Promoting Scientific Education through the Science Club: Experience of Residents of the Pedagogical Residency program and their Contributions in a Public School experience of Residents of the Pedagogical Residency program and their Contributions in a Public School
Main Article Content
Abstract
This article explores the integration of the Pedagogical Residency Program together with the Science Club in a full-time public school. The program aims to strengthen the relationship between academic training and educational practice, providing undergraduates with the opportunity to be involved in basic education institutions, experiencing the reality of the classroom from the teacher's point of view, even during their undergraduate studies. The Science Club, within this context, plays an important role in providing a practical and engaging space to explore scientific concepts. The comprehensive project planning was conceived as a proposal for social intervention, aiming to stimulate scientific curiosity and critical thinking among participants. Throughout the project implementation, many challenges were faced, but the results indicate significant potential in promoting Scientific Literacy and achieving established objectives, thus reinforcing the effectiveness and positive impact of the initiative. This experience highlights the importance of theoretical-practical training and the effectiveness of the Science Club in engaging students in a practical and investigative manner. Sharing these results aims to contribute to advances in science education and inspire motivating pedagogical practices that can be implemented in basic education.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BUCH, Gisele Moraes; SCHROEDER , Edson. Clubes de ciências e alfabetização científica: concepções dos professores coordenadores da rede municipal de ensino de Blumenau (SC). Experiências em Ensino de Ciências, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 72-86, 2013. Disponível em: https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID199/v8_n1_a2013.pdf. Acesso em: 16 jan. 2024.
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Programa de Residência Pedagógica. [S. l.]: CAPES, 2018.
DIAS, Elisiane; SANTOS, Juraci; NOVAIS, Tarsila; SILVA, Ziliane; DUARTE, Ana Cristina Santos. A ciência e sua história: a importância dos experimentos científicos no cotidiano. In: CHAPANI, Daise Teresinha; DUARTE, Ana Cristina Santos; SOUZA, Marcos Lopes de. Aprendendo e ensinando Ciências: práticas vivenciadas em um projeto de difusão científica. São Paulo: Escrituras, 2013. cap. 14, p. 157-164.
DUARTE, Ana Cristina Santos; Duarte, Josmar Barreto. Laboratório Móvel de Ciências Naturais. In: CHAPANI, Daise Teresinha; DUARTE, Ana Cristina Santos; SOUZA, Marcos Lopes de. Aprendendo e ensinando Ciências: práticas vivenciadas em um projeto de difusão científica. São Paulo: Escrituras, 2013. cap. 3, p. 35-42.
MILANESI , Otávio Vinicius Carniato; ALVES, Tatiana; GUTUZZO, Vitor Oliveira; ANDRADE, Mariana A. Bologna Soares de. Implementação de um clube de ciências como espaço para o desenvolvimento de motivação para a aprendizagem de ciências. In: SEMANA DE EDUCAÇÃO, 18., 2019. Anais... Londrina: UEL, 2019. Disponível em: https://www.uel.br/eventos/semanadaeducacao/pages/anais-eventos-anteriores/2019/indice-de-eixos/2.-educacao-basica.php. Acesso em: 9 jul. 2023.
NASCIMENTO, Cristiane Alves do; BEZERRA, Caubi de Mesquita. Uma análise sobre a utilização de um clube de ciências no desenvolvimento da educação científica. In: SEMINÁRIO ESTADUAL DA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES, 2., 2019. Comunicação oral... Ceará: SEDUC, 2019. Disponível em: https://www.ced.seduc.ce.gov.br/comunicacao-oral-seminario-docentes/. Acesso em: 12 ago. 2023.
PIRES, Melissa Guerra Simões; DALARIVA, Kelly Compagnoni; FERNANDES, Carolina; FRAGA, Cristiani Souza; SALDANHA, Thaina; SOUZA, Marielli Costa; FAILACE, Daniela Motta; ROSITO, Berenice Alvares. Motivações e expectativas de alunos/as do ensino fundamental na participação de um Clube de Ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 6., 2007. Anais... Florianópolis: ABRAPEC, 2007. Disponível em: https://abrapec.com/atas_enpec/vienpec/CR2/p363.pdf. Acesso em: 13 ago. 2023.
RAMALHO, Paula Fernanda Nogueira; CHAVES, Ruth Kellen Catão; SANTOS, Juliano dos; SERBENA, Antônio Luís; SERRATO, Rodrigo Vassoler; REIS, Rodrigo Arantes. Clubes de Ciências: educação científica aproximando universidade e escolas públicas no litoral paranaense. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2011.Disponível em: https://abrapec.com/atas_enpec/viiienpec/resumos/R1074-1.pdf. Acesso em: 13 ago. 2023.