Dormi aluno, accordei professor of professor of professor a report of experiência of a training process provided by PIPE PIPE by a multidimensional ótica
Main Article Content
Abstract
This report explores peculiar teaching trajectories at PIBID, but which are interconnected because they are based on Biology Teaching and because they work in common times or spaces, covering specific roles. This is a professor, who worked as an ID fellow, Supervisor and Area Coordinator; From a professor who worked as area coordinator and institutional coordinator and; A teacher who worked as an ID Fellow, also worked in the PRP and joined the state network as an effective teacher; both in the field of Biological Sciences and who work with teacher training for this area. We explore dimensions of teaching and discuss paths, challenges, possibilities and projections, reaffirming the multidimensional training that PIBID provides, as an essential state policy.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
ALVES, Francione Charapa; MARTINS, Elcimar Simão; LEITE, Maria Cleide da Silva Ribeiro. O PIBID ea aprendizagem do fazer docente em tempos de pandemia. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 16, n. 3, p. 1586-1603, 2021.
BEGO, Amadeu Moura; SILVA, Larissa Vendramini. A indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão no PIBID. Revista Ciência em Extensão, v. 14, n. 2, p. 20-42, 2018.
BRASIL, Ministério da Educação. PIBID - programa institucional de bolsa de iniciação à docência. Fundação Capes. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br. Acesso em: 26 mai. 2024.
CORNELO, Camila Santos; SCHNECKENBERG, Marisa. O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência–PIBID: trajetória e desdobramentos. Jornal de Políticas Educacionais, v. 14, 2020.
JÚNIOR, Leandro Passarinho Reis; CARDOSO, Maria Gorete Rodrigues. O programa residência pedagógica e a aproximação com a docência em biologia: vivências, desafios e possibilidades. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 34, n. 2, p. 101-120, 2021. DOI: 10.30681/21787476.2020.34.101120. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5150 Acesso em: 29 maio. 2024.
LIBÂNEO, José Carlos. Formação de professores e didática para desenvolvimento humano. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 629-650, abr./jun. 2015.
MIRANDA, Theresinha Guimarães. As múltiplas dimensões da formação docente para uma escola inclusiva: uma reflexão a partir da perspectiva cultural. Revista Entreideias: educação, cultura e sociedade, v. 4, n. 1, 2015.
OLIVEIRA, Luciani; JUSTINA, Lourdes Aparecida Della. O papel dos professores supervisores no PIBID de acordo com o relatado em pesquisas brasileiras. Revista Atlante, 2017.
SANTANA, Ana Júlia Soares; BASTOS, Ana Paula Solino; MOTA, Maria Danielle Araújo. Aproximações entre a natureza da Biologia e a Alfabetização Científica no contexto do Programa Residência Pedagógica. Revista de Iniciação à Docência, v. 7, p. 43-57, 2022.
SILVA, Alexsandro Alberto da; ARAÚJO, Monica Lopes Folena. Percepção de professores coordenadores de área e supervisores sobre ações e contribuições do Pibid Biologia em seu processo formativo. Ciência & Educação, Bauru, v. 27, e21059, 2021.
SILVA, A.P.F.; PESSOA, A.S.; SILVA, J. R. S.; SILVA, V.S.; RODRIGUES, A.S. Da Inatividade à revitalização: desafios, estratégias e oportunidades na reativação do laboratório de ciências. In. BRAGA Jr., A.X.; BEZERRA, A.A.; NASCIMENTO, E.M.; MENDES, K.R.; MOTA, M.D.A (org.). PIBID UFAL – Formação de professores e construção de saberes na contemporaneidade: vivências, práticas e aprendizagens. Curitiba: CRV, 2024.
SILVEIRA, Helder Eterno. Mas, afinal: O que é iniciação à docência?. Atos de Pesquisa em Educação, v. 10, n. 2, p. 354-368, 2015.