Cooking competition shows as a proposal for teaching cytology going beyond “edible cells”

Main Article Content

Fabricio Luís Lovato
Lenira Maria Nunes Sepel

Abstract

One of the most important concepts for the organization of scientific knowledge is the “cell”. Due to the microscopic nature of these structures and the need for abstraction to understand them, Cell Biology is one of the most difficult contents for students to understand. To overcome these barriers, playful activities reduce passivity and facilitate the assimilation of concepts and processes. The production of “edible cells” is a well-known strategy in the teaching of Cytology. In this work, we propose the use of the format of a cooking competition show at school, in addition to that tool. The methodology was applied to a group of students from the 8th year of Elementary School, stimulating the integration of conceptual, procedural and attitudinal contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lovato, F. L., & Sepel, L. M. N. (2022). Cooking competition shows as a proposal for teaching cytology: going beyond “edible cells”. SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(1), 6–28. Retrieved from https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/662
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Fabricio Luís Lovato, Federal Institute of Education, Science and Technology Sul-Rio-Grandense

PhD in Science Education: Life and Health Chemistry - Federal University of Santa Maria (UFSM). Santa Maria, RS - Brazil. Professor and Coordinator of the Degree Course in Biological Sciences - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense (IFSul), Visconde da Graça campus. Pelotas - RS - Brazil.

Lenira Maria Nunes Sepel, Federal University of Santa Maria

PhD in Science Education: Life and Health Chemistry - Federal University of Santa Maria (UFSM). Santa Maria, RS - Brazil. Adjunct Professor at the Federal University of Santa Maria (UFSM), Santa Maria, RS - Brazil.

References

ALBERTS, Bruce et al. Fundamentos da biologia celular. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2017.

ALMEIDA, Leandro S. Facilitar a aprendizagem: ajudar aos alunos a aprender e a pensar. Psicologia Escolar e Educacional, v. 6, n. 2, p. 155-165, 2002.

BARTZIK, Franciele; ZANDER, Leiza Daniele. A importância das aulas práticas de Ciências no Ensino Fundamental. @rquivo Brasileiro de Educação, v. 4, n. 8, 31-38, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação É a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018.

BROCKINGTON, Guilherme; PIETROCOLA, Maurício. serão as regras da transposição didática aplicáveis aos conceitos de física moderna? Investigações em Ensino de Ciências, v. 10, n. 3, p. 387-404, 2005.

BUENO, Chris. Febre culinária. Ciência e Cultura, v. 68, n. 1, p. 63-65, 2016.

CHEVALLARD, Yves. La transposición didactica: del saber sabio al saber ensenado. Buenos Aires: AIQUE Grupo Editor, 2005.

COLL, Richard K.; FRANCE, Bev; TAYLOR, Ian. The role of models/and analogies in science education: implications from research. International Journal of Science Education, v. 27, n. 2, p. 183-98, 2005.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José Andrade; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2018.

DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. Brasília: UNESCO no Brasil, com o patrocínio da Fundação Faber­Castell, 2010.

DUARTE, Rosália; LEITE, Camila; MIGLIORA, Rita. Crianças e televisão: o que elas pensam sobre o que aprendem com a tevê. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 33, p. 497-564, 2006.

FRACALANZA, Hilário; AMARAL, Ivan Amarosino do; GOUVEIA, Mariley Simões Flória. O ensino de ciências no primeiro grau. São Paulo: Atual, 1986.

FREITAS, Renata; SILVA, Lorena Garses; OLIVEIRA, Lidiane Esteve; LUZ, Fernando. Método de Construção do Conhecimento Utilizando Um Modelo de Célula Comestível: Aplicação na Citologia. SALÃO INTERNACIONAL DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO, 9., 2017, Santana do Livramento. Anais... Santana do Livramento: Unipampa, 2017.

FUMAGALLI, Laura. El desafío de enseñar ciencias naturales. Una propuesta didáctica para la escuela media. Bueno Aires: Troquel, 1993.

G1. TV é o meio preferido de 63% dos brasileiros para se informar, e internet de 26%, diz pesquisa. 2017. Disponível em: https://url.gratis/yX5UR . Acesso em: 14 jul. 2021.

GIORDAN, André; VECCHI, Gerard de. As origens do saber: das concepções dos aprendentes aos conceitos científicos. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

HOLZBACH, Ariane Diniz. A comida como chef de um formato televisivo: MasterChef Brasil versus MasterChef Colômbia. CMC: Comunicação, Mídia e Consumo, v. 14, n. 39, p. 131-151, 2017.

INTERAMINENSE, Bruna de Kássia Santana. A importância das aulas práticas no ensino da Biologia: Uma metodologia interativa. Id on Line: Revista Multidisciplinar e de Psicologia, v. 13, n. 45, sup. 1, p. 342-354, 2019.

KRASILCHICK, Myriam. Práticas do Ensino de Biologia. São Paulo: EDUSP; 2004.

LEITE, Anna Carolina Silva; ARCHILHA, Rebeca Lopes; CARNEIRO, Ana Luzia Magalhães. O Ensino de Ciências no Ensino Fundamental, o PCN de Ciências Naturais e a Atuação em Sala de Aula: Uma Práxis Possível. CONGRESSO DE PESQUISA DO ENSINO SINPRO-SP, 3., 2014, São Paulo. Anais... São Paulo: SINPRO-SP, 2014.

LEPIENSKI, Luis Marcos; PINHO, Kátia Elisa Prus. Recursos didáticos no ensino de Biologia e Ciências. 2009. Disponível em: https://url.gratis/kH3ux . Acesso em: 06 ago. 2021.

MALAFAIA, Guilherme; RODRIGUES, Aline Sueli de Lima. Uma reflexão sobre o ensino de ciências no nível fundamental da educação. Ciência & Ensino, v. 2, n. 2, p. 1-8, 2008.

MARANDINO, Martha. A prática de ensino nas licenciaturas e a pesquisa em ensino de Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 20, n. 2, p. 168-193, 2003.

MARQUES, Keiciane Canabarro Drehmer. Modelos didáticos comestíveis como uma técnica de ensino e aprendizagem de biologia celular. Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 7, n. 2, p. 1-12, 2018.

MARQUIONI, Carlos Eduardo; OLIVEIRA, Caroline Cavalcanti de. Para além da competição: consumindo afetos como cultura material no programa MasterChef (análises e reflexões iniciais). Conexão – Comunicação e Cultura, v. 14, n. 28. p. 71-95, 2015.

MELO, Marlene Rios; LIMA NETO, Edmilson Gomes de. Dificuldades de ensino e aprendizagem dos modelos atômicos em química. Pesquisa no Ensino de Química, v. 35, n. 2, p. 112-122, 2012.

MILLAR, Robin. A means to an end: the role of process in science education. In: WOOLNOUGH, Brian (ed.). Practical Science. Milton Keynes: Open University Press, 1991. p. 43-52.

OLIVEIRA, Dilliyane de Brito; PIANCA, Bruna Rodrigues; SANTOS, Elizangela Rodrigues; MANCINI, Karina Carvalho. Modelos e atividades dinâmicas como facilitadores para o ensino de biologia. Enciclopédia Biosfera, v. 11, n. 20, p. 514-524, 2015.

OLIVEIRA, Iêda Ferreira de; PEREIRA E SILVA, Maria Izabel; CARVALHO, Reginaldo de. “Célula Doce”: Uma Forma Lúdica e Deliciosa de Aprender Biologia Celular. JORNADA DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO – JEPEX, 13., 2013, Recife. Anais... Recife: UFRPE, 2013.

OREN, Tasha. On the Line: format, cooking and competition as television values. Critical Studies in Television, v. 8, n. 2, p. 20-35, 2013.

ORLANDO, Tereza Cristina. et al. Planejamento, montagem e aplicação de modelos didáticos para abordagem de Biologia Celular e Molecular no Ensino Médio por graduandos de Ciências Biológicas. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular, v.1, n. 1, p. 1-17, 2009.

PAIVA, Amanda Valle de Almeida. Memória afetiva e o processo de ensino-aprendizagem da Biologia Celular e Molecular baseados na produção de maquetes. COLÓQUIO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO, CIDADANIA E EXCLUSÃO, 5., 2018, Niterói. Anais... Niterói: UFF, 2018. p. 1-12.

PALMERO, Maria Luz Rodríguez; ACOSTA, Javier Marrero; MOREIRA, Marco Antônio. La teoría de los modelos mentales de Johnson-Laird y sus principios: una aplicación con modelos mentales de célula en estudiantes del curso de orientación universitaria. Investigações em Ensino de Ciências, v. 6, n. 3, p. 243-268, 2001.

PETROVICH, Ana Carla et al. Temas de difícil ensino e aprendizagem em ciências e biologia: experiências de professores em formação durante o período de regência. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), Niterói, v. 7, p. 363-373, 2014.

POZO, Juan I.; CRESPO, Miguel Ángel Gómes. A aprendizagem e o ensino de Ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. Porto Alegre: Artmed, 2009.

ROSA, Selma dos Santos. Análise da transposição didática de um material de Ciências da Natureza elaborado para um curso de Pedagogia a Distância. Revista Dynamis (FURB), Blumenau, v. 18, n. 1, p. 35-48, 2012.

ROTBAIN, Yosi; MARBACHAD, Gili.; STAVY, Ruth. Effect of bead and illustrations models on high school students’ achievement in molecular genetics. Journal of Research in Science Teaching, v. 43, n. 5, p. 500-529, 2006.

SANTOS, S. S. et al. Confecção e utilização de modelos didáticos, a partir de massa de modelar, no ensino de células-tronco. JORNADA DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO (JEPEX), 10., 2010, Recife. Anais... Recife: UFRPE, 2010.

SETTON, Maria da Graça Jacintho. Família, escola e mídia: um campo com novas configurações. Educação e Pesquisa, v. 28, n. 1, p. 107-116 2002.

SILVA, Edirce Elias da, et al. Uso de modelos didáticos como instrumento pedagógico de aprendizagem em citologia. Revista de Ciências Exatas e Tecnologia, v. 9, n. 9, p. 65-75, 2014.

SILVA, Kesley Mariano da. Memória, aprendizagem e metodologias de ensino. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 1, p. 10572-10579, 2021.

SILVA, Leandro de Oliveira; SILVA, Suély Gomes da. A importância das aulas práticas para o ensino de Ciências e Biologia. Revista Acadêmica Magistro, v. 1, n. 19, p. 90-111, 2019.

SOUZA; Luciana Wendler, BRANDÃO; Henry Charles. Aulas práticas e sua importância no ensino de ciências e biologia. Revista Eletrônica Científica Inovação e Tecnologia, v. 8, n. 17, E-4963, 2017.

SOUZA, Salete Eduardo de. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. Arquivos do MUDI, v. 11, n. 2, p. 110-114, 2007.

VASCONCELOS, Simão Dias; SOUTO, Emanuel. O livro didático de ciências no ensino fundamental proposta de critérios para análise do conteúdo zoológico. Ciência & Educação, v. 9, n. 1, p. 93-104, 2003.

WEI, Ti; MARTIN, Fran. Pedagogies of food and e thical personhood: TV cooking shows in postwar Taiwan. Asian Journal of Communication, v. 25, n. 6, p. 636-651, 2015.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.