Ethnic-racial representations of a scientific text biological and cultural dimensions in debate

Main Article Content

Rejane Pereira Orcine
Valdirene Caldeira da Silva
Laís de Souza Rédua

Abstract

The teaching of Natural Sciences has intersections with sociocultural issues, such as ethnic-racial relations. We analyzed the representations of these relationships in the Science contents of a textbook aimed at the early years of Elementary School and indicated by the National Textbook Program (PNLD). After the documental analysis of the work “Encontros: Ciências I”, the results were organized in groups. The first discussion focused on the contents that represented ethnic-racial relations of an aesthetic nature, which appear in greater numbers, but with little space for further study. The second perspective had the historical-cultural focus, which appears in smaller numbers, but shows possibilities of mobilizing a more plural and socially referenced approach, notably through the dialogue with folklore and art.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Orcine, R. P., Silva, V. C. da, & Rédua, L. de S. (2022). Ethnic-racial representations of a scientific text: biological and cultural dimensions in debate. SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(nesp.2), 853–871. https://doi.org/10.46667/renbio.v15inesp2.745
Section
Dossiê Temático - Relações Étnico-raciais e o Ensino de Biologia
Author Biographies

Rejane Pereira Orcine, State University of Minas Gerais

Graduated in Pedagogy - University of the State of Minas Gerais (UEMG). Belo Horizonte, MG - Brazil

Valdirene Caldeira da Silva, University of the State of Minas Gerais

Graduated in Pedagogy - University of the State of Minas Gerais (UEMG). Belo Horizonte, MG - Brazil

Laís de Souza Rédua, State University of Minas Gerais

Master in Education - Federal University of Triângulo Mineiro (UFTM). Uberaba, MG - Brazil. Doctoral Student in Education - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professor of the Superior Teaching at the University of the State of Minas Gerais. Belo Horizonte, MG - Brazil.

References

BERNARDES, Elizabeth Lannes. Jogos e brincadeiras tradicionais: um passeio pela história. In: CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO. p. 542-549. 2006.

CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de educação, v. 13, p. 45-56, 2008.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho Almeida. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002. 364p.

FRANCISCO JUNIOR, Wilmo Ernesto. Educação anti-racista: reflexões e contribuições possíveis do ensino de ciências e de alguns pensadores. Ciência & Educação (Bauru), v. 14, p. 397-416, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

GIL, Ângela Bernardes de Andrade; FANIZZI, Sueli. Encontros ciências: componente curricular ciências 2ºano. 1ª ed. São Paulo: FTD, 2018.

LOURO, G. L. Corpo, Escola e Identidade. Educação & Realidade, 25(2), 59-76, jul./dez. 2000.

LORENZETTI, Leonir; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 3, p. 45-61, 2001.

MATOS, Júlia. Análise documental. Universidade Federal do Rio Grande – FURG, 2015. Disponível em: http://www.sabercom.furg.br/handle/123456789/1739. Acesso em: 16 fev. 2022.

MEGID NETO, Jorge; FRACALANZA, Hilário. O livro didático de Ciências: problemas e soluções. In: FRACALANZA, Hilário; MEGID NETO, Jorge (org.). O livro didático de ciências no Brasil. Campinas: Komedi, 2006. p. 155-171.

PAGAN, Alice Alexandre. Entre o bélico e o diplomático. Revista Sergipana De Educação Ambiental, v. 7, n. Especial, p. 1-19, 2020.

PAGAN, Alice Alexandre. Para todos os corpos, vida: pelo reconhecimento da diversidade no ensino de biologia. In: DUSO, Leandro; SANTOS, Sandro Prado; ODA, Welton Yudi; OLIVEIRA, Mário Cézar Amorim. Itinerários de resistência: Pluralidade e laicidade no ensino de ciências e biologia. 1 ed. São Paulo: Livraria da Física, 2022 (Coleção ensino de biologia). 109-120 p.

RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. Pólen Produção Editorial LTDA, 2019a.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. Companhia das letras, 2019b.

SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristovão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista brasileira de história & ciências sociais, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2009.

SALOMÃO, Simone Rocha; AMARAL, Marise Basso; DE ARAÚJO, Karla Diamantina. Ciências na educação infantil e anos iniciais: experimentando a vida com quem leva a vida ensinando. Sede de Ler, v. 5, n. 1, p. 23-29, 2018.

SANTOS, Lucas Santiago dos; TOLENTINO NETO, Luiz Caldeira Brant de. De que forma pessoas negras têm sido representadas em livros didáticos de Ciências utilizados em escolas públicas de Santa Maria-RS?. Research, Society and Development, v. 7, n. 9, p. 01-16, 2018.

SANTOS, Taryn Sofia Abreu. A ginga intercultural entre o saber tradicional afro-brasileiro e a educação em ciências: o corpo em foco na comunidade de São Francisco do Paraguaçu/BA. 2020. 135f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, 2020.

SILVA, Alexandre Fernando da; FERREIRA, José Heleno; VIERA, Carlos Alexandre. O ensino de Ciências no ensino fundamental e médio: reflexões e perspectivas sobre a educação transformadora. Revista Exitus, v. 7, n. 2, p. 283-304, 2017.

SILVA, Aline Alves da et al. Análise dos conceitos de genótipo e fenótipo em livros didáticos de Biologia brasileiros datados de 1950 a 2013. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, 2020.

SILVÉRIO, Florença Freitas; MOTOKANE, Marcelo Tadeu. O corpo humano e o negro em livros didáticos de Biologia. Revista Contexto & Educação, v. 34, n.108, p.26–41, 2019.

SILVÉRIO, Florença Freitas; VERRANGIA, Douglas. O cientista é um homem branco ocidental. Abatirá-Revista de Ciências Humanas e Linguagens, v. 2, n. 3, p. 332-360, 2021.

VALVERDE, Danielle Oliveira; STOCCO, Lauro. Notas para a interpretação das desigualdades raciais na educação. Revista Estudos Feministas, v. 17, p. 909-920, 2009.

VERRANGIA, Douglas; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Cidadania, relações étnico-raciais e educação: desafios e potencialidades do ensino de Ciências. Educação e Pesquisa, v. 36, p. 705-718, 2010.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)