Biology teaching practices ethnic-racial issues in the initial training of biology teachers in the Amazonian context

Main Article Content

Sinaida Maria Vasconcelos

Abstract

This article reports a lived experience from the proposition of an activity of the discipline Practices of Teaching Biology II, whose objective was to develop among future Biology teachers studies and reflections that arouse interest and awareness of the importance of an interdisciplinary, practical, critical and reflective about sociocultural themes inherent to the practice of teachers who teach Biology, among them ethnic-racial diversity. The methodological option for approaching the theme was the elaboration of teaching projects. Among the 09 projects elaborated, the ethnic-racial theme was an option for 06 groups. The result of the production points to the relevance of the proposal given the contribution to the training process, as well as to teaching practices in Biology.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vasconcelos, S. M. (2022). Biology teaching practices: ethnic-racial issues in the initial training of biology teachers in the Amazonian context. SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(nesp.2), 751–764. https://doi.org/10.46667/renbio.v15inesp2.744
Section
Dossiê Temático - Relações Étnico-raciais e o Ensino de Biologia
Author Biography

Sinaida Maria Vasconcelos, State University of Pará

PhD in Education - Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-Rio). Rio de Janeiro, RJ - Brazil. Adjunct Professor III - University of the State of Pará (UEPA). Belem, PA - Brazil.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) para a formação inicial em nível superior dos cursos de Licenciatura.

COELHO, Wilma de Nazaré Baía; SOARES, Nicelma Josenila Brito. A implementação das leis nº 10.639/2003 e nº 11.645/2008 e o impacto na formação de professores: inflexão inicial. In: MÜLLER, Tânia Maria Pedroso; COELHO, Wilma de Nazaré Baía; FERREIRA, Paulo Antônio Barbosa (Org.). Relações étnico-raciais, formação de professores e currículo. São Paulo: Livraria da Física, 2015. p. 15-35.

CORRÊA, S. R. M. O movimento dos atingidos por barragem na Amazônia: um movimento popular nascente de vidas inundadas. Revista Nera. Ano 12, n. 15, jul. /dez. 2009.

GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá (Org.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

INSTITUTO SOCIOAMBIENTAL. Localização e extensão das TIs de referências bibliográficas. Disponível em: https://pib.socioambiental.org/pt/Localização_e_extensão_das_TIs. Acesso em: 24 de abr. 2022.

JESUS, Jeobergna; PAIXÃO, Marília Costa Santos da; PRUDÊNCIO, Christiana Andréa Vianna. Relações étnico-raciais e o ensino de Ciências: um mapeamento das pesquisas sobre o tema. Revista FAEEBA. Salvador, v. 28, n. 55, p. 221-236, mai./ago. 2019.

KOIFMAN, Sergio. Geração e transmissão da energia elétrica: impacto sobre os povos indígenas no Brasil. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 413-423, mar./abr., 2001.

MARANDINO, Martha; SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Márcia Serra (Org.). Ensino de Biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. São Paulo: Cortez, 2009.

MELO, Maria da Conceição Costa; FRANÇA, Suzane Bezerra de. A temática étnico-racial na formação inicial de professores de ciências biológicas. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 1, p. 4703-4710, jan. 2020.

LÉO NETO, Nivaldo Aureliano. A contextualização dos saberes para a descolonização de um ensino de Biologia que reconheça as identidades e diferenças. Revista Entreideias, Salvador, v. 7, n. esp, p. 23-42, 2018.

OLIVEIRA, Michele Assis de; ROSA, Russel Terezinha Dutra da; FURTADO, Tamara Forte. Análise étnico-racial de imagens em livros didáticos de Biologia. Revista Dialogia, São Paulo, n. 39, p. 1-18, e20389, set./dez. 2021.

OLIVEIRA, Fátima. Saúde da população negra: Brasil ano 2001. Brasília, DF: Organização Pan-Americana da Saúde (OPAS)/Secretaria Especial de Políticas de Promoção da Igualdade Racial, 2003.

SANTOS, R. G. dos; SIEMSEN, G. H.; SILVA, C. S. da. Articulando química, questões raciais e de gênero numa oficina sobre diversidade desenvolvida no âmbito do PIBID: análise da contribuição dos recursos didáticos alternativos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia, SP. Anais [...]. Águas de Lindóia, SP: ABRAPEC, 2015.

TRIVELATO, Silvia Lúcia Frateschi. Que corpo/ser humano habita nossas escolas? In: MARANDINO, Martha; SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Márcia Serra; AMORIM, Antônio Carlos Rodrigues (Org.). Ensino de Biologia: conhecimento e valores em disputa. Niterói: EdUFF, p. 121-130, 2005.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DO PARÁ. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura Plena em Ciências Biológicas, 2019.

VERRANGIA, Douglas; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Cidadania, relações étnico-raciais e educação: desafios e potencialidades do ensino de Ciências. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 705-718, 2010.

VERRANGIA, Douglas. Educação científica e diversidade étnico-racial: o ensino e a pesquisa em foco. Revista Interacções, n. 31, p. 2-27, 2014.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.