"Becoming earthed" the experience of writing poetry as a possibility of rooting in Science education

Main Article Content

Admir Cesar de Oliveira Junior
Robson Simplicio de Sousa

Abstract

In this essay, we show that contemporary Science Education has been based on a technical and instrumental rationality that promotes a hyper-conceptualization of phenomena. It presents supposedly ready-made abstract models to the detriment of the multisensory experiences that lead to the description and interpretation of nature, an ontological reversal. One of the possibilities to deal with the ontological reversal is the aesthetic experiences, pre-cognitive processes related to experiences with the world and the ontological phenomena that are shown in it. Art proves to be a possible promoter of aesthetic experiences, enhancing sensitivity when experiencing the world. Thus, we present the experience of recognizing poetry writing as a possibility to promote an aesthetic attitude towards phenomena, a rooting of being in Science Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Oliveira Junior, A. C. de, & Sousa, R. S. de. (2023). "Becoming earthed": the experience of writing poetry as a possibility of rooting in Science education. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(1), 310–330. https://doi.org/10.46667/renbio.v16i1.1008
Section
Ensaios
Author Biographies

Admir Cesar de Oliveira Junior, Federal University of Latin American Integration

Degree in Biological Sciences. Federal University of Paraná (UFPR). Palotina, PR - Brazil. Master's student in Neotropical Biodiversity - Federal University of Latin American Integration (UNILA). Foz do Iguaçu, PR - Brazil

Robson Simplicio de Sousa, Federal University of Paraná

PhD in Science Education: Chemistry of Life and Health - Federal University of Rio Grande (FURG). Rio Grande, RS – Brazil. Adjunct Professor at the Department of Education, Teaching and Sciences - Federal University of Paraná (UFPR), Palotina, PR - Brazil.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ALVES, Rubem. Filosofia da ciência: introdução ao jogo e suas regras. São Paulo: Brasiliense, 1981.

BLACKBURN, Simon. The Oxford dictionary of philosophy. 3. ed. Oxford: Oxford Univ., 2016.

CARMO, Ana Paula Carvalho do; SOUSA, Robson Simplicio de; GALIAZZI, Maria do Carmo. Experiências Estéticas na Formação de Professores de Ciências e Matemática: Influências da Hermenêutica Gadameriana. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 404-432, 2022.

CASADEVALL, Arturo; FANG, Ferric. Specialized Science. Infection and Immunity, v. 82, n. 4, p. 1355-1360, 2014.

DAHLIN, Bo; ØSTERGAARD, Edvin; HUGO, Aksel. An argument for reversing the bases Science education – a phenomenological alternative to cognitivism. Nordina: Nordic Studies Science Education, v. 5, n. 2, p. 185-199, 2009.

EMPRESA BRASILEIRA DE PESQUISA AGROPECUÁRIA – EMBRAPA. Sistema brasileiro de classificação de solos. Brasília: Embrapa-SPI, 2006.

EU LÍRICO. In: SILVA, Fabio Mario da. E-dicionário de termos literários de Carlos Ceia. 2016. Disponível em: https://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/eu-lirico. Acesso em: 16 fev 2023.

FERRARO, José Luís Schifino. Currículo, experimento e experiência: contribuições da Educação em Ciências. Educação, Porto Alegre, v. 40, n. 1, p. 106-114, 2017.

FERREIRA, Gilmar Leite. A poesia educa. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 6, n. 12, p. 397-409, 2011.

FERREIRA, Gilmar Leite. O fenômeno da criação poética. Ekstasis: Revista de Hermenêutica e Fenomenologia, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 89-114, 2016.

FEYERABEND, Paul. Contra o método. São Paulo: UNESP, 2011.

FLICKINGER, Hans-Georg. A caminho de uma pedagogia hermenêutica. Campinas: Autores Associados, 2010.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Cortez, 1989.

FREITAG, Liliane da Costa. Extremo-oeste paranaense: história territorial, região, identidade e (re)ocupação. 2007. 209 p. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual Paulista “Julio Mesquita Filho”, Faculdade de História, Direito e Serviço Social, Franca, 2007.

FREITAS, Diana Paula Salomão de. O fundamento estético da ação do docente ou por uma pedagogia do sentir. In: DICKMANN, Ivanio (org.). Educar é um ato de amor. Veranópolis: Diálogo Freiriano, v. 1, 2020. p. 25-32.

GADAMER, Hans-Georg. Hermenêutica da obra de arte. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

GLAZ, Sarah. Poetry inspired by mathematics: a brief Journey through history. Journal of Mathematics and the Arts, n. 4, v. 5, p. 171-183, 2011.

GONÇALVES, Carlos Walter Porto. Os (des)caminhos do meio ambiente. São Paulo: Contexto, 2006.

GUEDES, Alexandre. Temporalidade, sentido autêntico da existência e a questão da ontologia fundamental em Heidegger. Natureza Humana - Revista Internacional de Filosofia e Psicanálise, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 219-236, 2020.

HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. 10. ed. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2015.

HERMANN, Nadja. Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre educação ético-estética. Ijuí: Unijuí, 2010.

HERMANN, Nadja. Ética e estética: a relação quase esquecida. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2005.

HERMANN, Nadja. Hermenêutica e educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

IARED, Valéria Ghisloti; DI TULLIO, Ariane; PAYNE, Phillip G.; OLIVEIRA, Haydée Torres de. Philosophical hermeneutics and critical pedagogy in environmental education research and practice. Canadian Journal of Environmental Education (CJEE), v. 20, p. 123-138, 2015.

LAGO, Clenio; VANI, Andressa Cristina. Experiência estética e formação: um desafio contemporâneo à educação. Impulso, Piracicaba, n. 25, v. 63, p. 57-76, 2015.

LAROSSA, Jorge. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação & Realidade, Porto Alegre n. 28, v. 2, p. 101-115, 2003.

LEIVISKÄ, Anniina. Finitude, fallibilism and education towards non-dogmatism: Gadamer’s hermeneutics in science education. Education Philosophy and Theory, n. 45, v. 5, p. 516-530, 2013.

LIFE-WORLD. In: Encyclopedia Britannica. 2016. Disponível em: https://www.britannica.com/topic/life-world . Acesso em: 14 fev 2023.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MOGILKA, Maurício. Ensinar e educar: processos diferentes, mas não antagônicos. TEIAS, Rio de Janeiro, v. 3, n. 5, p. 1-13, 2002.

MOOSBURGER, Laura de Borba. Mundo, terra e “não-encobrimento” em A origem da obra de arte. Artefilosofia, Ouro Preto, v. 3, n. 5, p. 35-47, 2008.

MOYA-MÉNDEZ, Natalia Calderón; ZWART, Hub. Science and poetry: poems as an educational tool for biology teaching. Cultural Studies of Science Education, v. 17, p. 727-743, 2022.

NASCIMENTO, Antônio José. A ciência que não pensa e a provocação da natureza em Heidegger. Conjectura: Filosofia e Educação, Caxias do Sul, v. 27, e022012, 2022.

OLIVEIRA, Lauro Ericksen. O ser-com como compartilhamento da verdade do ser-aí. Saberes, Natal, v. 3, número especial, p. 57-70, 2010.

ØSTERGAARD, Edvin. Earth at rest: aesthetic experience and students’ grounding in Science Education. Science & Education, v. 26, n. 2, p. 557-582, 2017.

ØSTERGAARD, Edvin. How can Science education foster students’ rooting?. Cultural Studies of Science Education, v. 10, n. 2, p. 515-525, 2015.

ØSTERGAARD, Edvin; HUGO, Aksel; DAHLIN, Bo. From phenomenon to concept: designing phenomenological science education. In: LAMANAUSKAS, Vincentas; VAIDOGAS, G. (Eds.). Proceedings of the 6th IOSTE SYMPOSIUM FOR CENTRAL AND EASTERN EUROPE, 2007. p. 123-129.

PEREIRA, Marcos Villela. Contribuições para entender as experiências estéticas. Revista Lusófona de Educação, v. 18, n. 18, p. 111-123, 2011.

PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Trad. Celina Olga de Souza. São Paulo: Ed. 34, 2008.

ROTH, Wolff-Michael. Enracinement or the earth, the originary ark, does not move: on the phenomenological (historical and ontogenetic) origin of common and scientific sense and the genetic method of teaching (for) understanding. Cultural Studies of Science Education, v. 10, p. 469-494, 2015.

SANTOS, Valdirene Aparecida Araujo dos; SOUSA, Robson Simplicio de. A educação em uma abordagem fenomenológica: repercussões das experiências ontológicas na educação em ciências. Educação em Revista, v. 23, n. 1, p. 267–286, 2022.

SMOLICZ, Jerzy Jaroslaw. Fragmentation in science and education: An analysis of the community structure of science. Melbourne Studies in Education, v. 16, n. 1, p. 1–58, 1974.

SOCRAFTYME. String art in modern interior design. Disponível em: https://socraftyme.com/string-art-in-modern-interior-design/. Acesso em: 04 jun. 2023.

SOUSA, Robson Simplicio de. Atelier Científico: Incentivo a Atitudes Estéticas a partir de Exposições de Arte em Ciências e Matemática. In: VENTURI, Tiago; BARTELMEBS, Roberta Chiesa. Educação, Ensino e Ciências: formação docente e (re)existência na Universidade Pública. Curitiba: CRV, 2023. p. 59-71.

SOUSA, Robson Simplicio de; GALIAZZI, Maria do Carmo. Traços da hermenêutica filosófica na educação em ciências: possibilidades à educação química. Alexandria, n. 10, v. 2, p. 279-304, 2017.

TAMBONE, Vittoradolfo; PENNACCHINI, Maddalena. TACT glossary: technoscience. Clin Ter., v. 161, n. 6, p. 569-71, 2010. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21181089/. Acesso em: 14 fev. 2023.

TANAKA, Shogo. The notion of embodied knowledge. In: STENNER, Paul; CROMBY, John; MOTZKAU, Johanna; YEN, Jeffrey.; HAOSHENG, Yu. (ed.). Theoretical psychology: global transformations and challenges. Concord: Captus Press, 2011. p. 149-157.

THOMSOM, Iain. Ontology and ethics at the Intersection of Phenomenology and Environmental Philosophy. Inquiry, n. 47, p. 380-412, 2004.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ (UFPR). Licenciar. Pró-Reitoria de Graduação. Curitiba, 2023. Disponível em: http://www.prograd.ufpr.br/portal/coafe/uaf/licenciar/ . Acesso em: 16 fev. 2023.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.