The third domain of life analysis of Archaea teaching in high schools of Distrito Federal, Brazil

Main Article Content

Felipe de Araújo Mesquita
Marlene Teixeira de Souza

Abstract

The similarities between Archaea and Bacteria led to the joining of these two domains of prokaryotes in the same taxonomic category (Monera) for years. The objective of this study was to analyze the teaching of Archaea in high school in three public schools in Distrito Federal, Brazil, from the perspective of teachers and students and analysis of didactic books. Questionnaires were applied to teachers and students to identify aspects that guide the teaching of this topic. Results showed that Archaea teaching occurs simplistically. Students do not recognize the fundamental characteristics of these microorganisms and associate Archaea with Bacteria. One textbook analyzed still adopts the classification system of organisms in five kingdoms and presents limited information on this topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mesquita, F. de A. ., & Souza, M. T. de. (2022). The third domain of life: analysis of Archaea teaching in high schools of Distrito Federal, Brazil. SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(2), 1122–1146. https://doi.org/10.46667/renbio.v15i2.841
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Felipe de Araújo Mesquita, University of Brasilia

Graduation in Biological Sciences - University of Brasília (UnB) Brasília, DF - Brazil. Master's student in Microbial Biology - University of Brasília (UnB) Brasília, DF - Brazil.

Marlene Teixeira de Souza, University of Brasilia

PhD in Molecular Biology - University of Brasília (UnB) Brasília, DF - Brazil. Associate Professor IV at the University of Brasília (UnB), Institute of Biological Sciences, Department of Cellular Biology. University of Brasília (UnB) Brasília, DF - Brazil.

References

AMABIS, J.R.; MARTHO, G.R. Conceitos de Biologia. São Paulo: Moderna, 2001.

AMABIS, J.R.; MARTHO, G.R. Fundamentos da Biologia Moderna. 3.ed., São Paulo: Moderna, 2002.

AGUIAR, M. Secretaria de Educação do DF anuncia planos de volta às aulas presenciais. Correio Braziliense, 2021. Disponível em: https://www.correiobraziliense.com.br/euestudante/educacao-basica/2021/07/4939896-secretaria-de-educacao-do-df-anuncia--plano-de-volta-as-aulas-presenciais.html Acesso em: 26 de out. de 2021.

ALQUÉRES, S.M.C et al. Exploring the biotechnologial applications in the Archaeal domain. Brazilian Journal of Microbiology, v. 38, p. 398-405, 2007.

AZEVEDO, T; NETO, L.S. Bacteriologia na Educação Básica: como este tema é abordado nos livros didáticos? Acta Scientiae, v. 16, n. 3, p. 631-647, 2014.

BARBOSA, A.T.; FERREIRA, G.L.; KATO, D.S. O ensino remoto emergencial de Ciências e Biologia em tempos de pandemia: com a palavra as professoras da Regional 4 da SBENBIO (MG/GO/TO/DF). Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 13, n. 2, p. 379-399, 2020.

BENEDICTO, E.C.P.; SILVA, P.RL. Discussões acerca das formas de atualização de professores de química do Ensino Médio. Multi-Science Journal, v. 1, n. 13, p. 282-287, 2018.

BRASIL. PNLD 2018: apresentação – guia de livros didático. Brasília, DF: MEC, 2017.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

BROCK, T.D. et al. Sulfolobus: a new genus of sulfur-oxidizing bacteria living at low pH and high temperature. Arch. Mikrobiol, v. 84, n. 1, p. 54-68, 1972.

BROILO, L.; NETO, G.B. Pandemia 2020 e a EaD: o impacto do Covid-19 no ensino brasileiro. Educação, Cultura e Comunicação, v. 12, n. 23, p. 139-150, 2021.

CÂNDIDO, M. S. C. et al. Microbiologia no ensino médio: Analisando a realidade e sugerindo alternativas de ensino numa escola estadual paraibana. Ensino, Saúde e ambiente, v. 8, n. 1, p. 57-73, 2015.

CÉSAR, S.J.; SEZAR. S.; CALDINI, N. Biologia volume 2. 10.ed., São Paulo: Saraiva, 2010.

COUTINHO, F.A. et al. Análise do valor didático de imagens presentes em livros de Biologia para o Ensino Médio. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 10, n. 53, 2010.

DARLAND, G. et al. A thermophilic, acidophilic mycoplasma isolated from a coal refuse pile. Science, v. 170, n. 3965, p. 1416-1418, 1970.

DISTRITO FEDERAL. Currículo em Movimento da Educação Básica – Ensino Médio. Brasília, DF: SEEDF, 2014.

DISTRITO FEDERAL. Replanejamento Curricular 2021 – Ensino Médio. Brasília, DF: SEEDF, 2021.

DOMINGUINI, L. Fatores que evidenciam a necessidade de debates sobre o livro didático. Congresso Internacional de Filosofia e Educação, 2010. Disponível em: https://www.ucs.br/ucs/tplcinfe/eventos/cinfe/artigos/artigos/arquivos/eixo_tematico7/Fatores%20que%20Evidenciam%20a%20Necessidade%20de%20Debates%20sobre%20o%20Livro%20Didatico.pdf > Acesso em: 25 de set. de 2021.

EME, L. et al. Archaea and the origin of eukaryotes. Nature Reviews Microbiology, v. 15, n. 12, p. 711-723, 2017.

FONTELLES, M. J. et al. Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Revista paraense de medicina, v. 23, n. 3, p. 1-8, 2009.

FRANÇA, J.P.R.; SOVIERZOSKI, H.H. Conhecimentos dos estudantes sobre a célula animal. REUNIÃO ANUAL DA SBPC, 70., 2018. Disponível em: http://www.sbpcnet.org.br/livro/70ra/trabalhos/resumos/3050_1f57fab6cfeec4e3cbcab87bc23e277cb.pdf Acesso em: 04 de out. de 2021.

FUCHSMAN, C.A. et al. Effect of the environment on horizontal gene transfer between bacteria and Archaea. PeerJ – Life & Environment, 2017. Disponível em: https://peerj.com/articles/3865/ Acesso em: 25 de set. de 2021.

KIMURA, A. H. et al. Microbiologia para o ensino médio e técnico: contribuição da extensão ao ensino e aplicação da ciência. Revista Conexão UEPG, v. 9, n. 2, p. 254-267, 2013.

LEPIENSKI, M.L.; PINHO, K.E.P. Recursos Didáticos no Ensino de Biologia e Ciências. Dissertação – Programa Desenvolvimento Educacional – PDE, 2011. Disponível em: http://www.diadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/400-2.pdf. Acesso em: 26 de set. de 2021.

LOPES, S.; ROSSO, S. Biologia volume único. São Paulo: Saraiva, 2005.

LOPES, S.; ROSSO, S. Bio, volume 2. 3.ed., São Paulo: Saraiva, 2016.

MADIGAN, M.T. et al. Microbiologia de Brock. 14.ed., Porto Alegre: Artmed, 2016.

MARGULIS, L.; SCHWARTZ, K.V. Five kingdoms. An illustrated guide to the phyla of life on Earth. San Francisco: Freeman, 1982.

MEDEIROS, L.P. et al. Reconhecendo a Microbiologia no nosso dia a dia pelo método PBL por estudantes do ensino médio. Luminária, v. 19, n. 01, p. 34-43, 2017.

MENDONÇA, V.L. Biologia: os seres vivos: volume 2. 3.ed., São Paulo: AJS, 2016.MORESCO, T. R. et al. Ensino de microbiologia experimental para Educação Básica no contexto da formação continuada. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 16, n. 3, p. 435-457, 2017.

NASCIMENTO, P.M. et al. Acesso domiciliar à internet e ensino remoto durante a pandemia, Ipea, 2020. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/10228. Acesso em: 25 de set. de 2021.

NEVES, D.B.; OLIVEIRA, M.C.A. Domínio Archaea e Bacteria nos livros didáticos de Biologia do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD), Academia, 2016. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conapesc/2016/TRABALHO_EV058 _MD1_SA93_ID1464_17052016010719.pdf Acesso em: 25 de set. de 2021.

PONCE, A.R.H.A. O papel dos comunicados de imprensa no sensacionalismo em notícias de ciências, 186 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação de Ciência) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2018.

PLIESSNIG, A.F.; KOVALICZN, R.A. O uso de metodologias alternativas como forma de superação da abordagem pedagógica tradicional na disciplina de Biologia. Programa de Desenvolvimento Educacional–PDE do Estado do Paraná, p. 1-4, 2009.

RIBEIRO, H.R.M. Cultivo e filogenia molecular de Archaea a partir de amostras de aquário de água doce, 87 f. Dissertação (Mestrado em Biologia Molecular) – Instituto de Ciências Biológicas, Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

ROLT, V.A.; BARTOLOTTO, E.; DALLABONA, K.G. A utilização de metodologias diferenciadas no ensino de Ciências e Biologia em duas escolas da rede pública do munícipio de Criciúma. Maiêutica, v. 2, n. 1, p. 123-138, 2014.

SANTOS, C. R.; BRAGA, H.F. Abordagem das bactérias extremófilas em livros didáticos de biologia do ensino médio. Scientia Plena, v. 15, n. 9, p. 1-9, 2019.

SAUDER, L.A. et al. Aquarium nitrification revisited: Thaumarchaeota are the dominant ammonia oxidizers in freshwater aquarium biofilters. PloS one, v. 6, n. 8, p. e23281, 2011.

SILVA, A.C; MENOLLI, J.M. Análise do conteúdo de fungos nos livros didáticos de biologia do ensino médio. Revista Ciências & Ideias, v. 7, n. 3, p. 235-273, 2017.

UZUNIAN, A.; BIRNER, E. Biologia volume único. 2.ed., São Paulo: Harbra, 2004.

VASCONCELOS, S.D.; SOUTO, E. O livro didático de Ciências no Ensino Fundamental proposta de critérios para análise do conteúdo zoológico. Ciência & Educação (Bauru), v. 9, n. 1, p. 93-104, 2003.

WHITTAKER, R.H. New concepts of kingdoms of organisms. Science, v. 163, n. 3863, p. 150- 160, 1969.

WOESE, C.R; FOX, G.E. Phylogenetic structure of the prokaryotic domain: the primary kingdoms. Proceedings of the National Academy of Sciences, v. 74, n. 11, p. 5088-5090, 1977.

WOESE, C.R; KANDLER, O; WHEELIS, M.L. Towards a natural system of organisms: proposal for the domains Archaea, Bacteria, and Eucarya. Proceedings of the National Academy of Sciences, v. 87, n. 12, p. 4576-4579, 1990.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.