Ethnic-racial themes in the discursive community of Sciences and Biology
Main Article Content
Abstract
This study aims to understand which norms and standards about ethnic-racial issues are being produced by Science and Biology’s discursive community. This community is understood formed by teachers and researchers interested in the curricular production of these subjects. Methodologically, articles published in the Encontros Nacionais de Ensino de Biologia’s annals in the period 2016 and 2021 were analyzed, considering that events bring together members of this community. The results indicate to a intention for a departure from perspectives that "scientifically" justified racism. Law 10.639/2003 appears associated with scientific knowledge in the production of these subjects, both in teacher training and in elementary school, transforming their teaching purposes. “Desirable” teachers are those who seek to overcome curricular fragmentation, questioning scientific “truths”.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
BERNARDINO-COSTA, J.; GROSFOGUEL, R. Decolonialidade e perspectiva negra. Dossiê: Decolonialidade e perspectiva negra. Revista Sociedade e Estado, v. 31, n.1, jan./abr. 2016.
BOLSANELLO, M. A. Darwinismo social, eugenia e racismo “científico”: sua repercussão na sociedade e na educação brasileiras. Educar, n. 12, p. 153-165. 1996.
BRASIL. Parecer CNE/CP n.º 3, de 10 de março de 2004. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, DF: MEC, 2004.
COSTA, H. H. C.; LOPES, A. C. A comunidade disciplinar em Goodson: impasses em um registro pós-estrutural. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 67, p. 1009-1032, out./dez. 2016.
FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.
FERREIRA, M. S.; GOMES, M. M. Currículo de Ciências: a alquimia das disciplinas escolares e a produção da autonomia docente. Roteiro, v. 46, p. e23827, 2020.
GOMES, N. L. Educação e Identidade Negra. Aletria, p. 38-47, 2002.
GOMES, N. L. Intelectuais negros e produção do conhecimento: algumas reflexões sobre a realidade brasileira. In: SANTOS, B. de S. & MENESES, M. P. Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almeida, 2009.
GOODSON, I. F. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.
GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
JAEHN, L.; FERREIRA, M. S. Perspectivas para uma História do Currículo: as contribuições de Ivor Goodson e Thomas Popkewitz. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 256-272, set./dez., 2012.
KILOMBA, G. Memórias da plantação. Rio de Janeiro: Cobogó, 2020.
MARSICO, J.; FERREIRA, M. S. História do currículo do presente: investigando processos alquímicos no ensino de ciências para a educação de jovens e adultos no Brasil. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 22, n. 4, p. 837-855, 2020. DOI: 10.20396/etd.v22i4.8660143. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660143 . Acesso em: 23 set. 2021.
POPKEWITZ, Thomas S. Lutando em defesa da alma: a política do ensino e a construção do professor. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 158
POPKEWITZ, Thomas S. Curriculum history, schooling and the history of the present. History of Education, v. 40, n. 1, jan., p. 1-19, 2010.
POPKEWITZ, Thomas S. História do currículo, regulação social e poder. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 8.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. p. 173210.
POPKEWITZ, Thomas S. Estudos curriculares, história do currículo e teoria curricular: a razão da razão. Em Aberto, v. 33, n. 107, jan./abr., p. 47-65, 2020.
POPKEWITZ, T. S.; LIMA, A. L. G.; GIL, N. de L. Sistemas de pensamento na educação e políticas de inclusão (e exclusão) escolar: entrevista com Thomas S. Popkewitz. Educ. Pesqui. v.42, n. 4, São Paulo out./dez. 2016, 1127-1151.
SANTOS, T. V. Entre potes, alfinetes, lâminas e currículos: espaços de confinamento dos animais na disciplina escolar Biologia. 171f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. 2021.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
SOUZA, B. C. M. C.; AYRES, A. C. M. Questões étnico-raciais no ensino de Ciências: um panorama dos trabalhos publicados em eventos e revistas da área. In: SOCIEDADE BRASILEIRA DE ENSINO DE BIOLOGIA. ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA / I ENCONTRO REGIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA – NORTE, 7., 2018. Anais... Belém, PA: IEMCI, UFPA, 2018.
VERRANGIA, D. A formação de professores de ciências e biologia e os conhecimentos tradicionais de matriz africana e afro-brasileira. Magis. Revista Internacional de Investigación En Educación, v. 6, n. 12, p. 105-117, jul./dic. 2013.
VERRANGIA, D.; SILVA, P. B. G. Cidadania, relações étnico-raciais e educação: desafios e potencialidades do ensino de Ciências. Educação e Pesquisa, v. 36, n. 3, p. 705-718, set./dez. 2010.
VOSGERAU, D. S. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudo de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014.