Cartographies of cerrado becomings, marks and forages in processes of research-trans-formation of a biologist

Main Article Content

Tiago Amaral Sales

Abstract

To map the work of research in the cerrado (brazilian savannah), to search the forces and powers present in biology, going to the meeting, meeting yourself. That’s what this text is and speaks about: meetings. Meetings between research and formation, meetings that form and transform. Through these meetings between cerrado (brazilian savannah) and ants, and natural and human sciences and… it happened becoming and foraging processes, in movements to create marks that modify the body-life of the researcher who writes and also reports their experiences, mapping feelings, experiences, moments, revisiting the past and finding loopholes for the construction of new worlds. Finding powers in becoming, foraging and brands, these forces allow to think of the biologist who happens in the between, in the middle, in constant (trans)formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sales, T. A. (2020). Cartographies of cerrado: becomings, marks and forages in processes of research-trans-formation of a biologist. SBEnBio Biology Teaching Journal, 13(2), 466–482. https://doi.org/10.46667/renbio.v13i2.358
Section
Ensaios
Author Biography

Tiago Amaral Sales, Federal University of Uberlândia

Master in: Education - Federal University of Uberlândia (UFU). Uberlândia, MG - Brazil. PhD student in Education - Federal University of Uberlândia (UFU) Uberlândia, MG - Brazil.

References

AMORIM, Antonio Carlos Rodrigues de Amorim. Afecções pela história, natural? . In: FERREIRA, Marcia Serra et al. Vidas que ensinam o ensino da vida. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2020. p. 107-120.

BARROS, Manoel de. Poesia Completa. São Paulo: Leya, 2010. 493 p.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia. Vol. I. São Paulo, Ed. 34. 1995.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Abecedário de Gilles Deleuze. Paris: Éditions Montparnasse, 1995. (Filmado em 1988-1989).

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998. 184 p.

ESTEVINHO, Lucia de Fátima Dinelli. Quando "as coisas" ganham vida: ensinando biologia pela arte. In: FERREIRA, Marcia Serra et al. Vidas que ensinam o ensino da vida. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2020. p. 149-162.

LISPECTOR, Clarice. A hora da estrela. Rio de Janeiro: Rocco, 2019. 87 p.

PEREIRA, Laís de Paula; SAMPAIO, Shaula Maíra Vicentini de. Fragmentos de uma quase-educação-ambiental: experimentações de um devir-caiçara. Etd - Educação Temática Digital, v. 21, n. 4, p. 871-888, 1 nov. 2019. Universidade Estadual de Campinas. http://dx.doi.org/10.20396/etd.v21i4.8654807

ROSA, João Guimarães. Grande Sertão: veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015. 492 p.

SALES, Tiago Amaral. A fé e religiosidade no Brasil pela ótica do Rizoma de Deleuze e Guattari: recortes e reflexões. In: Anderson Pereira Portuguez, Leonor Franco de Araújo, Carlos Alberto Póvoa. (Org.). Narrativas da fé: tradições religiosas, ancestralidade e resistência no Brasil contemporâneo. 680ed. Ituiutaba: Barlavento, 2019. p. 1-463.

SALES, Tiago Amaral; LOURENÇO, Keyme; ESTEVINHO, Lucia de Fátima Dinelli. ESCAVANDO O RIZOMA: DEVIRES A PARTIR DE UMA FILOSOFIA-VEGETAL. ALEGRAR (CAMPINAS), v. 1, p. 271-282, 2020.

SANTOS, Luís Henrique dos; A Biologia tem uma história que não é natural. In: COSTA, M. V. (org.). Estudos culturais em educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema… Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2000. p. 229-256.

RIBEIRO, J. F.; WALTER, B. M. T. Fitofisionomia do Bioma Cerrado. In: SANO, S. M.; ALMEIDA, S. P. (Ed.) Cerrado: ambiente e flora. Brasília: Embrapa, 1998. p. 89-166.

ROLNIK, Suely. Cartografia Sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina, Editora da UFRGS, 2011. 247 p.

ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. 2. ed. São Paulo: N-1 Edições, 2018. 208 p.

ROLNIK, Suely. Pensamento, corpo e devir: uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico. Cadernos de subjetividade, São Paulo, v1, n. 2, p. 241-251, 1993.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)