Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course a look at curriculum theories

Main Article Content

Jessica Silva dos Santos
Ana Lúcia Olivo Rosas Moreira

Abstract

The objective of this work was to identify and compare the curriculum theory(s) contained in the curricular pedagogical projects (PPCs) of a Biological Sciences course at a public university, located in the northwest of Paraná. To this end, a comparative analysis was carried out between the old PPC, in force between the years 2011-2019 and the most recent PPC, in force from 2020 until today. The data showed that the old PPC had a tendency towards traditional theories, as it mainly presented concepts of planning and efficiency. The PPC of the current course showed a tendency towards post-critical theories, as it introduced concepts that discuss human issues, such as race and sexuality, as well as environmental issues. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santos, J. S. dos, & Moreira, A. L. O. R. (2023). Curriculum pedagogical project of a Biological sciences course: a look at curriculum theories. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(nesp.1), 341–353. https://doi.org/10.46667/renbio.v16inesp.1.1041
Section
Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia
Author Biographies

Jessica Silva dos Santos, State University of Maringá

Master's student in Science and Mathematics Education - State University of Maringá (UEM). Maringá, PR - Brazil

Ana Lúcia Olivo Rosas Moreira, State University of Maringá

PhD - in Sciences - Federal University of São Carlos (UFSCar). São Carlos, SP - Brazil. Post-Doctor - University of the State of Paraná (UNESPAR). Paranavaí, PR - Brazil. Post-Doctor – Institute of Education – University of Lisbon. Lisbon, Portugal. Associate Professor - State University of Maringá (UEM). Maringá, PR - Brazil.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARBOSA, A.C. A.; FAVERE, J. Teorias e práticas do currículo. Indaial: Uniasselvi, 2013.

BRASIL. Resolução nº 1, de 17 de junho de 2004. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Diário Oficial da União, Brasília, 22 de junho de 2004, Seção 1, p. 11.

BRASIL. Parecer nº 4, de 17 de junho de 2010. Dispõe sobre o Núcleo Docente Estruturante - NDE.Comissão Nacional de Avaliação da Educação Superior. Diário Oficial da União, nº 142, 27 jul. 2010 a., Seção 1, p. 14

BRASIL. Resolução nº 1, de 17 de junho de 2010. Normatiza o Núcleo Docente Estruturante e dá outras providências. Comissão Nacional de Avaliação da Educação Superior. Brasília, 17 jun. 2010. b.

BRASIL. Resolução - CNE/CP nº 02 de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 7 de março de 2023.

CORAZZA, S. M. Diferença pura de um pós-currículo. In: LOPES, A. C.; MACEDO, E. Currículo: debates contemporâneos. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2010.

GATTI. B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação &. Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

FREIRE, M.G.F.; VIEIRA, D. D. Reflexões sobre o currículo: das teorias tradicionais às teorias pós-críticas. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 6., 2019. Fortaleza. Anais… Realize, 2019.

KRAMER, S. Propostas pedagógicas ou curriculares: subsídios para uma leitura crítica. Educação & Sociedade, ano 2018, n. 60, dez, 1997.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MOREIRA, A. F.; SILVA, T. T. Currículo, Cultura e Sociedade. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2002.

RIBEIRO, A. S. Conscientização e emancipação em Paulo Freire. 2016. Disponível em: https://spo.ifsp.edu.br/images/phocadownload/DOCUMENTOS_MENU_LATERAL_FIXO/POS_GRADUA%C3%87%C3%83O/ESPECIALIZA%C3%87%C3%83O/Educa%C3%A7%C3%A3o_Profissional_Integrada_%C3%A0_Educa%C3%A7%C3%A3o_B%C3%A1sica_na_Modalidade_EJA_-_Proeja/PRODUCOES/2016/CONSCIENTIZA%C3%87%C3%83O_E_EMANCIPA%C3%87%C3%83O_EM_PAULO_FREIRE_2016_Andrea_da_S._Ribeiro.pdf Acesso em: 17 de março de 2023.

ROCHA, T. M; CARVALHO, F. A. A implantação de um núcleo docente estruturante no curso de Ciências Biológicas na Universidade Estadual de Maringá. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA, 7, 2018. Belém. Anais… Belém: IEMCI, 2018, p. 5416-5426.

SACRISTÁN. J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTANA, A. R. A. Ambientalização curricular do curso de Ciências Biológicas em uma universidade estadual do Paraná. 2020. 140 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática) Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2020.

SILVA, T. T. Apresentação. In: GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 1995.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica , 2016.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ. Resolução nº 044/2010 - CI/CCB - Aprova alterações no projeto pedagógico de Graduação em Ciências Biológicas. Maringá, 2010.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ. Resolução nº 066/2019 - CI/CCB - Aprova alterações no projeto pedagógico de Graduação em Ciências Biológicas/Habilitação Licenciatura (Integral e Noturno). Maringá, 2019.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.