Analysis of the theme “biological Evolution” in the teaching materials of a biological science course - Graduation
Main Article Content
Abstract
On this paper, considering the „biological evolution‟, according to the curricular guidelines for the Biological Science courses, constitutes the hub integrator between the several curricular components, its objectives was to map the approaches about this thematic in the off-line texts available to the students in one of these courses based at a public institution. Therefore, it was used a qualitative approach, like a documentary. The analysed documents were off-line texts called “students book” of twelve curricular components available to all the students from the course. For the information processing, it was used a content analyse. The results revealed that the molecular approach is more in-depth and is concentrated on only two curricular components; this can contribute to the fragmentation of the teaching about biological evolution.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
ALMEIDA, Argus Vasconcelos de; FALCÃO, Jorge Tarcísio da Rocha. A estrutura histórico-conceitual dos programas de pesquisa de Darwin e Lamarck e sua transposição para o ambiente escolar. Ciência & Educação, Bauru, v. 11, n. 1, 2005.
ASSIS, Elisa Maria de; CRUZ, Vilma Aparecida Gimenes da. Material didático em EaD: a importância da cooperação e colaboração na construção do conhecimento. Linhas Críticas, v. 13, n. 24, p. 103-114, 2007.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES 1.301/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Ciências Biológicas. Brasília, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1301.pdf. Acesso em: 19 jun. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais de qualidade para Educação superior à distância. Brasília: Secretaria de Educação a Distância, v. 15, 2007. Disponível em: http://portal. mec. gov. br/seed/ . Acesso em: 20 set. 2017.
FUTUYMA, Douglas J. Biologia evolutiva. São Paulo: SBG, 1992.
FUTUYMA, Douglas J. Evolução, ciência e sociedade. São Paulo: SBG, 2002.
GOULD, S. J. Os três aspectos da evolução. In: BROCKMAN, John; MATSON, Katinka; COUTO, Suzana Sturlini. As coisas são assim: pequeno repertório científico do mundo que nos cerca. São Paulo: Companhia das Letras, 1997. p. 95-100.
MEYER, Diogo; EL-HANI, CharbelNiño. Evolução: o sentido da biologia. São Paulo: Unesp, 2005.
PECHLIYE, Magda Medhat; TRIVELATO, Silvia Luzia Frateschi. Sobre o que professores de ecologia refletem quando falam de suas práticas. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 85-100, 2005.
RIDLEY, Mark. Evolução. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.
RODRIGUES, Cleide Aparecida; SCHMIDT, Leide Mara; MARINHO, Hermínia Bugeste. Tutorial em Educação a distância: UEPG/NUTED, 2011. Disponível em: http://suporte.nutead.org/suporte/wp-content/uploads/2013/02/Tutoria.pdf. Acesso em: 02 jun. 2017.
SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Márcia Serra. Disciplina escolar Biologia: entre a retórica unificadora e as questões sociais. In: ENSINO DE BIOLOGIA: conhecimentos e valores em disputa. Niterói: Eduff, p. 50-62, 2005.
SOMMER, Luis Henrique. Formação inicial de professores a distância: questões para debate. Em Aberto, v. 23, n. 84, 2010. Disponível em: www.rbep.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/1787/1351 . Acesso em: 05 jun. 2017.
SOUZA, E. C. F.; DORVILLÉ, Luís Fernando Marques. Ensino de evolução biológica: concepções de professores protestantes de ciências e biologia. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), v. 7, p. 1855-1866, 2014.