Research in the teacher training process

Main Article Content

Jeanine de Mello Neckel
Maria Cristina Pansera de Araújo

Abstract

Many questions about the teacher training for basic education suggest the requirements is knowledge, skills and resourcefulness in teaching. In this context, the supervised internship, in initial training of  teachers, provides an approximation with the school reality. The teacher, in the teaching internship, has the possibility of recognizing himself as a subject who not only reproduces knowledge, but can also make his own classroom work into a space of teaching praxis and human transformation. Thus, we bring a qualitative-quantitative research to analyze students 'conceptions about teaching and science teaching. The analyzes of the students'answers show that their conceptions are interrelated, since education is constructed through several spheres.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Neckel, J. de M., & Araújo, M. C. P. de. (2019). Research in the teacher training process. SBEnBio Biology Teaching Journal, 12(2), 259–269. https://doi.org/10.46667/renbio.v12i2.231
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Jeanine de Mello Neckel, Northwestern Regional University of the State of Rio Grande do Sul

Biology Professor at the State Education Network of Rio Grande do Sul. Graduation in Biological Sciences-UNIJUI. Graduate in Biology Teaching

Maria Cristina Pansera de Araújo, Northwestern Regional University of the State of Rio Grande do Sul

PhD in Genetics and Molecular Biology - Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) - Porto Alegre, RS - Brazil. Research professor at the Graduate Program in Education in Science - Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul (UNIJUI) - Ijuí, RS - Brazil.

References

BAZIN, M. Three years of living science in Rio de Janeiro: learning from experience. Scientific Literacy Papers, p. 67-74, 1987.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações curriculares para o ensino médio: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias, 2. Brasília: SEB, 2006.

DAYRELL, J. A escola como espaço sócio-cultural. In: Dayrell, J. (Org.). Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 35.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários a prática educativa. 30.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

FREIRE, P. Professora sim, tia não. São Paulo: Olho D’água, 1997.

FRISON, M.D.; MALDANER, O. A.; DEL PINO, J. C.; LOTTERMANN, C. L. O estágio de docência como articulador na produção de saberes e na formação de professores de Química. Revista Didática Sistêmica, v.11, p.88, 2010.

GALIAZZI, M. do C. Educar pela pesquisa: ambiente de formação de professores de ciências. Ijuí; Ed. Unijuí, 2003, 288p.

LEANDRO, M. Sociologia da família: necessidades contemporâneas. Lisboa: Universidade Aberta, 2001.

LOPES, N. A. A. Bullying - Comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, Rio de Janeiro, v.81, supl. 5, 2005, S164-S172.

MARQUES, R. Professores, família e projecto educativo. Porto, PT: Asa, 2001.

MELLO, G. N. de. Formação inicial de professores para a educação básica: uma (re) visão radical. São Paulo em Perspectiva, v.14, n.1, p.98-110, 2000.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: UNIJUÍ, 2007.

PARO, V. H. Qualidade de ensino: a contribuição dos pais. São Paulo: Xamã, 2000.

PEREIRA, M. A relação entre pais e professores: uma construção de proximidade para uma escola de sucesso. Tese (doutorado) - Universidade de Málaga. Espanha: Universidade de Málaga, 2008.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.

SALTINI, C. J. P. Afetividade e inteligência. 5.ed. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2008.

SCHEID N.; BOER N.; OLIVEIRA V. Percepções sobre ciência, cientistas e formação de professores de ciências. SIMPÓSIO SULBRASILEIRO DE ENSINO DE CIÊNCIAS, 12., 2004. Anais... Canoas: ULBRA, 2004. (CD-Rom), 2004.

SERAFIM, M.C. A falácia da dicotomia teoria-prática. Rev. Espaço Acadêmico, n.7. Disponível em: www.espacoacademico.com.br. Acesso em: 11. Jun.2016.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 2.ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

TARDIF, M.; LESSARD, C.; LAHAYE, L. Os professores face ao saber-esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 4, 1991.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.