Dormi aluno, accordei professor of professor of professor a report of experiência of a training process provided by PIPE PIPE by a multidimensional ótica

Main Article Content

Aleilson da Silva Rodrigues
Maria Danielle Araújo Mota
Ana Júlia Soares Santana

Abstract

This report explores peculiar teaching trajectories at PIBID, but which are interconnected because they are based on Biology Teaching and because they work in common times or spaces, covering specific roles. This is a professor, who worked as an ID fellow, Supervisor and Area Coordinator; From a professor who worked as area coordinator and institutional coordinator and; A teacher who worked as an ID Fellow, also worked in the PRP and joined the state network as an effective teacher; both in the field of Biological Sciences and who work with teacher training for this area. We explore dimensions of teaching and discuss paths, challenges, possibilities and projections, reaffirming the multidimensional training that PIBID provides, as an essential state policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodrigues, A. da S., Mota, M. D. A., & Santana, A. J. S. (2024). Dormi aluno, accordei professor of professor of professor: a report of experiência of a training process provided by PIPE PIPE by a multidimensional ótica. SBEnBio Biology Teaching Journal, 17(nesp.1), 449–465. https://doi.org/10.46667/renbio.v17inesp.1.1547
Section
Dossiê Temático: PIBID e Residência Pedagógica: as disciplinas Ciências e Biologia na relação entre escola e universidade
Author Biographies

Aleilson da Silva Rodrigues, Federal University of Alagoas

PhD in Education - Federal University of Alagoas (UFAL). Maceió, AL, Brazil. Professor of Higher Education at the Federal University of Alagoas (UFAL). Maceió, AL, Brazil.

Maria Danielle Araújo Mota, Federal Rural University of Pernambuco

PhD in Education from the Federal University of Ceará (UFCE). Fortaleza, CE - Brazil. Adjunct Professor at the Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE). Recife, PE - Brazil.

Ana Júlia Soares Santana, Federal University of Alagoas

Master in Teaching and Teacher Training - Federal University of Alagoas (UFAL). Maceió, AL - Brazil. Biology Teacher at Monsenhor Machado State School. Viçosa, AL - Brazil.

References

ALVES, Francione Charapa; MARTINS, Elcimar Simão; LEITE, Maria Cleide da Silva Ribeiro. O PIBID ea aprendizagem do fazer docente em tempos de pandemia. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 16, n. 3, p. 1586-1603, 2021.

BEGO, Amadeu Moura; SILVA, Larissa Vendramini. A indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão no PIBID. Revista Ciência em Extensão, v. 14, n. 2, p. 20-42, 2018.

BRASIL, Ministério da Educação. PIBID - programa institucional de bolsa de iniciação à docência. Fundação Capes. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br. Acesso em: 26 mai. 2024.

CORNELO, Camila Santos; SCHNECKENBERG, Marisa. O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência–PIBID: trajetória e desdobramentos. Jornal de Políticas Educacionais, v. 14, 2020.

JÚNIOR, Leandro Passarinho Reis; CARDOSO, Maria Gorete Rodrigues. O programa residência pedagógica e a aproximação com a docência em biologia: vivências, desafios e possibilidades. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 34, n. 2, p. 101-120, 2021. DOI: 10.30681/21787476.2020.34.101120. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5150 Acesso em: 29 maio. 2024.

LIBÂNEO, José Carlos. Formação de professores e didática para desenvolvimento humano. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 629-650, abr./jun. 2015.

MIRANDA, Theresinha Guimarães. As múltiplas dimensões da formação docente para uma escola inclusiva: uma reflexão a partir da perspectiva cultural. Revista Entreideias: educação, cultura e sociedade, v. 4, n. 1, 2015.

OLIVEIRA, Luciani; JUSTINA, Lourdes Aparecida Della. O papel dos professores supervisores no PIBID de acordo com o relatado em pesquisas brasileiras. Revista Atlante, 2017.

SANTANA, Ana Júlia Soares; BASTOS, Ana Paula Solino; MOTA, Maria Danielle Araújo. Aproximações entre a natureza da Biologia e a Alfabetização Científica no contexto do Programa Residência Pedagógica. Revista de Iniciação à Docência, v. 7, p. 43-57, 2022.

SILVA, Alexsandro Alberto da; ARAÚJO, Monica Lopes Folena. Percepção de professores coordenadores de área e supervisores sobre ações e contribuições do Pibid Biologia em seu processo formativo. Ciência & Educação, Bauru, v. 27, e21059, 2021.

SILVA, A.P.F.; PESSOA, A.S.; SILVA, J. R. S.; SILVA, V.S.; RODRIGUES, A.S. Da Inatividade à revitalização: desafios, estratégias e oportunidades na reativação do laboratório de ciências. In. BRAGA Jr., A.X.; BEZERRA, A.A.; NASCIMENTO, E.M.; MENDES, K.R.; MOTA, M.D.A (org.). PIBID UFAL – Formação de professores e construção de saberes na contemporaneidade: vivências, práticas e aprendizagens. Curitiba: CRV, 2024.

SILVEIRA, Helder Eterno. Mas, afinal: O que é iniciação à docência?. Atos de Pesquisa em Educação, v. 10, n. 2, p. 354-368, 2015.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)