The ANTHROPOCENE IN THE CLASSROOM: A PEDAGOGICAL INVITATION TO LOOK AT YESTERDAY, ANALYZE TODAY, AND THINK ABOUT TOMORROW
Main Article Content
Abstract
This work aims to structure a pedagogical proposal based on possible and necessary articulations and dialogues between the Anthropocene and the teaching of science and biology, in order to foster students’ political formation in the face of the current life scenario. It is a reflective movement that invites us to look at the past and at our own life history as humanity, to critically interpret the present, and to think about the future, through pedagogical problematizations and suggestions that go beyond the specific content of science and biology teaching and bring it closer to the issues of our time, of our Epoch, the Anthropocene.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
AWG. Anthropocene Working Group. Subcommission on Quaternary Stratigraphy. 2024. Disponível em: https://quaternary.stratigraphy.org/working-groups/anthropocene. Acesso em: 30 ago. 2025.
BONNEUIL, C.; FRESSOZ, J-B. O Acontecimento Antropoceno: a Terra, a história e nós. São Paulo: Quina Editora; Campinas: Editora da Unicamp, 2024.
BRASIL. Agência Nacional de Águas e Saneamento Básico. Conjuntura dos recursos hídricos no Brasil 2023: informe anual. Brasília: ANA, 2024a.
BRASIL. Lei Lei 14.926, de 17 de julho de 2024. Altera a Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999, para assegurar atenção às mudanças do clima, à proteção da biodiversidade e aos riscos e vulnerabilidades a desastres socioambientais no âmbito da Política Nacional de Educação Ambiental. 2024b. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2024/lei/l14926.htm. Acesso em: 30 ago. 2025.
CALVINO, I. As cidades invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
CHAKRABARTY, D. O global e o planetário: a história na era da crise climática. São Paulo / Rio de Janeiro: Ubu Editora / Editora PUC-Rio, 2025. Tradução de Artur Renzo.
COHEN, K. M.; FINNEY, S. C.; GIBBARD, P. L.; FAN, J. X. The ICS International Chronostratigraphic Chart. Episodes 36: 199-204, 2024.
CRUTZEN, P. J.; STOERMER, E. F. The “Anthropocene”. Global Change Newsletter, Sweden, n. 41, p. 17-18, 2000. The International Geosphere–Biosphere Programme (IGBP).
DAVIS, M. Living on the Ice Shelf: Humanity’s Meltdown. Welcome to the Anthropocene, an Earth epoch defined by the emergence of urban-industrial society as a geological force - and get used to it. Guernica, 2008. Disponível em: https://www.guernicamag.com/living_on_the_ice_shelf_humani/. Acesso em: 31 ago. 2025.
DELANTY, G. Os desafios da globalização e a imaginação cosmopolita: as implicações do Antropoceno. Sociologia & Estado, Brasília, v. 33, n. 2, p. 373-388, 2018.
DESCOLA, P. ¿Humano, demasiado humano? Desacatos, n. 54, p.16-27, 2017.
FERRÃO, J. O Antropoceno como narrativa: uma lente útil para entender o presente e imaginar o futuro? Biblos, n. 3, p. 205-221, 2017.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
G1. Lixão desaba em área de preservação permanente em Goiás. 2025. Disponível em: https://g1.globo.com/go/goias/noticia/2025/06/19/aterro-desaba-em-goias-video.ghtml. Acesso em: 31 ago. 2025a.
G1. Desmoronamento de lixão contamina rios em Goiás e expõe riscos semelhantes em 2 mil municípios. 2025. Disponível em: https://g1.globo.com/jornal-nacional/noticia/2025/07/08/desmoronamento-de-lixao-contamina-rios-em-goias-e-expoe-riscos-semelhantes-em-2-mil-municipios.ghtml. Acesso em: 31 ago. 2025b.
GOIÁS. Lixão Padre Bernardo: ‘Trata-se da maior tragédia ocorrida em Goiás desde o Césio-137’, afirma ICMBio. 2025. Disponível em: https://goias.gov.br/meioambiente/lixao-padre-bernardo-trata-se-da-maior-tragedia-ocorrida-em-goias-desde-o-cesio-137-afirma-icmbio/. Acesso em: 31 ago. 2025.
IOM. International Organization for Migration. Discussion Note: Migration and the Environment. 2007.
IPCC. Intergovernmental Panel on Climate Change. Relatório de Síntese AR6: Mudanças Climáticas. IPCC, Geneva, Switzerland, 2023.
KRENAK, A. Ideias para adiar o mundo. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LATOUR, B. Onde aterrar? Como se orientar politicamente no Antropoceno. 1. ed. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.
LEWIS, S. L; MASLIN, M. A. Defining the Anthropocene. Nature, 519, 171-180, 2015.
MARQUES, L. Capitalismo e Colapso Ambiental. Campinas: Unicamp, 2015.
MENDES, M. A condição humana no Antropoceno: princípios educativos para horizontes legítimos de convivência. 2019. 111 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-graduação em Educação, Área do Conhecimento de Humanidades. Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2019.
MENDES, M. Resenha - Ideias para adiar o fim do mundo. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 38, n. 2, p. 8-14, mai./ago. 2021.
MENDES, M. Reflexões críticas do campo da educação ambiental acerca do Antropoceno. In: Anais do Encontro de Pesquisa em Educação Ambiental: Formação de educadoras/es ambientais: a pesquisa com.. Anais...Matinhos(PR) UFPR, 2025. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/xii-encontro-de-pesquisa-em-educacao-ambiental-456537/993994-reflexoes-criticas-do-campo-da-educacao-ambiental-acerca-do-antropoceno. Acesso em: 29 ago. 2025.
MORIN, E. A via para o futuro da humanidade. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015.
POPP, J. H. Geologia geral. 7. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2017.
RICHARDSON, K. et al. Earth beyond six of nine planetary boundaries. Science Advances, v. 9, n. 37, 2023.
ROCKSTRÖM, J. et al. A safe operating space for humanity. Nature, v. 461, p. 472-475, 2009.
STEFFEN, W. et al. The Anthropocene: conceptual and historical perspectives. Philosophical Transactions of The Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, v. 369, n. 1938, p. 842-867, 2011.
ZALASIEWICZ, J. O fardo insuportável da tecnosfera. In: UNESCO. (Org.). Bem-vindo ao Antropoceno. 2. ed. França: Unesco, 2018. p. 15-17.
ZALASIEWICZ, J. et al. The technofossil record of humans. The Anthropocene Review, v. 1, p. 34- 43, 2014.
ZALASIEWICZ, J. et al. The Technofossil Record: Where Archaeology and Paleontology Meet. In: ROSOL, C; RISPOLI, G. (Ed.). Anthropogenic Markers: Stratigraphy and Context, Anthropocene Curriculum. Berlin: Max Planck Institute for the History of Science, 2022.
WATERS, C. N. et al. Executive Summary - The Anthropocene Epoch and Crawfordian Age: proposals by the Anthropocene Working Group. 2024a. Disponível em: https://eartharxiv.org/repository/view/6853/. Acesso em: 30 ago. 2025.
WATERS, C. N. et al. Part 1: Anthropocene Series/Epoch: stratigraphic context and justification of rank. WATERS, C. N. et al. In: The Anthropocene Epoch and Crawfordian Age: proposals by the Anthropocene Working Group. 2024b. Disponível em: https://eartharxiv.org/repository/view/6853/. Acesso em: 30 ago. 2025.