Thematic approach for Biology teaching the rio formate as a space to address Botanical and Ecology

Main Article Content

Ana Paula Dutra dos Santos Sampaio

Abstract

The research discusses the promotion of Biology Education, specifically the contents of Botany and Ecology from the Thematic Approach and the development of a didactic sequence and a field class in a non-formal educational setting adjacent to the school, The Formate river, which is located in the community where the reference educational institution is inserted. This work aims to discuss the application of an investigative Didactic Sequence (SD) for the teaching of Botany and Ecology in Basic Education, by using dynamic activities in content teaching and a field class, encouraging the autonomy and the protagonism of students in the learning process. This is a research in education, a pedagogical intervention developed in a school environment, whose data were collected during the intervention and qualitatively approached.As results, it is pointed out the awareness, the interaction and reconstruction of the concepts of Botany and Ecology, valuing and enhancing the students’ previous knowledge about the Formate River.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sampaio, A. P. D. dos S. (2022). Thematic approach for Biology teaching: the rio formate as a space to address Botanical and Ecology . SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(2), 1071–1083. https://doi.org/10.46667/renbio.v15i2.819
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biography

Ana Paula Dutra dos Santos Sampaio, Federal Institute of Education, Science and Technology of Espírito Santo

Master in Science and Mathematics Teaching - Federal Institute of Education, Science and Technology of Espírito Santo (IFES). Vitória, ES - Brazil. School Manager - Secretary of Education of the State of Espírito Santo (SEDU). Vitória, ES - Brazil.

References

CAMPOS, Carlos Roberto Pires; SILVA, Marcelo Scabelo da; FERRAZ, V. V. R.; LOPES, F. P.; CONDE, J. Aula de campo na Floresta Nacional de Pacotuba (ES): aprendizagem colaborativa na formação continuada de professores de Ciências da Natureza. Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói, v. 11, n. 3, p. 68-96, 2018. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/view/21548/16024 . Acesso em: 15 nov. 2019.

LIMA, D. B. O ensino investigativo e suas contribuições para a aprendizagem de Genética no Ensino Médio. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 2012.

MARANDINO, Martha; SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Marcia Serra. Ensino de Biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. São Paulo: Cortez, 2009.

SANTIAGO, Izabella Costa. Refazer o caminho da história local: uma possibilidade de ensino a partir da parceria “escola & comunidade”. 2018. 205 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Humanidades) - Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, 2018. Disponível em: https://repositorio. ifes.edu.br/bitstream/handle/123456789/434/DISSERTA%c3%87%c3%83O_Refazer_caminho_da_hist%c3%b3ria_local.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 4 jul. 2020.

SECRETARIA DE ESTADUAL DE ENSINO DO ESPÍRITO SANTO. Plano de Retorno às Aulas Presenciais da Rede Pública Estadual de Ensino do Espírito Santo. Espírito Santo: SEDU, 2022.

SENICIATO, Tatiana; CAVASSAN, Osmar. Aulas de campo em ambientes naturais e aprendizagem em ciências: um estudo com alunos do Ensino Fundamental. Ciência e Educação, Bauru, v. 10, n.1, pp. 133-147, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/d5zfyGJTDgv9nrw6hkWrbZK/?lang=pt. Acesso em: 18 jul. 2020.

SOLINO, A. P.; GEHLEN, S. T. Abordagem temática freireana e o ensino de ciências por investigação: possíveis relações epistemológicas e pedagógicas. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 19, n. 1, pp. 141-162, 2014. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/download/100/71 . Acesso em: 27 ago.

Similar Articles

<< < 22 23 24 25 26 27 

You may also start an advanced similarity search for this article.