The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG training and performance of science teachers

Main Article Content

Joel Almeida Neto
Thais Almeida Cardoso Fernandez

Abstract

The LGBT + theme can be considered a difficult topic to be approached, but it is present in the school reality. Therefore, a case study was carried out to understand how science teachers approach this theme in their practice. To this end, semi-structured interviews were conducted with teachers in the Science area at a state elementary school in Viçosa-MG. We sought to discuss possible approaches to the teaching of sexual orientation, as well as Louro's theorizations about sexuality at school. There was a lack of teacher training on the subject, consequently there is a limitation in their performance, in addition to an overload of these professionals to work on the topic in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Almeida Neto, J., & Fernandez, T. A. C. . (2021). The LGBT + theme in a public school in Viçosa, MG: training and performance of science teachers. SBEnBio Biology Teaching Journal, 14(1), 114–134. https://doi.org/10.46667/renbio.v14i1.568
Section
Dossiê Temático - Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas
Author Biographies

Joel Almeida Neto, State Network (SEDU)

Professional Master's in Science and Mathematics Teaching - Federal Institute of Espírito Santo (IFES) - Professor of basic education at the State Network (SEDU).

Thais Almeida Cardoso Fernandez, Federal University of Viçosa (UFV)

PhD in Ecology and Natural Resources - Federal University of São Carlos (UFSCar). Associate professor - Federal University of Viçosa (UFV).

References

ANDRE, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Texto, contexto e significado: algumas questões na análise de dados qualitativos. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, p. 66-71, 1983.

Associação Brasileira de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais. Secretaria de Educação. Pesquisa Nacional sobre o Ambiente Educacional no Brasil 2015: as experiências de adolescentes e jovens lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais em nossos ambientes educacionais. Curitiba: ABGLT, 2016.

BARROSO, Ramon Roberto de Jesus; SILVA, Lana Claudia Macedo da. Gênero e Sexualidade na Educação Brasileira em Tempos de Movimento Escola sem Partido. Diversidade e Educação, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 427-451, 2020. Disponível em: https://periodicos.furg.br/divedu/article/view/11160 . Acesso em: 15 mar. 2021.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994. 366 p.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: orientação sexual. Brasília: MEC/SEF, 1997.

_____. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de DST, AIDS e Hepatites Virais. Adolescentes e jovens para uma educação entre pares: diversidades sexuais. Brasília: Ministério da Saúde, v. 8, 2011.

_____. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. 565 p.

_____. Relatório sobre Violência Homofóbica no Brasil: ano de 2012. Brasília: Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República, 2013.

CAETANO, Marcio. Movimentos curriculares e a construção da Heteronormatividade. In: RODRIGUES, Alexsandro; BARRETO, Maria Aparecida Santos Corrêa. (Org.). Currículos, gêneros e sexualidades: experiências misturadas e compartilhadas. Vitória: Edufes, 2013. p. 63-82.

FACCI, Marilda Gonçalves Dias et al. Professor readaptado: a precarização do trabalho docente e o adoecimento. Psicologia Escolar Educacional, Maringá, v. 22, n. 2, p. 281-290, ago. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141385572018000200281&lng=en&nrm=iso . Acesso em: 15 Mar. 2021.

FURLANI, Jimena. O bicho vai pegar! - um olhar pós-estruturalista à Educação Sexual a partir de livros paradidáticos infantis. 2005. 272 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.

_____. Sexos, sexualidades e gêneros: monstruosidades no currículo da educação sexual. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 46, p.269-285, dez. 2007.

_____. Direitos humanos, direitos sexuais e pedagogia Queer: o que essas abordagens têm a dizer à educação sexual? In: JUNQUEIRA, R. D. (Org.). Diversidade sexual na educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: UNESCO v. 32, 2009. p. 293-324.

GATTI, Bernardete Angelina. Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista, Curitiba, n. 50, p. 51-67, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010440602013000400005&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 03 mai. 2021.

_____. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Revista Diálogo Educacional, [S.l.], v. 17, n. 53, p. 721-737, ago. 2017. ISSN 1981-416X. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/8429 . Acesso em: 16 mar. 2021.

JESUS, Jaqueline Gomes de. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. Brasília: EDA/FBN, 2012. Disponível em: https://www.sertao.ufg.br/up/16/o/ORIENTAÇÕES_POPULAÇÃO_TRANS.pdf?1334065989. Acesso em: 29 nov. 2017.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-43, 2001.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Homofobia nas escolas: um problema de todos. In: JUNQUEIRA, Rogério Diniz (Org.). Diversidade sexual na educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: UNESCO, 2009. p. 13-52.

_____. Homofobia: limites e possibilidades de um conceito em meio a disputas. Bagoas - Estudos gays: gêneros e sexualidades, v. 1, n. 01, 2012.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes. (Org.). O corpo educado - Pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 07-34.

_____. Teoria Queer: uma política pós-identitária para a educação. Estudos Feministas. São Paulo, v. 0, n. 9, p. 541-553, 2001.

_____. Gênero, sexualidade e educação: das afinidades políticas às tensões teóricos-metodológicos. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 46, p. 201-218, dez. 2007.

MOTT, Luiz et al. Mortes violentas de LGBT+ no Brasil: Relatório 2018. Grupo Gay da Bahia. Salvador, 2019. Disponível em: https://grupogaydabahia.files.wordpress.com/2019/01/relat%C3%B3rio-de-crimes-contralgbt-brasil-2018-grupo-gay-da-bahia.pdf. Acesso em: 27 nov. 2020.

O’FLAHERTY, Michael. Princípios de Yogyakarta: Princípios sobre a aplicação da legislação internacional de direitos humanos em relação à orientação sexual e identidade de gênero. Yogyakarta, Indonésia. 2007. Disponível em: http://www.clam.org.br/pdf/principios_de_yogyakarta.pdf . Acesso em: 29 nov. 2017.

OLIVEIRA, João Ferreira de; AMARAL, Nelson Cardoso. As transições políticas no Brasil e seu efeito na educação brasileira. Universidades, v. 71, n. 85, p. 11-32, 9 set. 2020.

REIS, Toni. O iluminismo venceu o obscurantismo: STF enterra escola sem partido. 2020. Disponível em: https://congressoemfoco.uol.com.br/opiniao/colunas/o-iluminismo-venceu-o-obscurantismo-stf-enterra-escola-sem-partido/ . Acesso em: 28 nov. 2020.

SUPREMO TRIBUNAL FEDERAL. STF enquadra homofobia e transfobia como crimes de racismo ao reconhecer omissão legislativa. 2019. Disponível em: http://www.stf.jus.br/portal/cms/verNoticiaDetalhe.asp?idConteudo=414010 . Acesso em: 2 nov. 2020.

UNESCO. Seminário Educação em Sexualidade e Relações de Gênero na Formação Inicial Docente no Ensino Superior. São Paulo. 2014. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002331/233142por.pdf. Acesso em: 29 nov. 2017.

Most read articles by the same author(s)