Use of augmented reality software as a pedagogical tool Virtuali Tee app presentation

Main Article Content

Natália Carvalho Rosas Quinquiolo
Carlos Alberto Moreira dos Santos
Mariana Aranha de Souza

Abstract

The use of technologies in education is becoming increasingly frequent and important in the modern society. In this context, the present work seeks to present to students of the eighth year of elementary school, aged between 14 and 15 years, the possibilities of applying augmented reality software that allows students to visualize and interact with some systems of the human body, thus favoring the learning process. To do so, students downloaded a software in their smartphones, the Virtuali tee, that works in conjunction with a specific tee that allows the user to virtually contact the human body and some of its organs and systems in an interactive and dynamic way.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Quinquiolo, N. C. R., Santos, C. A. M. dos, & Souza, M. A. de . (2020). Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation. SBEnBio Biology Teaching Journal, 13(2), 328–345. https://doi.org/10.46667/renbio.v13i2.309
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Natália Carvalho Rosas Quinquiolo, University of São Paulo

Master of Science - University of São Paulo (USP). PhD student in Sciences, University of São Paulo (USP). Professor of Pedagogy and Psychology, Anhanguera College.

Carlos Alberto Moreira dos Santos, University of São Paulo

Free teaching - School of Engineering of Lorena, University of São Paulo (USP). Associate Professor - Lorena School of Engineering, University of São Paulo (USP).

Mariana Aranha de Souza, University of Taubaté and University Center of Southern Minas

PhD in Education: Curriculum - Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP). Professor - Post Graduation - University of Taubaté and University Center of Southern Minas.

References

ALMEIDA, M. E. B. Tecnologia na escola: criação de redes de conhecimento. In: ALMEIDA, M. E. B.; MORAN, J. M. (Org.) Integração das tecnologias educacionais. Brasília, DF: MEC/SEED, 2005.

ALMEIDA, M. E. B. Apresentação. In: BACICH, L.; MORAN, J. M. (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

AZUMA, R. et al. Recent advances in augmented reality. IEEE Comput. Graph. Appl., v. 21, n. 6, p. 34-47, Nov./Dec. 2001. Disponível em: doi: 10.1109/38.963459.

BARRETO, R. G. Tecnologia e educação: trabalho e formação docente. Educ. Soc., Campinas, v. 25, n. 89, p. 1181-1201, set./dez. 2004.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/SEF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Introdução. Ensino fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf

CARVALHO, J. M. J.; LIAO, T. Realidade aumentada e interdisciplinaridade: o uso do aplicativo LandscapeAR no Ensino de Matemática e Geografia. EaD em Foco, v.10, n.2, e1049.2020. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1049/544

CURIOSCOPE. Virtuali tee. [s.d.] Disponível em: https://www.curiscope.com. Acesso em: agosto 2019.

DELORS, J. (Org.). Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez, 1998.

FARIA, E. T. O professor e as novas tecnologias. In: ENRICONE, D. (Org.). Ser professor. 4 ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014, p. 57-72.

KENSKI, V. M. A formação do professor-pesquisador: experiências do grupo de pesquisa “Memória, Ensino e Novas Tecnologias (MENT)” In: FAZENDA, I.C.A. (Org.). Didática e interdisciplinaridade. São Paulo: Papirus, 2008. p.133146.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: um novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012. p. 15-25.

KIRNER, C. Realidade virtual e aumentada, 2011. Disponível em: http://www.realidadevirtual.com.br

KIRNER, C., TORI, R. Fundamentos de realidade aumentada. In: TORI , Romero; KIRNER, Claudio; SISCOUTO, Robson. (Org.). Fundamentos e tecnologia de realidade virtual e aumentada. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação - SBC, 2006. v.1, p. 22-38.

KIRNER, C.; SISCOUTTO, R. Realidade virtual e aumentada: conceitos, projetos e aplicações. livro do pré-simpósio. SYMPOSIUM ON VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY, 9., Petrópolis, RJ, 2007.

LEITE, B. Aplicativos de realidade virtual e realidade aumentada para o ensino de química. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v.6, 2020, e097220.

MORAN, J. M.; MASETTO; M.T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2013.

PEDROSA, S. M. P. A., ZAPPALA-GUIMARÃES, M. A. Realidade virtual e realidade aumentada: refletindo sobre usos e benefícios na educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 16, n. 43, 2019.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.