Comic book guide tool for science and biology teachers?

Main Article Content

Juliana Silva de Melo
Melchior José Tavares Júnior

Abstract

This work aims to present a virtual platform that provides Comic Stories (HQs) with pedagogical potential for Science and Biology teachers. This platform was created from the google site program, and is hosted at http://bit.ly/33iS5mT. After its creation, it was evaluated by means of a virtual questionnaire, by biology students. From this, it is concluded that the participants like comics and had contact with them in their basic and higher education. All participants defend the use of comic books in the textbook and would use them in the classroom, considering, above all, their potential for learning. We believe that the comic book guide can be a tool for science and biology teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Melo, J. S. de, & Tavares Júnior, M. J. . (2021). Comic book guide: tool for science and biology teachers?. SBEnBio Biology Teaching Journal, 14(1), 564–578. https://doi.org/10.46667/renbio.v14i1.415
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Juliana Silva de Melo, Federal University of Uberlândia (UFU)

Master in Science and Mathematics Teaching - Federal University of Uberlândia (UFU).

Melchior José Tavares Júnior, Federal University of Uberlândia (UFU)

PhD in Education - Federal University of Uberlândia (UFU). Postgraduate Professor - Federal University of Uberlândia (UFU).

References

ALVES, José. Histórias em quadrinhos e educação infantil. Psicologia: Ciência e Profissão. Brasília, v.2, n.3, set.2001.

AMABIS, José; MARTHO, Gilberto. Conceitos de biologia. São Paulo: Moderna, 2002. vol. único

BELLEY, Mariana. Primeira história em quadrinhos no Brasil completa 145 anos. Estadão, 2014. Disponível em: https://cultura.estadao.com.br/noticias/geral,primeira-historia-em-quadrinhos-no-brasil-completa-145-anos,1124792 . Acesso em: 09/02/2020.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação - Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 1999.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

____. Diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC/SEF, 1996.

CALLARI, Alexandre. O comics code authority. Conhecimento prático literatura. São Paulo: Escala, 2014.

COHEN, Haron; KLAWA, Laonte. Os quadrinhos e a comunicação de massa. In: MOYA, A. (Org.) Shazam! São Paulo: Perspectiva, 1977, p. 103-114.

GOMES, Nataniel (Org.). Quadrinhos e transdisciplinaridade. Curitiba: Apris, 2012.

GONÇALVES, Daild. A história em quadrinhos: metodologia para o ensino do conteúdo vírus com auxílio da ferramenta impress. Revista Brasileira de Ensino de Física. Paraná, v. 1, 2014, p. 120.

JARCEM, Renê. História das histórias em quadrinhos. História, imagem e narrativa, n. 5, ano 3, set. 2007.

LAVARDA, Tabata. Sugestões do uso de histórias em quadrinhos como recurso didático. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - EDUCERE, 13. Curitiba/PR, 2017. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/25298_12321.pdf . Acesso em: 22.10.2020.

MATTOS, Gabriel. Desmontando os quadrinhos. Cuiabá, MT: EdUFMT, 2009.

MEIRELLES, Hely. Direito administrativo brasileiro. 31.ed. São Paulo: Malheiros, 2005.

MORETTI, Fernando A. Qual a diferença entre charge, cartum e quadrinhos? O blog de redação, Itabuna, Ba, 6 de jan. de 2013. Disponível em: http://oblogderedacao.blogspot.com/2013/01/qual-diferenca-entre-charge-cartoons-e.html Acesso em: 25.03.2021.

MOYA. Alvaro. Shazan! São Paulo, SP: Perspectiva, 1977.

NEVES, Silvia da Conceição. A história em quadrinhos como recurso didático em sala de aula. 2012. 30 f. Trabalho de conclusão de curso (Artes Visuais), habilitação em Licenciatura, do Departamento de Artes Visuais, Universidade de Brasília, Brasília, 2012 p. 8-29.

PINHEIRO, Lucas; JARDIM, Júlia; PONTE, Fabiann. A elaboração e avaliação de histórias em quadrinhos sobre fungos como ferramenta de ensino e aprendizagem: percepção dos discentes. ENCONTRO INTERNACIONAL DE JOVENS INVESTIGADORES. 2017. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/4941 . Acesso em: 22 out. 2020.

PIZARRO, Mariana Vaitiekunas. Histórias em quadrinhos e o ensino de Ciências nas séries iniciais: estabelecendo relações para o ensino de conteúdos curriculares procedimentais. 188 f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) - Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2009.

PRADO, Carolina. SOUZA JUNIOR, Carlos Eduardo. PIRES, Mariana Leal. Histórias em quadrinhos: uma ferramenta para a educação e promoção da saúde. Revista Eletrônica de Comunicação Informação & Inovação em Saúde, v. 11, n. 2, p. 1-12, 2017. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1238 . Acesso em: 22 out. 2020.

RAMOS, Paulo. Histórias em quadrinhos: um novo objeto de estudos. Estudos Linguísticos XXXV, 2006, p. 1574-1583. Disponível em: http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/edicoesanteriores/4publica-estudos-2006 sistema06/563.pdf . Acesso em: 22 out. 2020.

SANTOS NETO, Elydio; SILVA, Marta. Histórias em quadrinhos e educação: histórico e perspectivas. Histórias em quadrinhos & educação: formação e prática docente. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2011, p. 19-32.

SILVA, Eson; COSTA, Alan. Histórias em quadrinhos e o ensino de biologia: o caso níquel náusea no ensino da teoria evolutiva. Alexandria, v. 8, n. 2, p. 163–182, 2015.

TANINO, Sônia. Histórias em quadrinhos como recurso metodológico para processos de ensinar. 2011, 36 f. Trabalho de conclusão de curso (TCC). Curso de Pedagogia, Universidade Estadual de Londrina (UEL). Londrina, 2011.

TAVARES JÚNIOR, Melchior. As histórias em quadrinhos (HQ’s) na formação dos professores de Ciências e Biologia. Educação, v. 40, n. 2, p. 439-450, 2015.

VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo. Uso das HQs no ensino. São Paulo, SP: Contexto, 2004.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)