Science curriculum of the first three years of elementar school the use of children’s literature books

Main Article Content

Lívia da Silva Queiroz
Maria Margarida Pereira de Lima Gomes

Abstract

This study aims to understand which norms and standards regulate the science curriculum of the first three years of elementary school using children's literature books. The curriculum is understood as socially and historically constructed due to disputes in disciplinary communities, which result in the valuation of certain forms of knowledge. Books are conceived as school objects that carry traces of school culture. Methodologically, four teachers’ interviews and two children's literature books are analyzed. The results have indicated that the use of these objects is linked to subversive practices, revealing the inventive nature of teaching activities to articulate literary texts and the Science curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Queiroz, L. da S., & Gomes, M. M. P. de L. (2020). Science curriculum of the first three years of elementar school: the use of children’s literature books. SBEnBio Biology Teaching Journal, 13(1), 193–205. https://doi.org/10.46667/renbio.v13i1.306
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Lívia da Silva Queiroz, Federal University of Rio de Janeiro

PhD student in Education - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil

Maria Margarida Pereira de Lima Gomes, Federal University of Rio de Janeiro

PhD in Education - Fluminense Federal University (UFF). Niterói, RJ - Brazil. Associate Professor - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil

References

BENITO, A. E. A escola como cultura: experiência, memória e arqueologia. Campinas, SP: Alínea Editora, 2017.

BENITO, A. E. Patrimonio material de la escuela e historia cultural. Revista Linhas, v. 11, n. 02, p. 13-28, jul./dez. 2010.

CRONIN, D. Diário de uma minhoca. São Paulo, SP: Companhia das Letrinhas, 2004.

FURNARI, E. Cocô de passarinho. São Paulo, SP: Moderna, 2013.

GOODSON, I. F. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.

GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

LAJOLO, M.; ZILBERMAN, R. Literatura infantil brasileira: história & histórias. São Paulo, SP: Ática, 2007.

LOPES, E. M.; SALOMÃO, S. R. O uso da literatura no ensino de Ciências no primeiro segmento do ensino fundamental: desafios e possibilidades. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., Florianópolis, 2009. Anais...Florianópolis: UFSC, 2009.

MORAES, B. G. S. Materiais didáticos como “inovações” curriculares: entre saberes docentes e “tradições” da disciplina escolar Ciências. 129f. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, 2015.

POPKEWITZ, T. S. História do currículo, regulação social e poder. In: SILVA, T. T. (Org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 8.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

POPKEWITZ, T. S. Social epistemology, the reason of “reason” and the curriculum studies. Education Policy Analysis Archives, v. 22, n. 22, p. 1-23, abr./ 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14507/eppopkewitzaa.v22n22. 2014. Acesso em: 20/04/2018.

QUEIROZ, L. S. Currículo de Ciências nos anos iniciais do Ensino Fundamental: materiais didáticos utilizados em colégios universitários do Rio de Janeiro.128f. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 2019.

VIDAL, D. G. Cultura e prática escolares: uma reflexão sobre documentos e arquivos escolares. In: SOUZA, R. F.; VALDEMARIN, V. T. (Org.). A cultura escolar em debate: questões conceituais, metodológicas e desafios para a pesquisa. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)