“Corona virus - exploring the pandemic that changed the world” contributions of an alternative textbook for scientific literacy

Main Article Content

Amanda Maria Garcia de Souza
Tiago Venturi
Larissa Naiara Gomes Pereira
Roberta Chiesa Bartelmebs

Abstract

2020 was marked by the biggest health crisis of the 21st century to date, also other crises were evidenced during this period by misinformation. In the chaotic scenario, an interdisciplinary textbook was published that discusses the theme involving the pandemic. By considering the importance of textbooks for Science Teaching, the objective of this work is to understand the potential of an alternative textbook for scientific literacy. In a qualitative way, and using Discursive Textual Analysis, the activities were analyzed. The results demonstrate that the book constitutes a resource to develop the theme in an interdisciplinary way, both in science teaching and in other areas of knowledge, having the potential to promote reflection skills, autonomy, and scientific literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Souza, A. M. G. de, Venturi, T., Pereira, L. N. G., & Bartelmebs, R. C. (2024). “Corona virus - exploring the pandemic that changed the world”: contributions of an alternative textbook for scientific literacy. SBEnBio Biology Teaching Journal, 17(1), 216–237. https://doi.org/10.46667/renbio.v17i1.1154
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Amanda Maria Garcia de Souza, Federal University of Paraná

Degree in Biological Sciences - Federal University of Paraná (UFPR). Palotina, PR. Brazil.

Tiago Venturi, Federal University of Paraná

PhD in Scientific and Technological Education. Federal University of Santa Catarina (UFSC). Florianópolis, SC - Brazil. Professor - Federal University of Paraná (UFPR). Palotina, PR. Brazil.

Larissa Naiara Gomes Pereira, Federal University of Paraná

Master in Science Education, Mathematics Education and Educational Technologies - Federal University of Paraná (UFPR). Palotina, PR. Brazil.

Roberta Chiesa Bartelmebs, Federal University of Paraná

PhD in Science and Mathematics Education - Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS). Porto Alegre, RS - Brazil. Professor - Federal University of Paraná (UFPR). Palotina, PR. Brazil.

References

APPOLINARIO, F. As dimensões da pesquisa. In: APPOLINARIO, Fábio. Metodologia da Ciência: filosofia e prática da pesquisa. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2001. p. 59-71.

ARTHURY, L. H. M.; GARCIA, J. O. Em prol do realismo científico no ensino. Ciência & Educação, Bauru, v. 26, p. e20011, 2020.

BARTELMEBS, R.; VENTURI, T.; DE SOUSA, R. Pandemia, negacionismo científico, pós-verdade: contribuições da Pós-graduação em Educação em Ciências na Formação de Professores. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 4, n. 5, p. 64-85, 20 ago. 2021.

BETTANIN.; E.; FILHO; J.P.A. Alfabetização científica e técnica: um instrumento para observação dos seus atributos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 4.,2003. Oral e Painel... Bauru, 2003. p. 1-13.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatistica-IBGE: Área Territoriais, 2021. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/geociencias/organizacao-do-territorio/estrutura-territorial/15761-areas-dos-municipios.html?=&t=o-que-e. Acesso em: 01 dez. 2022.

CALLEGARI, L.J.; JUNIOR, E.R.; LUNA; F.J.; MALAQUIAS, I. As imagens científicas como estratégias para a interação da história da ciência no ensino de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em ciências, v.17, n.3 p. 835-852, 2017.

FOUREZ, G; ENGLEBERT-LECOMPTE, V.; GROOTAERS, D.; MATHY, P.; TILMAN, F. Alfabetización científica y técnica. Buenos Aires: Ediciones Colihue, 1997.

G1, Coronavírus: ‘Bolsonaro contraria orientações sanitárias, gerando insegurança e dúvida na população’, diz FNP. G1, Campinas, 30. Mar. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/campinas-regiao/noticia/2020/03/30/coronavirus-bolsonaro-contraria-orientacoes-sanitarias-gerando-inseguranca-e-duvida-na-populacao-diz-fnp.ghtml. Acesso em: 8. ago. 2021

GOMES, S. F.; PENNA, J. C. B. O; ARROIO, A. Fake news científicas: percepção, persuasão e letramento. Ciência & Educação, Bauru, v. 26, 2020.

GRAMOWSKI, V. B. Entre tentativas de tutela e postura autônoma: relações de professores de ciências com o livro didático. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis: UFSC, 2021.

GUBER, A. Covid-19: o que se sabe sobre a origem da doença. Jornal USP, 14. abr. 2020. Disponível: https://jornal.usp.br/artigos/covid2-o-que-se-sabe-sobre-a-origem-da-doenca/. Acesso: 30. nov. 2021.

IAMARINO, A.; LOPES.S. Coronavírus: explorando a pandemia que mudou o mundo. São Paulo: Moderna, 2020.

LIMA, R.R. A covid-19 e a relação entre humanos e animais: zoonoses e zooterapias. Notícias Fiocruz, 20. jun. 2020. Disponível em: http://coc.fiocruz.br/index.php/pt/todas-as-noticias/1816-especial-covid-19-a-covid-19-e-a-relacao-entre-humanos-e-animais-zoonoses-e-zooterapias.html. Acesso em: 30 nov. de 2021.

LORENZETTI, L. Alfabetização científica na educação em ciências. ACTIO: Docência Ciência, v.2, n.2, p.1-3, jun./dez. 2016.

LORENZETTI.L.; DELIZOICOV. D. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Revista Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v.3, n. 1, p. 45-61, jan./jun. 2001.

MARTINS, E. A.; FERREIRA, M. Reformas curriculares para o ensino médio: perspectivas e proposições da Base Nacional Comum Curricular à area de Ciências da Natureza. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 7, n. 2, 2018.

MINAYO, M.C.S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

MOHR, A. A natureza da educação em saúde no ensino fundamental e os professores de ciências. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis: UFSC, 2002.

MORAES, R.; GALIAZZI, M.C. Análise textual discursiva. 3.ed.rev.ampl. Ijuí: Unijuí, 2016.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Guia da OMS: Como se proteger do covid-19 no local de trabalho, 2020. Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2020/02/1705631 . Acesso em 10 ago. 2021.

RODRIGUES, L. Z. O professor e o uso do livro didático de Biologia. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis: UFSC, 2015.

VENTURI, T. Educação em saúde sob uma perspectiva pedagógica e formação de professores: contribuição das ilhotas interdisciplinares de racionalidade para o desenvolvimento profissional docente. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina - Centro de Ciências da Educação. Florianópolis: UFSC, 2018.

VENTURI, T.; BARTELMEBS, R. C.; LOHMANN, L. A. D.; SOUZA, A. M. G. de; UMERES, I. C. História das vacinas e história da astronomia: episódios históricos para a educação em ciências em tempos negacionistas. Terrae Didatica, Campinas, SP, v. 18, n. 00, p. e022014, 2022.

VENTURI, T.; MOHR, A. Panorama e análise de períodos e abordagens da educação em saúde no contexto escola brasileiro. Ensaio – pesquisa em educação científica, v.23, e33376 2021.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.