Dialogues on diversity discussing body and gender in school

Main Article Content

Rafaela Ferreira dos Santos
Taís Rabetti Giannella

Abstract

This work aims to analyze the perceptions about gender of students of an elementary school from the activity "Dialogues on Diversity". The focus was to encourage students to reflect on gender issues by mobilizing the meanings inscribed on the bodies. The perceptions were analyzed based on the records prepared by 18 groups of students. Bardin's thematic analysis (2016) and Lundin's theoretical framework (2011) were adopted, with three categories being constituted: Bodies and their stylizations; Bodies and their hierarchies and Bodies and their resistances. It is believed that the results may contribute to the development of activities in the context of Science Education, aimed at problematizing gender in school.


 


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santos, R. F. dos ., & Giannella, T. R. (2021). Dialogues on diversity: discussing body and gender in school. SBEnBio Biology Teaching Journal, 14(1), 232–250. https://doi.org/10.46667/renbio.v14i1.511
Section
Dossiê Temático - Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas
Author Biographies

Rafaela Ferreira dos Santos, Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ)

PhD student in Science and Health Education - NUTES Institute of Science and Health Education, Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ)

Taís Rabetti Giannella, Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ)

PhD in Education, Diffusion and Management in Biosciences - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). 
Associate Professor at the NUTES Institute of Education in Science and Health at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ).

References

ANDRADE, Francisco Leal de. Biologia e gênero na escola: um diálogo ainda marcado por reducionismo, determinismo e sexismo. Curitiba: Appris, 2016. 277 p.

ANJOS, Mariane Caroline dos; HEERDT, Bettina. Saberes docentes: questões de gênero no ensino de biologia - o caso da seleção sexual. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, [S. l.], n. Extraordin, p. 1-7, 2018. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/9147 . Acesso em: 02 fev. 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016. 279 p.

BAZZUL, Jesse; SYKES, Heather. The secret identity of a biology textbook: Straight and naturally sexed. Cultural Studies of Science Education, v. 6, n. 2, p. 265-286, 2011.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Editora Civilização Brasileira, 2015. 287 p.

CARVALHO, Fabiana Aparecida de. Sexos, sexualidades e gêneros: uma contribuição das teorizações feministas para a discussão dos limites das explicações e categorizações biológicas. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 13, n.1, p. 223-242, 2020. Disponível em: http://sbenbio.journals.com.br/index.php/sbenbio/article/view/313. Acesso em: 6 fev. 2021.

DAOLIO, Jocimar. Os significados do corpo na cultura e as implicações para a educação física. Movimento. Porto Alegre. v. 2, n. 2, p. 24-28, 1995.

DINIZ, Gabriela Almeida; SANTOS, Sandro Prado. Discutindo as relações entre os gêneros em livros didáticos de ciências. Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciência, v. 8, 2011.

DUARTE, Marcos Felipe Silva; REIS, Hellen José Daiane Alves. Gênero e sexualidade em livros didáticos de ciências do ensino fundamental. Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade, v. 4, n. Espec, p. 395-408, 2019. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ricultsociedade/article/view/10539. Acesso em: 2 de fev. 2021

FAUSTO-STERLING, Anne. Dualismos em duelo. Cadernos pagu, n. 17-18, p. 9-79, 2002.

FERRARO, José Luis. Toda a Biologia é queer. Locus: Revista de História, v. 26, n. 1, p. 172-188, 2020.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1999.

FRAGA, Alex Branco. A boa forma de João e o estilo de vida de Fernanda. In: LOURO, Guacira Lopes; NECKEL, Jane Felipe; GOELLNER, Silvana Vilodre. (Org.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2013. 191 p.

GOELLNER, Silvana Vilodre. A produção cultural do corpo. In: LOURO, Guacira Lopes; NECKEL, Jane Felipe; GOELLNER, Silvana Vilodre. (Org.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2013. 191 p.

GUNCKEL, Kristin. Queering science for all: Probing queer theory in science education. JCT Online, v. 25, n. 2, p. 62, 2009. Disponível em: https://journal.jctonline.org/index.php/jct/article/view/GUNQU. Acesso em: 02 fev. 2021.

HEERDT, Bettina. Saberes docentes: Gênero, Natureza da Ciência e Educação Científica. 2014. 239 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2014.

LEMKE, Jay. The secret identity of science education: Masculine and politically conservative? Cultural Studies of Science Education, v. 6, n. 2, p. 287-292, 2011. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/227191007_The_secret_identity_of_science_education_Masculine_and_politically_conservative. Acesso em: 2 de fev. 2021.

LUNDIN, Mattias. Building a framework to study the hetero norm in praxis. International Journal of Educational Research, v. 50, n. 5, p. 301-306, 2011.

MEYER, Dagmar Estermann. Gênero e educação: teoria e política. In: LOURO, Guacira Lopes; NECKEL, Jane Felipe; GOELLNER, Silvana Vilodre. (Org.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis, RJ: Vozes. 2003. 191 p.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16. ed. Vozes, 2014. 184 p.

______. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2018. 92 p.

MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. 3. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2018. 82 p.

ONU - Organização das Nações Unidas. Dia da Visibilidade Intersexo: enfrentar preconceito, discriminação e falta de informação. 2020. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/97415-dia-da-visibilidade-intersexo-enfrentar-preconceito-discriminacao-e-falta-de-informacao. Acesso em: 03 fev. 2021.

PEREIRA, Zilene Moreira; MONTEIRO, Simone Souza. Gênero e sexualidade no ensino de ciências no Brasil: análise da produção científica recente. Revista Contexto & Educação, v. 30, n. 95, p. 117-146, 2015.

SANTOS, Rafaela Ferreira dos. A queerização do corpo por meio da produção de narrativas com/pelos alunos do Ensino Fundamental: análise de uma atividade educativa mediada pelas tecnologias digitais de informação e comunicação. 2019. 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Saúde) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.

SANTOS, Thais Emilia de Campos dos. Educação de crianças e adolescentes intersexo. 2020. 180p. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2020.

SNYDER, Vicky; BROADWAY, Francis. Queering high school biology textbooks. Journal of research in science teaching, v. 41, n. 6, p. 617-636, 2004.

STRUCHINER, Miriam; GIANNELLA, Taís. Com-viver, com-ciência e cidadania: Uma pesquisa baseada em design integrando a temática da saúde e o uso de tecnologias digitais de informação e comunicação na escola. Revista E-curriculum, v. 14, n. 3, p. 942-969, 2016.

Similar Articles

<< < 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.