A journey through the pathways in the didactics of Natural Sciences and Biology roda SBEnBIO with Vera de Mattos Machado
Main Article Content
Abstract
In this paper, we present an interview with Professor Doctor Vera de Mattos Machado, highlighting her remarkable journey in the teaching of natural sciences and biology. The interview, conducted as part of the Roda Sbenbio project, addresses the evolution of Vera's academic and professional career from her initial training to her significant contributions to teacher education. Discussing concepts such as didactic transposition and the anthropological theory of didactics, Vera shares insights on the implementation of curricular policies and the need for specific and differentiated didactic approaches in sciences. The dialogue reveals the complexity of educational challenges and the importance of reflective and locally adapted teacher education.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
ESTATUTO da Associação Brasileira de Ensino de Biologia. S.d. Disponível em: https://www.sbenbio.org.br/estatuto/ . Acesso em: 22 nov. 2024.
FLECK, L. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2021. Edição do Kindle.
KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. 11ª edição. São Paulo: Perspectiva, 2011.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. Edição do Kindle.