Analysis of the theme “biological Evolution” in the teaching materials of a biological science course - Graduation

Main Article Content

Adalberon Moreira Lima Filho
Andréa Moreira Pereira
Maria Delourdes Maciel

Abstract

On this paper, considering the „biological evolution‟, according to the curricular guidelines for the Biological Science courses, constitutes the hub integrator between the several curricular components, its objectives was to map the approaches about this thematic in the off-line texts available to the students in one of these courses based at a public institution. Therefore, it was used a qualitative approach, like a documentary. The analysed documents were off-line texts called “students book” of twelve curricular components available to all the students from the course. For the information processing, it was used a content analyse. The results revealed that the molecular approach is more in-depth and is concentrated on only two curricular components; this can contribute to the fragmentation of the teaching about biological evolution.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lima Filho, A. M., Pereira, A. M., & Maciel, M. D. (2018). Analysis of the theme “biological Evolution” in the teaching materials of a biological science course - Graduation. SBEnBio Biology Teaching Journal, 11(2), 51–60. https://doi.org/10.46667/renbio.v11i2.110
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Adalberon Moreira Lima Filho, Federal Institute of Education, Science and Technology of Alagoas

Professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Alagoas (IFAL) and PhD student in the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching at Universidade Cruzeiro do Sul-São Paulo - SP

Andréa Moreira Pereira, Federal Institute of Education, Science and Technology of Alagoas

Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología de Alagoas

Maria Delourdes Maciel, Cruzeiro do Sul University - São Paulo - SP

PhD Professor, Graduate Program in Science and Mathematics Teaching at Universidade Cruzeiro do Sul-São Paulo - SP

References

ALMEIDA, Argus Vasconcelos de; FALCÃO, Jorge Tarcísio da Rocha. A estrutura histórico-conceitual dos programas de pesquisa de Darwin e Lamarck e sua transposição para o ambiente escolar. Ciência & Educação, Bauru, v. 11, n. 1, 2005.

ASSIS, Elisa Maria de; CRUZ, Vilma Aparecida Gimenes da. Material didático em EaD: a importância da cooperação e colaboração na construção do conhecimento. Linhas Críticas, v. 13, n. 24, p. 103-114, 2007.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES 1.301/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Ciências Biológicas. Brasília, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1301.pdf. Acesso em: 19 jun. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais de qualidade para Educação superior à distância. Brasília: Secretaria de Educação a Distância, v. 15, 2007. Disponível em: http://portal. mec. gov. br/seed/ . Acesso em: 20 set. 2017.

FUTUYMA, Douglas J. Biologia evolutiva. São Paulo: SBG, 1992.

FUTUYMA, Douglas J. Evolução, ciência e sociedade. São Paulo: SBG, 2002.

GOULD, S. J. Os três aspectos da evolução. In: BROCKMAN, John; MATSON, Katinka; COUTO, Suzana Sturlini. As coisas são assim: pequeno repertório científico do mundo que nos cerca. São Paulo: Companhia das Letras, 1997. p. 95-100.

MEYER, Diogo; EL-HANI, CharbelNiño. Evolução: o sentido da biologia. São Paulo: Unesp, 2005.

PECHLIYE, Magda Medhat; TRIVELATO, Silvia Luzia Frateschi. Sobre o que professores de ecologia refletem quando falam de suas práticas. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 85-100, 2005.

RIDLEY, Mark. Evolução. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

RODRIGUES, Cleide Aparecida; SCHMIDT, Leide Mara; MARINHO, Hermínia Bugeste. Tutorial em Educação a distância: UEPG/NUTED, 2011. Disponível em: http://suporte.nutead.org/suporte/wp-content/uploads/2013/02/Tutoria.pdf. Acesso em: 02 jun. 2017.

SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Márcia Serra. Disciplina escolar Biologia: entre a retórica unificadora e as questões sociais. In: ENSINO DE BIOLOGIA: conhecimentos e valores em disputa. Niterói: Eduff, p. 50-62, 2005.

SOMMER, Luis Henrique. Formação inicial de professores a distância: questões para debate. Em Aberto, v. 23, n. 84, 2010. Disponível em: www.rbep.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/1787/1351 . Acesso em: 05 jun. 2017.

SOUZA, E. C. F.; DORVILLÉ, Luís Fernando Marques. Ensino de evolução biológica: concepções de professores protestantes de ciências e biologia. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), v. 7, p. 1855-1866, 2014.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.