Teacher education to biology education experiences and perspectives from the pedagogical residency program – Biological Sciences

Main Article Content

Tiago Venturi
Roberta Chiesa Bartelmebs
Victoria Emilia Gomes Martins

Abstract

The study aims to narrate the formative experiences of future Science and Biology teachers in a subproject of the Pedagogical Residency Program. By analyzing final reports from mentor teachers and field diaries from participating Biological Sciences undergraduates, four categories emerged through discursive textual analysis: experiences, theoretical-methodological planning and contributions, university-school interconnections, and research training. It was observed that theoretical-practical deepening can contribute to the development of professional knowledge necessary for a horizontal Biology Education among humans and non-humans. It is considered that such knowledge contributes to education for diversity, equity, and social and environmental justice in times of anti-democratic advances, science denial, and climate crises.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Venturi, T., Bartelmebs, R. C., & Martins, V. E. G. (2024). Teacher education to biology education: experiences and perspectives from the pedagogical residency program – Biological Sciences. SBEnBio Biology Teaching Journal, 17(nesp.1), 621–637. https://doi.org/10.46667/renbio.v17inesp.1.1414
Section
Dossiê Temático: PIBID e Residência Pedagógica: as disciplinas Ciências e Biologia na relação entre escola e universidade
Author Biographies

Tiago Venturi, Federal University of Paraná

PhD in Scientific and Technological Education from the Federal University of Santa Catarina (UFSC). Florianópolis, SC - Brazil. Adjunct Professor at the Federal University of Paraná (UFPR). Palotina, PR - Brazil.

Roberta Chiesa Bartelmebs, Federal University of Paraná

PhD in Science and Mathematics Education from the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS). Porto Alegre, RS - Brazil. Adjunct Professor at the Federal University of Paraná (UFPR). Curitiba, PR - Brazil

Victoria Emilia Gomes Martins, Federal University of Paraná

Master's student in Science Education, Mathematics Education and Educational Technologies at the Federal University of Paraná (UFPR). Curitiba, PR - Brazil.

References

BARTELMEBS, Roberta Chiesa; VENTURI, Tiago; Sousa, Robson Simplício. Pandemia, negacionismo científico, pós-verdade: contribuições da Pós-graduação em Educação em Ciências na Formação de Professores. Revista Insignare Scientia - RIS, v.4, n.5, p. 64-85, 2021.

BOAS, Pedro Vilas. Desastre no RS por chuva já é um dos 10 com mais mortes no país. Uol Notícias. Disponível em:https://noticias.uol.com.br/cotidiano/ultimas-noticias/2024/05/11/desastres-lista-rs.htm. Acesso em 05, mai. 2024.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital nº 06/2018. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Programa de Residência Pedagógica. Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/01032018-Edital-6-2018- Residencia-pedagogica.pdf. Acesso em: 9 mai. 2024.

CARDOSO, Maura Lucia Martins; KIMURA, Patrícia Rodrigues de Oliveira; NASCIMENTO, Ivani Pinto. Residência Pedagógica: estado do conhecimento sobre programa de iniciação à docência: Pedagogical Residence: state of knowledge about the teaching initiation program. Revista Cocar, [S. l.], v. 15, n. 31, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/2912. Acesso em: 21 abr. 2024.

CARVALHO, Julia Leandro de; GIACOMAZZO, Graziela Fátima. Mídia-educação: um estudo sobre a proposta de alfabetização midiática e informacional da UNESCO. Revista Saberes Pedagógicos, v. 6, n. 2, p. 1-21, 2022. DOI: https://doi.org/10.18616/rsp.v6i2.7744

CÁSSIO, F. L. Base Nacional Comum Curricular: ponto de saturação e retrocesso na educação. Retratos da Escola, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 239-254, 2018. DOI: 10.22420/rde.v12i23.887. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/887. Acesso em: 26 maio. 2024.

COELHO, Guilherme de Azeredo; ABREU, Rozana Gomes; MILANEZ, Juliana. Aterrando políticas obscurantistas: : uma discussão curricular sobre possibilidades de conversas (complicadas) no Antropoceno. Revista Teias, [S. l.], v. 25, n. 76, p. 458-469, 2024. DOI: 10.12957/teias.2024.76461. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/76461. Acesso em: 26 maio. 2024.

ERIKSEN, Tone M.; BREVIK, Lisbeth M. Developing a “Research Literacy Way of Thinking” in Initial Teacher Education: Students as Co-researchers. In: The Palgrave Handbook of Teacher Education Research. Palgrave Macmillan, Cham, 2023.

FERREIRA, Pamela Cristina Conde; SIQUEIRA, Miriam Carla da Silva. Residência Pedagógica: um instrumento enriquecedor no processo de formação docente. Revista Práticas de Linguagem, [s.l.], v. 2, n. 1, p. 150-165, 2020. DOI: https://doi.org/10.34019/2236-7268.2020.v10.31448

FOUREZ, Gérard.; ENGLEBERT-LECOMPTE, Veronique.; GROOTAERS, Dominique.; MATHY, Philippe.; TILMAN, Francis. Alfabetización Científica y Tecnológica: acerca de las finalidades de la enseñanza de las ciencias. Buenos Aires: Ediciones Colihue, 1997.

GALIAZZI, Maria do Carmo; SOUSA, Robson Simplício. Análise textual discursiva: uma ampliação de horizontes. Ijuí: Unijuí, 2022.

KATCHOR, Daiana Aline; VENTURI, Tiago. Divulgação Científica na Educação em Ciências: percepções de licenciandos em Ciências Biológicas. Revista Dynamis Furb, v. 30, e11308, 2024. DOI: https://doi.org/10.7867/1982-48662024e11308

LATOUR, Bruno. Diante de Gaia. (1a ed.) Ubu Editora, 2020.

MANNING, Erin. Em direção a uma política da imediação. Tradução de Sebastian Wiedemann. In: DIAS, Susana Oliveira; WIEDEMANN, Sebastian Wiedemann; AMORIM, Antonio Carlos Rodrigues (org.). Conexões: Deleuze e cosmopolíticas e ecologias radicais e nova terra e... Campinas, SP: ALB/ClimaCom, 2019. p. 09-23.

MARCOLAN, Cíntia de Cássia. Impactos do Programa de Residência Pedagógica na formação inicial docente em ciências biológicas da Universidade Federal de Sergipe. Dissertação de Mestrado do Programa de Pós-Graduação Mestrado em Educação, São Cristóvão, 2022.

MOREIRA , Thais Borges. Formação docente: o Programa Residência Pedagógica no curso de Ciências Biológicas da UFC. Dissertação de Mestrado do Programa de Pós-Gradução em Educação: UFC, 2020.

MOREIRA, Thais Borges.; LEITE, Raquel Crosara Maia. Experiências exitosas e enfrentamentos vividos durante o programa de residência pedagógica das ciências biológicas UFC: Experiencias exitosas y experiencias vividas durante el programa de residencia pedagógica en ciencias biológicas UFC. Revista Cocar, v. 17, n. 35, 2022. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/5102.

NÓVOA, A. (org.). Os professores e sua formação. Lisboa: D. Quixote, 1992.

OLIVEIRA, Caroline Barroncas; COSTA, Mônica de Oliveira. Narrar, Pesquisar e Educar em Ciências e Matemática. In Metodologia da pesquisa em educação e ensino de ciências, C. A. O. Magalhães-Júnior, M. C. Batista (Eds), (1a ed), Editora Massoni, 2021.

PEREIRA, Aldo Aoyagui Gomes; SANTOS, Camila Aoyagui dos. Proposta teórico-conceitual para a análise da confiabilidade e credibilidade de (des) informações científicas nas mídias: implicações para o Ensino de Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 39. 3, p. 688-711, 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e83882

PIMENTA, Selma Garrido. Estágios Supervisionados: unidade teoria e prática em cursos de licenciatura. In. Cunha, C.; França, C. C. Formação Docente: fundamentos e práticas do estágio supervisionado. Brasília: UNESCO, 2019, p. 19-50.

PIMENTA, Selma. Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.

RESENDE, Ana Carolina Costa; FREITAS, Cláudia Avelar; BASSOLI, Fernanda. A residência docente como espaço formativo: narrativas sobre a construção de saberes e da identidade profissional de professoras de ciências e biologia. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 25, p. e40759, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172022240143

SHULMAN, Lee. S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Revista de currículum y formación del professorado: Granada-España, ano 9, n. 2, p. 1-30, 2005.

SILVA, Maíra Batistoni; SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização Científica e domínios do conhecimento científico: proposições para uma perspectiva formativa comprometida com a transformação social. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 23, e34674, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172021230129

SOUZA, Francisca Amanda Pereira de. Regência de Sala de Aula no Contexto do Programa Residência Pedagógica: Articulação Teoria e Prática. In: LIMA, F. J.; ARAÚJO NETO, J. N. Programa Residência Pedagógica: relatos de experiências e práticas na formação inicial de professores de matemática. Rio de Janeiro: Pod Editora, 2023. p. 59-74.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

VENTURI, Tiago; BARTELMEBS, Roberta Chiesa. Educação, Ensino e Ciências: formação docente e (re)existência na Universidade Pública. Curitiba: Editora CRV, 2023.

VENTURI, Tiago; BARTELMEBS, Roberta Chiesa; LOHMANN, Lara Amélia Dreon; SOUZA, Amanda Maria Garcia de; UMERES, Isabella Carolina. História das vacinas e história da astronomia: episódios históricos para a educação em ciências em tempos negacionistas. Terra e Didatica, Campinas, SP, v. 18, n. 00, p. e022014, 2022. DOI: 10.20396/td.v18i00.8668944

ZEICHNER, K. Formação reflexiva de professores. Lisboa: Educa, 1993.

ZEICHNER, K. M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 2010.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)