Prejudices of gender and sexuality analysis of discursive emergencies in a school environment in Curitiba/PR

Main Article Content

Caroline Burille Moretti
Jehiny Eloise Andrade Xavier
Patrícia Barbosa Pereira

Abstract

This article aims to identify the difficulties related to gender and sexuality issues and how teachers and educators deal with issues related to these themes. We define gender as the separation of male and female; sexual diversity as people who recognize themselves as gays, lesbians and bisexuals; gender expressions as transgenders and non-binary people. As a methodological approach, we opted for qualitative and exploratory research. The method defined for constitution of data was the semi-structured interview and the results were analyzed using some theoretical and methodological constructs of Discourse Analysis. Discourses have different meanings, such as silencing and naturalizing prejudice. Still, the presence of paraphrases shows a tendency to repeat these speeches.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Moretti, C. B. ., Xavier, J. E. A., & Pereira, P. B. (2021). Prejudices of gender and sexuality: analysis of discursive emergencies in a school environment in Curitiba/PR. SBEnBio Biology Teaching Journal, 14(1), 157–171. Retrieved from https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/499
Section
Dossiê Temático - Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas
Author Biographies

Caroline Burille Moretti, Federal University of Paraná (UFPR)

Graduation in Biological Sciences - Federal University of Paraná (UFPR).

Jehiny Eloise Andrade Xavier, Federal University of Paraná (UFPR)

Degree in Biological Sciences - Federal University of Paraná (UFPR).

Patrícia Barbosa Pereira, Federal University of Paraná (UFPR)

PhD in Scientific and Technological Education - Federal University of Santa Catarina (UFSC) - Adjunct Professor - Federal University of Paraná (UFPR).

References

BOGDAN, Robert. C.; BIKLEN, Sari. Knopp. Características da investigação qualitativa. In: BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994. p. 8-11.

BORGES, Zulmira Newlands; PASSAMANI, Guilherme Rodrigues; OHWEILER, Mariane Inês; BULSING, Muriel. Percepção de professoras de ensino médio e fundamental sobre a homofobia na escola em Santa Maria (Rio Grande do Sul/Brasil). Educar em Revista, Curitiba, v. 1, n. 39, jan./abr., 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n39/n39a03.pdf. Acesso em: 01 mai. 2019.

CHARAUDEAU, Patrick.; MAINGUENEAU, Dominique. Dicionário de análise do discurso. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2008. Educar em Revista, Curitiba, v. 39, n. 8, p.21-38, jan. 2011.

DALTOÉ, Andréia da Silva; FERREIRA, Ceila Maria. Ideologia e filiações de sentido na escola sem partido. Linguagem em (Dis)Curso, Tubarão, v. 19, n. 1, p. 209-227, jan./abr.2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1518-76322019000100209&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 02 ago. 2020.

GESSER, Marivete; OLTRAMARI, Leandro Castro; PANISSON, Gelson. Docência e concepções de sexualidade na educação básica. Psicologia & Sociedade, [s. l], v. 27, n. 3, p. 558-568, abr. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-71822015000300558&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 26 abr. 2021.

LIMA, Leonardo Pereira; GESSER, Marivete; OLTRAMARI, Leando Castro. Projeto formação continuada de professores em gênero e sexualidade: relato de experiência. Revista Eletrônica de Extensão. Florianópolis, v. 12, n. 20, p. 132-143, dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/extensio/article/view/1807-0221.2015v12n20p132. Acesso em: 25 abr. 2021.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 9.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

LOURO, Guacira Lopes. Currículo, gênero e sexualidade: O 'normal', o 'diferente' e o 'excêntrico'. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre. Corpo, Gênero e Sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9.ed. Petrópolis: Vozes, 2013, p. 43-53.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. métodos de coleta de dados: observação, entrevista e análise documental. In: LÜDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária Ltda, 1986. p. 33-34.

MARTINS, Cícero Felix. Gênero e sexualidade na educação contemporânea. Id On Line Revista Multidisciplinar e de Psicologia, [S.I], v. 10, n. 30, p. 257-270, jan. 2017. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/652. Acesso em: 24 abr. 2021.

MENEZES, Meiryelli Paixão. A discriminação de gênero na escola. Fórum Identidades, Sergipe, v.13, n.13, p.1-14, jun.2013. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/forumidentidades/article/view/1710/1501. Acesso em: 03 maio 2019.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2010. 67 p.

NARDI, Henrique Caetano; RIOS, Roger Raupp; MACHADO, Paula Sandrine. Sexual diversity: public policies and equal rights. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, v. 12, n. 3, p. 255, 6 nov. 2012. Disponível em: https://atheneadigital.net/article/view/v12-n3-nardi-raupp-machado. Acesso em: 01 ago. 2019.

NEGRÃO, Felipe da Costa.; RAMOS, Erika da Silva. Mapeamento da produção científica sobre homofobia na escola. Revista Amazônida, Manaus, v. 1, n. 2, p. 114- 129, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/3694. Acesso em: 29 abr 2021.

NOGUEIRA, Daniela Macias. Gênero e sexualidade na educação. In: SIMPÓSIO SOBRE ESTUDOS DE GÊNERO E POLÍTICAS PÚBLICA, 1., 2010. Anais do... Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2010, p.13-21.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas, SP: Pontes, 2007. 100 p.

SILVA, Patrick dos Santos; HERNECK, Heloísa Raimunda; SILVA, Apolônia de J. Ferreira. Gênero e sexualidade nas redes vivenciadas no cotidiano das escolas. Revista Diversidade e Educação, [S.I], v. 7, n. 1, p. 260-276, ago. 2019. Disponível em: https://periodicos.furg.br/divedu/article/view/9006. Acesso em: 25 abr. 2021.