Problematic issues about the bio-social Body from the exhibition "An adventure through the human body"
Main Article Content
Abstract
In this article, we aimed to investigate the "A Journey through the Human Body" Exhibition as an educational space that teaches and promotes debates about bodies. We approached biosocial bodies as sociocultural productions, interpellated by experiences, and constitutive processes of identities. Based on narrative reports from collaborators about the exhibition, we organized two thematic axes: "A Journey through the Human Body" - Practices for the biosocial body debate and resistance, and "Experiences and 'tales' - Practices of bodies, gender, and sexuality". Based on the analyses of these axes, we discussed the practices of bodies, gender, and sexuality, revealing the tensions, potentialities, and resistances that compose the exhibition.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
BRITZMAN, Deborah. Curiosidade, sexualidade e currículo. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 83-111.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 3. ed. Civilização Brasileira: Rio de Janeiro, 2003. 236 p.
CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, Michael. Pesquisa Narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Rev. Tradução: GPNEP: Grupo de pesquisa narrativa e educação de professores. ILEEL/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2015.
FIGUEIRA, Márcia Luiza. A revista Capricho e a produção de corpos adolescentes femininos. In: LOURO, Guacira; NECKEL, Jane; GOELLNER, Silvana (org.) Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2003. p. 124-148.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 38.ed. Petrópolis; Vozes, 2010. p. 28.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade II: O uso dos saberes. Rio de Janeiro: Graal, 2009.
GROSSI, Esther Pillar. A contribuição da psicologia na educação. Em Aberto, Brasília, v. 9 n. 48, p. 45-49. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2111. Acesso em: 10 abril. 2023.
GOELLNER, Silvana. Mulheres e futebol no Brasil: entre sombras e visibilidades. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 143-151, 2005. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16590. Acesso em: 21 março. 2023
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
LARROSA, Jorge. Sobre a lição. In: LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2003. p. 139-146.
LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: Silva, Tomaz Tadeu. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1994, p.35-86.
LONGARAY, Deise Azevedo. A (Re)Invenção de si: investigando a constituição de sujeitos/as gays, travestis e transexuais. 2014. Tese (Educação em Ciências: Química da Vida e da Saúde) - Universidade Federal do Rio Grande - FURG
MAGALHÃES, Joanalira Corpes. Discutindo pedagogias culturais e representações de gênero. In: SILVA, Fabiane Ferreira da; MAGALHÃES, Joanalira Corpes; RIBEIRO, Paula Regina Costa; QUADRADO, Raquel Pereira. Sexualidade e escola: compartilhando saberes e experiências. 3. ed. rev. Rio Grande: Editora da Furg, 2013. p. 64-69.
MELO, José Marques de; TOSTA, Sandra Pereira. Mídia & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
MORAES, Alessandra Moreira Pacheco de; MENEZES, Márcia; SALOMÃO, Simone Rocha. O corpo humano como biocultural: referências africanas para a abordagem do corpo humano nas séries iniciais do ensino fundamental. Revista da SBEnBIO, São Paulo, n. 7, out., 2014. Disponível em: http://www.sbenbio.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/R0527-2.pdf. Acesso em: 16 dez. 2022.
MOREIRA, Marco. Antônio. O que é afinal aprendizagem significativa? Revista cultural La Laguna Espanha. 2012. Disponível em: http://moreira.if.ufrgs.br/oqueeafinal.pdf. Acesso em: 12 set. 2023.
RIBEIRO, Paula Regina Costa; COSTA, Ana Luiza Chaffe; BARROS, Suzana. Conceição. (org.). Gênero e diversidade na escola: saberes em diálogo na educação a distância. Rio Grande: Editora da FURG, 2012. 129p. Disponível em: https://periodicos.furg.br/divedu/article/view/6205. Acesso em: 15 set. 2023.
PARAÍSO, Marlucy Alves. A ciranda do currículo com gênero, poder e resistência. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 3, p. 388-415, set./dez. 2016. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/art_v16_n3.htm. Acesso em: 25 fev. 2022.
PARREIRA, Fátima Lucia Dezopa; SILVA, Elenita Pinheiro de Queiroz. Ciência, sexualidade e religião: Dizeres da docência no ensino de biologia. In: SEMINÁRIO CORPO, GÊNERO E SEXUALIDADE, 7., 2018. Anais… Rio Grande, 2018.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
SANTOS, Luiz Henrique Sacchi dos. Incorporando “outras” representações
culturais de corpo na sala de aula. In: OLIVEIRA, D. (org.). Ciências na sala de aula. Porto Alegre: Mediação, 2000. p. 196. Cadernos de Educação Básica, 2.
SOUZA, Nadia Geisa S. de. O corpo. In: Paula Regina Costa Ribeiro, Deise Azevedo Longaray (org.). Os 15 anos de Mariana: um convite a outras aprendizagens sobre os corpos. Rio Grande: Editora da FURG, 2013. p. 16-28.
SOUZA, Nádia Geisa S. de. O corpo: inscrições do campo biológico e do cotidiano. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 30, n. 1, 2011, p. 169-186. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/23017. Acesso em: 20 nov. 2019.
SOUZA, Nadia Geisa S. de. Que corpo é esse? O corpo na família, mídia, escola, saúde… Tese (Doutorado em Bioquímia) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, p. 116. 2001.
TRIVELATO, Sílvia Luzia Frateschi. Que corpo/ser humano habita nossas escolas. In: Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de (org.) Selles, Sandra Escovedo (org.) Marandino, Martha (org.) Ferreira, Marcia Serra (org.). Ensino de Biologia: conhecimentos e valores em disputa. Niterói: EDUFF, 2005. p. 121-130.
VARELA, Cristina Monteggia; RIBEIRO, Paula Regina Costa. Educação para a sexualidade: a constituição de um campo conceitual. In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes (org). Debates contemporâneos sobre Educação para a sexualidade. Rio Grande: Ed. da FURG, 2017. p.23.
VIANNA, Claudia; FINCO, Daniela. Meninas e meninos na Educação Infantil: uma questão de gênero e poder. Cadernos Pagu [online], n. 33, p. 265-283, 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8644928. Acesso em: 28 maio. 2023.