Teaching of zoology by observation challenges the Scientific method as a learning instrument

Main Article Content

Kerolen Rosa das Neves
Lavínia Schwantes

Abstract

In this article, we intend to present a methodological approach applied to the teaching of Zoology: the observation challenges. We base our proposal on the union of two didactic strategies: educate by research and investigative cases. Next, we describe a protocol explaining how to proceed to apply this methodology. We approach the scientific method in the school space allowing students to experience and engage in the social practices of scientific culture. During its application we realized that students began to develop autonomy, reflection, freedom of expression and scientific reasoning. In addition, his approach favors interdisciplinarity and contextualization, valuing the brazilian fauna.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Neves, K. R. das, & Schwantes, L. (2019). Teaching of zoology by observation challenges: the Scientific method as a learning instrument. SBEnBio Biology Teaching Journal, 12(2), 188–206. https://doi.org/10.46667/renbio.v12i2.218
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Kerolen Rosa das Neves, Federal Rural University of the Semi-Arid

Graduated in Biological Sciences Degree from the Federal University of Rio Grande (FURG). She is currently a master's student in the Postgraduate Program in Ecology and Conservation at the Federal Rural University of the Semi-Arid (UFERSA).

Lavínia Schwantes, Federal University of Rio Grande

Graduated in Licenciatura, and, Bachelor in Biological Sciences and Master in Education from the Federal University of Rio Grande do Sul. PhD in Science Education from the Federal University of Rio Grande (FURG). She is currently an adjunct professor at FURG and coordinator of the Graduate Program in Science Education (PPGEC / FURG).

References

ABREUL, J. G; CALLIARILL, J. L. Paleocanais na plataforma continental interna do Rio Grande do Sul: evidências de uma drenagem fluvial pretérita. Revista Brasileira de Geofísica, v.23, n.2, 2005.

AMABIS, J. M.; MARRTHO, G. R. Biologia. v.1-3. 2.ed. São Paulo: Moderna, 2005.

AMORIM, D. S. Diversidade biológica e evolução: uma nova concepção para o ensino de zoologia e botânica no 2º grau. In: Barbiere M. R. A construção do conhecimento pelo professor. Ribeirão Preto, SP: Holos/FAPESB, 2001.

BACHELAR, G. (1996). Formação do Espírito Científico. São Paulo, (orig. 1938).

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em: 14 de dezembro de 2018.

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio; volume 2 - Ciências da Natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília, DF: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica, 2006.

DIAS, M.G; SESSA. P. Ensino de zoologia em foco: interações e atividades investigativas. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE INVESTIGACION EM DIDACTICA DE LAS CIÊNCIAS, 9., 2017.

DEMO, P. Educar pela Pesquisa. Campinas, SP: Autores Associados, 1997.

DUSCHL, R. A. Science education in three-part harmony: Balancing conceptual, epistemic and social learning goals. Review of Research in Education. v.32, p.268-291, 2008.

FERREIRA, F.S et al. The zoology and botany of the Brazilian high school teaching under evolutionary perspective: an alternative teaching for the biodiversity study, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um encontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa.9. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 41.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GARCIA, A.M. et al. Preliminary examination of food web structure of Nicola Lake (Taim Hydrological System, south Brazil) using dual C and N stable isotope analyses. Neotropical Ichthiology, v.4, p.279-284, 2006.

HENGES. E.A; SANTOS, S, E. D. A prática da pesquisa para educar: Fundamentos e pressupostos, In: COLÓQUIO INTERNACIONAL “EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE, 5., 2011.

KELLY. G.J; LICONA, P. Epistemic Practices and Science Education. In: Matthews M. (Eds). History, Philosophy and Science Teaching. Science: philosophy, history and education. Springer, 2018.

LIMA, K.E; VASCONCELOS, S.D. Análise da metodologia de ensino de ciências nas escolas da rede municipal de Recife. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.4, n.52, 2006.

LONGARY, D. A; SCHWANTES, L; RIBEIRO, P. R. C. Existe um modo de fazer ciência? Problematizando o método científico. Rio Grande: FURG, 2014.

LOPES, R. W.; FERREIRA, M. J. M.; STEVAUX, M. N. Proposta pedagógica para o ensino médio: filogenia de animais. Revista Solta a Voz, v.18, n.2, 2007.

MORTIMER, E. F.; SCOTT, P. Discourse activity in the science classroom: a socio-cultural analytical and planning tool for teaching). Investigações em Ensino de Ciências , v.7, n.3, p. 283-306, 2002.

NEVES, K.R; CONDINI, M.V; GARCIA, A.M; BOTELHO, J.G. The environmental education and the extension into University: A brief look about the dusky grouper (Epinephelus marginatus) and coastal fishes at the extreme south of Brazil. Expressa Extensão, v.22, n.2, p. 87-101, 2017.

OLIVEIRA, C. A zoologia nas escolas: percursos do ensino de zoologia em escolas da rede pública no município de Aracaju/SE. Dissertação (mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, SE, 2017.

OLIVEIRA, A.L; OBARA, A.T. Inquiry based science teaching: experiences and reflective practices of teachers in initial and continuous training. Investigações em Ensino de Ciências, v.23, n.2, 2018.

PAVÃO, A. C; FREITAS, D. Quanta ciência há no ensino de ciências. São Carlos: UFSCAR, 2008a.

PAVÃO, A. C. (2008b). Ensinar ciências fazendo ciência. Disponível em: http://hpc.ct.utfpr.edu.br/~charlie/docs/PPGFCET/4_TEXTO_01_ENSINAR%20CI%C3%8ANCIAS%20FAZENDO%20CI%C3%8ANCIA.pdf. Acesso em: 14 de dezembro de 2018.

ROWAN, J. A. Dialectical paradigm for research. Human Inquiry: a sourcebook of new paradigm research. New York: John Wiley & Sons, 1981.

SANTOS, M. E.; PRAIA, J. F. Percurso de mudança na didáctica das ciências: sua fundamentação epistemológica. In: CACHAPUZ, F. (Org.), Ensino das ciências e formação de professores: Projecto MUTARE 1. Aveiro: Universidade de Aveiro, 1992.

SANTOS, W. L. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v.12, n.36, 2007.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica, Investigações em Ensino de Ciências, v.16, n.1, 2011.

SILVA, C. A.; BELLINI, L. M. Descobrindo o antropocentrismo: a visão de animais em Jovens escolarizados e profissionais na área biológica, 2000.

SILVA, C. C. et. al. Análise das concepções evolutivas de estudantes do 3º ano do ensino médio e técnico do IFAN: um estudo de caso. In: CONEP, Maceió, 2010.

SILVA JÚNIOR, C; SASSON, S. Biologia 2, Seres vivos: estrutura e função. 7.ed. São Paulo: Saraiva, 2002.

VASCONCELOS, I; PRAIA, J.F;Almeida.L.S .Theory of learninf and the teaching-learning of sciences-from instruction to apprenticeship. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, SP, v.7, n.1, 2002.

VASCONCELOS, A. L; COSTA, C. H. C; SANTANA, J. R; CECCATTO, V. M. Importância da abordagem prática no ensino de Biologia para a formação de professores. Licenciatura plena em Ciências - Habilitação em Biologia /Química - Universidade Estadual do Ceará. Limoeiro do Norte, Fortaleza: UECE, 2002.

ZAMBERLAN, E. S. J.; SILVA, M. R. O evolucionismo como princípio organizador da biologia. Temas & Matizes, v.15, n.1, p.27-41, 2009.

WATERMAN, M. A. Investigative case study approach for biology learning. Bioscene - the Journal of College Biology Teaching. V.24, n.1, 1998.

Similar Articles

<< < 24 25 26 27 28 29 

You may also start an advanced similarity search for this article.