Imaginary beings interweaving art with the teaching of literature and biology

Main Article Content

Lucio Ribeiro Silverio
Fernanda Müller

Abstract

This text discusses aspects of interdisciplinarity in the Basic Education curriculum, based on an experience that brought together curricular content of Portuguese Language and Biology in High School. The activity involved the artistic production of watercolors and descriptive texts of imaginary biological beings on our planet. It involved 100 students/year from a Brazilian public school, over three consecutive years (pre-pandemic COVID-19). The work resulted in the elaboration of pedagogical material, Revista dos Seres Imaginarios. The final evaluation showed a better approach of the theme, greater understanding of the contents and engagement in activities, provided the intertwining between artistic, literary and scientific languages ​​and a socio-historical understanding of the processes of classification and biological evolution.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silverio, L. R. ., & Müller, F. . (2021). Imaginary beings: interweaving art with the teaching of literature and biology. SBEnBio Biology Teaching Journal, 14(2), 798–816. https://doi.org/10.46667/renbio.v14i2.613
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Lucio Ribeiro Silverio, Federal University of Santa Catarina

Doctorado en Educación Científica y Tecnológica - Universidad Federal de Santa Catarina (UFSC) - Florianópolis, SC-Brasil. Profesor - Universidad Federal de Santa Catarina (UFSC) - Facultad de Aplicación. Florianópolis, SC - Brazil.

Fernanda Müller, College of Application/Federal University of Santa Catarina

PhD in Literature - Federal University of Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, SC -Brazil;
Professor EBTT  -  College of Application at UFSC. Florianópolis, SC - Brazil.

References

AIRA, C. Um acontecimento na vida do pintor-viajante. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira, 2006.

AMBRIZZI, M. L. O olhar distante e o próximo: a produção dos artistas-viajantes. 19&20, v.6, n.1, 2011.

BORGES, J. L. O livro dos seres imaginários. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum. Secretaria da Educação Fundamental. Brasília, 2018.

Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_ versaofinal_site.pdf. Acesso em ago. 2019.

BRASIL. Secretaria de Ensino Médio e Tecnológico. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília, DF: Secretaria de Ensino Médio e Tecnológico, 1999.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: pensar, pesquisar e intervir. São Paulo: Cortez, 2014.

FONTCUBERTA, J. Fauna Secreta. Piseagrama, n. 8, 2015.

HERNÁNDEZ, F. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Trad.: Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Apresentação. In: LOPES, A. C.; MACEDO, E. (Org.) - Disciplinas e integração curricular: história e políticas. Rio de Janeiro, RJ: DP&A, 2002.

_____. Parâmetros Curriculares para o Ensino Médio: Quando a integração perde o seu potencial crítico. In: LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. (Org.) Disciplinas e integração curricular: história e políticas. Rio de Janeiro, RJ: DP&A, 2002.

ROWLING, J. K. Animais fantásticos & onde habitam. Rio de Janeiro, Rj: Rocco, 2001.

SANTOMÉ, J. T. Globalização e interdisciplinaridade: currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

THIOLLENT, M. Método da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2011.

TUTUI, M. P. Aquarelas do Brasil: a importância dos registros pictóricos de Debret. Revista do Iphan, n.1, 2015.

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.