Scientific literacy and CTSA focus approaching transgenics in elementary school

Main Article Content

Dayane Cândido da Silva
Suzane Bezerra de França

Abstract

This work aims to analyze the development of an investigative teaching sequence about transgenics, aiming at the scientific literacy of elementary school students. The proposed theme encompasses scientific and technological knowledge that enables didactic work with an interest in multidimensional discussions, according to the CTSA (Science, Technology, Society and Environment) approach. Through the development of investigative teaching sequence, we were able to infer that the three activities proposed (surveying transgenics at home, interviews with family members, and building comics at Pixton) enabled students to act as central authors of their teaching-learning process, as well as develop scientific skills, such as logical thinking, formulation of hypotheses and organization of information and concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, D. C. da, & França, S. B. de. (2023). Scientific literacy and CTSA focus: approaching transgenics in elementary school. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(2), 1211–1232. https://doi.org/10.46667/renbio.v16i2.1095
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Dayane Cândido da Silva, University of Pernambuco

Full Degree in Biological Sciences - University of Pernambuco (UPE) Campus Mata Norte, PE - Brazil.

Suzane Bezerra de França, University of Pernambuco

PhD in Science Teaching - Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE) - Recife, PE - Brazil. Adjunct professor - University of Pernambuco (UPE) and Professor in the Postgraduate Program at the Federal University of Pernambuco (UFPE). Recife, PE - Brazil.

References

BARBOSA, Ingrid Lima; SILVA, Daniel Monteiro. O fim da rotulagem dos alimentos transgênicos e o direito à informação consagrado pelo Código de Proteção e Defesa do Consumidor à luz da Constituição Federal de 1988. Revista de Direito, Viçosa, v. 09, n. 02, p. 119-160, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/revistadir/article/view/1983 . Acesso em: 15 de set. de 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Versão final. Ministério da Educação: Brasília, 2017. Disponível em: https://observatoriodoensinomedio.ufpr.br/wp-content/uploads/2017/04/BNCC-Documento-Final.pdf . Acesso em: 08 de nov. de 2021.

BRASIL. Sobre a CHC. Disponível em: http://chc.org.br/sobre-a-chc/ Acesso em 21 de dez. de 2021.

CAMARGO, Susan Caroline; SILVA, Angelica Cristina Rivelini. Histórias em quadrinhos no ensino de ciências: um olhar sobre o que foi produzido nos últimos doze anos no ENEQ e ENPEC. ACTIO, Curitiba, v. 2, n. 3, p. 133-150, out./dez., 2017. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/6818 . Acesso em 18 de set. de 2021.

CARVALHO, A. M. P. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, n. 22, p. 89-100, jan./abr., 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/gZX6NW4YCy6fCWFQdWJ3KJh/?lang=pt . Acesso em 02 de ago. de 2021.

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 7 ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.

COSTA, Ellen Moreira. Sequência didática para promoção da alfabetização científica na educação em ciências: analisando a temática crustáceos. 2018, p. 256. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e em Matemática) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018.

CUNHA, José Osvaldo Silva. Tiras cômicas no ensino de ciências: uma proposta didática para a alfabetização científica de professores de ciências da educação básica. 2020, p. 132. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2020.

LOREZENTTI, Leonir. A alfabetização científica na educação em ciências. ACTIO, Curitiba, v. 1, n.1, p.1-3, jul./dez., 2016. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7266 . Acesso em 04 de ago. de 2021.

PAIVA, Fábio da Silva. Histórias em quadrinhos na educação: memórias, resultados e dados. 2016. 96 p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

PEREIRA, Gerlany de Fátima dos Santos. Apropriação de conhecimentos científicos: uma abordagem aos alimentos transgênicos. 2012. 120 p. Tese (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, 2012.

RESTE, Carmem Domingues. O potencial da entrevista em contexto educativo: uma experiência investigativa. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.31, n.04, p. 223-248p., out./ dez., 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/5SVJbTD9ysMTPJWC8MtzgGh/?lang=pt . Acesso em: 16 de set. de 2021.

ROCHA, Sandra Mara Santana; PORTO, Paulo Sérgio da Silva. A educação CTS/CTSA como facilitador do processo de ensino e aprendizagem. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, v.1, n.12, jul., 2022. Disponível em: https://doi.org/10.47456/krkr.v1i12.36308 .

RODRIGUES, Eliete Millen. Histórias em quadrinhos: narrativas visuais e sua utilização no ensino. 2013. 57 p. Monografia (Especialização em Ensino de Artes Visuais) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.

SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relação entre ciências da natureza e escola. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 17, n. especial, p. 49-67, nov., 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/K556Lc5V7Lnh8QcckBTTMcq/abstract/?lang=pt . Acesso em 12 de set. de 2021.

SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização científica no ensino fundamental: estrutura e indicadores deste processo em sala de aula. 2008. 282 p. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

SILVA, Mariana Souza et al. Alimentos transgênicos e segurança alimentar e nutricional no Brasil. Braz. J. Hea. Rev., Curitiba, v. 3, n. 5, p. 11901-11923, set./out., 2020. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BJHR/article/view/16312 . Acesso em 04 de ago. de 2021.

SILVA, Isabela Vieira et al. Desenvolvimento de jogos didáticos auxiliares em práticas transdisciplinares e da alfabetização científica no ensino das ciências da natureza. Revista Insignare Scientia, v. 2, n. 4, p. 349-363, set./dez., 2019. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/10959 . Acesso em: 10 de set. de 2021.

TEIXEIRA, Paulo Marcelo Marini. A diversidade de pesquisas de natureza interventiva dentro da produção acadêmica em ensino de biologia. Investigações em ensino de Ciências, v.25, n. 1, p 140-158, abr., 2020. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/1528 . Acesso em 18 de set. de 2021.

ULTCHAK, Alessandra Alves de Melo Salles. Organismos geneticamente modificados: a legalização no Brasil e o desenvolvimento sustentável. R. Inter. Interdisc. INTERthesis, Florianópolis, v. 15, n. 2, p. 125-142, mai./ago., 2018. Disponível: https://doi.org/10.5007/1807-1384.2018v15n2p125 . Acesso em: 05 de ago. de 2021.

VITOR, Fernanda Cavalcanti; SILVA, Ana Paula Bispo. Alfabetização e educação científicas: consensos e controvérsias. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 249, p. 410-427, maio/ago., 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/dRphmt4jn3HtCCbYLSdX6qc/abstract/?lang=pt . Acesso em 02 de set. de 2021.

ZABALA, Antoni. Como trabalhar os conteúdos procedimentais em aula. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1998.BARBOSA, Ingrid Lima; SILVA, Daniel Monteiro. O fim da rotulagem dos alimentos transgênicos e o direito à informação consagrado pelo Código de Proteção e Defesa do Consumidor à luz da Constituição Federal de 1988. Revista de Direito, Viçosa, v. 09, n. 02, p. 119-160, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/revistadir/article/view/1983 . Acesso em: 15 de set. de 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Versão Final. Ministério da Educação: Brasília, 2017. Disponível em: https://observatoriodoensinomedio.ufpr.br/wp-content/uploads/2017/04/BNCC-Documento-Final.pdf . Acesso em: 08 de nov. de 2021.

BRASIL. Sobre a CHC. Disponível em: http://chc.org.br/sobre-a-chc/ Acesso em 21 de dez. de 2021.

CAMARGO, Susan Caroline; SILVA, Angelica Cristina Rivelini. Histórias em quadrinhos no ensino de ciências: um olhar sobre o que foi produzido nos últimos doze anos no ENEQ e ENPEC. ACTIO, Curitiba, v. 2, n. 3, p. 133-150, out./dez., 2017. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/6818 . Acesso em 18 de set. de 2021.

CARVALHO, A. M. P. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, s/v, n. 22, p. 89-100, jan./abr., 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/gZX6NW4YCy6fCWFQdWJ3KJh/?lang=pt . Acesso em 02 de ago. de 2021.

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 7 ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.

COSTA, Ellen Moreira. Sequência didática para promoção da alfabetização científica na educação em ciências: analisando a temática crustáceos. 2018, p. 256. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e em Matemática) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018.

CUNHA, José Osvaldo Silva. Tiras cômicas no ensino de ciências: uma proposta didática para a alfabetização científica de professores de ciências da educação básica. 2020, p. 132. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2020.

LOREZENTTI, Leonir. A alfabetização científica na educação em ciências. ACTIO, Curitiba, v. 1, n.1, p.1-3, jul./dez., 2016. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7266 . Acesso em 04 de ago. de 2021.

PAIVA, Fábio da Silva. Histórias em quadrinhos na educação: memórias, resultados e dados. 2016. 96 p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

PEREIRA, Gerlany de Fátima dos Santos. Apropriação de conhecimentos científicos: uma abordagem aos alimentos transgênicos. 2012. 120 p. Tese (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, 2012.

RESTE, Carmem Domingues. O potencial da entrevista em contexto educativo: uma experiência investigativa. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.31, n.04, p. 223-248, out./ dez., 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/5SVJbTD9ysMTPJWC8MtzgGh/?lang=pt . Acesso em: 16 de set. de 2021.

ROCHA, Sandra Mara Santana; PORTO, Paulo Sérgio da Silva. A educação CTS/CTSA como facilitador do processo de ensino e aprendizagem. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, v.1, n.12, jul., 2022. Disponível em: https://doi.org/10.47456/krkr.v1i12.36308 .

RODRIGUES, Eliete Millen. Histórias em quadrinhos: narrativas visuais e sua utilização no ensino. 2013. 57 p. Monografia (Especialização em Ensino de Artes Visuais) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.

SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relação entre ciências da natureza e escola. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 17, n. especial, p. 49-67, nov., 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/K556Lc5V7Lnh8QcckBTTMcq/abstract/?lang=pt . Acesso em 12 de set. de 2021.

SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização científica no ensino fundamental: estrutura e indicadores deste processo em sala de aula. 2008. 282 p. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

SILVA, Mariana Souza et al. Alimentos transgênicos e segurança alimentar e nutricional no Brasil. Braz. J. Hea. Rev., Curitiba, v. 3, n. 5, p. 11901-11923, set./out., 2020. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BJHR/article/view/16312 . Acesso em 04 de ago de 2021.

SILVA, Isabela Vieira et al. Desenvolvimento de jogos didáticos auxiliares em práticas transdisciplinares e da alfabetização científica no ensino das ciências da natureza. Revista Insignare Scientia, v. 2, n. 4, p. 349-363, set./dez., 2019. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/10959 . Acesso em: 10 de set. de 2021.

TEIXEIRA, Paulo Marcelo Marini. A diversidade de pesquisas de natureza interventiva dentro da produção acadêmica em ensino de biologia. Investigações em ensino de Ciências, v.25, n. 1, p 140-158, abr., 2020. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/1528 . Acesso em 18 de set. de 2021.

ULTCHAK, Alessandra Alves de Melo Salles. Organismos geneticamente modificados: a legalização no Brasil e o desenvolvimento sustentável. R. Inter. Interdisc. INTERthesis, Florianópolis, v. 15, n. 2, p. 125-142, mai./ago., 2018. Disponível: https://doi.org/10.5007/1807-1384.2018v15n2p125 . Acesso em: 05 de ago. de 2021.

VITOR, Fernanda Cavalcanti; SILVA, Ana Paula Bispo. Alfabetização e educação científicas: consensos e controvérsias. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 249, p. 410-427, maio/ago., 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/dRphmt4jn3HtCCbYLSdX6qc/abstract/?lang=pt . Acesso em 02 de set. de 2021.

ZABALA, Antoni. Como trabalhar os conteúdos procedimentais em aula. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1998.

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.