The construction of scientific dissemination texts in Plant Physiology as a strategy for expanding botanical perception

Main Article Content

Glauber Almeida de Lemos
Marcelo Guerra Santos
Marcelo Diniz Monteiro de Barros

Abstract

In this work, we use the strategy of relating areas and themes of interest to students with Plant Physiology for the production of scientific dissemination texts (SDTs) as a teaching resource and expanding botanical perception. Thus, students enrolled in a plant physiology course at a public university were encouraged about their relationship with botany and instructed to produce SDTs at the end of the academic semester that correlated their areas of interest and/or projects they develop with plant physiology. The 27 SDTs produced showed the ability to interconnect the content of the discipline with other knowledge areas and that stimulating this connect proved to be a good active methodology, contributing to a greater contextualization of botany.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lemos, G. A. de, Santos, M. G., & Barros, M. D. M. de. (2024). The construction of scientific dissemination texts in Plant Physiology as a strategy for expanding botanical perception. SBEnBio Biology Teaching Journal, 17(1), 45–61. https://doi.org/10.46667/renbio.v17i1.1187
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Glauber Almeida de Lemos, State University of Rio de Janeiro

Master's degree in Plant Biotechnology and Bioprocesses - Federal University of Rio de Janeiro, Brazil (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil. Assistant Professor - State University of Rio de Janeiro (UERJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil

Marcelo Guerra Santos, State University of Rio de Janeiro

PhD in Biological Sciences (Botany)  - National Museum - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil. Associate Professor - State University of Rio de Janeiro (UERJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil

Marcelo Diniz Monteiro de Barros, Pontifical Catholic University of Minas Gerais

PhD in Teaching in Biosciences and Health - Oswaldo Cruz Foundation (FIOCRUZ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil. Adjunct professor IV - Pontifical Catholic University of Minas Gerais (PUC-Minas). Belo Horizonte, MG - Brazil

References

BALDING, M.; WILLIANS, K. J. H. Plant blindness and the implications for plant conservation. Journal Conservation Biology, v. 30 n. 6, 2016.

BARBOSA, P. P.; MACEDO, M.; URSI, S. Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) no ensino contextualizado de “fotossíntese”: uma proposta para o ensino médio. Revista da SBEnBio, v. 9, p. 2244-2255, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio Parte III - Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEF, 1997.

COLPO, C. C.; WENZEL, J. S. Uma revisão acerca do uso de textos de divulgação científica no ensino de ciências: inferências e possibilidades. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 14, n. 1, p. 3-23, maio 2021.

CONCEIÇÃO, A. R.; OLIVEIRA, R. S. D.; FIREMAN, E. C. Ensino de Ciências por investigação: uma estratégia didática para auxiliar a prática dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental. RBECM, Passo Fundo, v. 3, n. 1, p. 76-98, jan./jun. 2020.

DUARTE, E. F. A água no ensino de fisiologia vegetal. Revista Botânica Pública, Goiás: UFG, v. 2, p. 1-2, 2021.

FARIA, M. T. A importância da disciplina Botânica: Evolução e perspectivas. Revista Uniaraguaia, 2(2), 87-98, 2012.

HERSEY, D. R. 1993. Plant neglect in biology education. BioScience 43(7): 418. https://doi.org/10.2307/1311898 .

JUNQUEIRA, N. E. G. Ensino de fisiologia vegetal: elaboração de material didático com enfoque prático direcionado a alunos e professores do Ensino Médio. 2012. 93 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.

KINOSHITA, L. S. et al. A Botânica no ensino básico: relatos de uma experiência transformadora. São Carlos: RiMa, 2006.

KRAZEWISK, R.; RICHETTI, G.P. Compreensão e utilização de textos de divulgação científica por professores de Química das escolas públicas da região de Blumenau/SC. Revista Insignare Scientia, Vol. 4, n. 6. Set./Dez. 2021.

LEITE, V. H. M. Análise de conteúdo de artigos de divulgação científica sobre fisiologia vegetal da Revista Ciência Hoje e seus potenciais usos no ensino de Ciências e Biologia. 2023. 67 f. Monografia (Licenciatura). Graduação em Ciências Biológicas, Faculdade de Formação de Professores/UERJ, São Gonçalo/RJ, 2023.

MACEDO, M. et al. Concepções de professores de Biologia do Ensino Médio sobre o ensino-aprendizagem de Botânica. 2012, Anais. Porto Alegre: Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, 2012. Disponível em: http://www.botanicaonline.com.br/geral/arquivos/ATA_EIBIEC_IV%20macedo.pdf . Acesso em: 20 set. 2023.

MACEDO, M.; URSI, S. Botânica na escola: uma proposta para o ensino de histologia vegetal. Maringá, SBEnBio n. 9, p. 2723-2733, 2016.

MACKENZIE, C. M.; et al. We do not want to “cure plant blindness” we want to grow plant love. Plants, People, Planet. n. 1, p. 139-141, 2019.

MANCUSO, S. Revolução das plantas: um novo modelo para o futuro. Tradução: Regina Silva. São Paulo, Ubu Editora, 2019.

MATTAR, J.; RAMOS, D. K.; Metodologia da pesquisa em Educação: abordagens qualitativas, quantitativas e mistas. São Paulo, Edições 70, 2021.

MENDES, R. S. M.; et al. Do we need plants to survive? Triggering interest in Plant Science. Research, Society and Development, v. 12, n. 1, e23712139614, 2023.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. (org.). Metodologias Ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teorico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

NACIMENTO, T.G.; REZENDE JUNIOR, M.F. A produção sobre divulgação científica na área de educação em ciências: referências teóricas e principais temáticas. Investigações em Ensino de Ciências, v.15 (1), p. 97-120, 2010.

NASCIMENTO, B. M. et al. Propostas pedagógicas para o ensino de Botânica nas aulas de ciências: diminuindo entraves. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v.16, n. 2, p. 298-315, 2017.

NEW J. et al. Category-specific attention for animals reflects ancestral priorities, not expertise. Proceedings of the National Academy of Sciences, USA 2007.

NEWALL C. A., ANDERSON, L.A., PHILLIPSON, J. D. Plantas medicinas: guia para profissional de saúde. Ed. Premier, 2002.

NIKLAS, K. J. (ed.) Botany for the next millennium. Columbus, OH: Botanical Society of America, 1995.

OLIVEIRA, K. S.; LIESENFIELD, M. A. Percebendo efeitos da cegueira Botânica entre professores de ensino fundamental e médio na Amazônia Ocidental, Brasil. Ed Amb em ação, n 70, 2020.

OLIVEIRA, T. et al. Compreendendo a aprendizagem da linguagem científica na formação de professores de ciências. Educar, Curitiba, n. 34, p. 19-33, Editora UFPR, 2009.

PARSLEY, K.M. Plant awareness disparity: a case for renaming plant blindness. Plants People Planet 2: 598-601, 2020.

PITANGA, A. F.; SANTOS, L. D.; MELO, W. A. L. J. A fotossíntese como tema de atividade investigativa para o ensino de ciências em turmas de 3º ano do ensino fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 15., 2010. (XV ENEQ). Anais do...Brasília, DF, Brasil, 2010.

RAMALHO, A.L. et al. Colorindo a floresta monocromática: práticas de botânica de campo no ensino superior. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, v.4, n. 2, 2017.

REIS, J. A divulgação científica e o ensino. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 16, n. 4, 1964.

SALATINO, A.; BUCKERIDGE, M. Mas de que te serve saber botânica? Estudos Avançados, 30 (87), 2016.

SANDERS, D. L. Standing in the shadows of plants. Plants, People, Planet, n. 1, p. 130-138, 2019.

SANTOS, C. R. et al. O ensino de Botânica na formação de professores de Biologia: por que é urgente reformular teoria e prática? ACTIO, Curitiba, v. 6, n. 1, p. 1-22, jan./abr. 2021.

SILVA JÚNIOR, D. F. Jogo didático como estratégia para o ensino de fisiologia vegetal no ensino médio. 2021. 110 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia) - Programa de Pós-Graduação Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2021.

SILVA, C. S. P.; PROENÇA, C. E. B. Uso e disponibilidade de recursos medicinais no município de Ouro Verde de Goiás, GO, Brasil. Acta. bot. Bras. 22(2), 481-492, 2008.

SILVA, J.R.S. Concepções de professores de botânica sobre ensino e formação de professores. São Paulo, 2013, 219p. Tese (Doutorado em Ciências na área de Botânica) - Instituto de Biociências da USP. São Paulo, 2013.

SOUZA, S. C.; ALMEIDA, M. J. P. M. A fotossíntese no ensino fundamental: compreendendo as interpretações dos alunos. Revista Ciência & Educação, São Paulo: UNESP, v. 8, n. 1, p. 97-111, 2002.

TERRAZZAN, E. A.; GABANA, M. Um estudo sobre o uso de atividade didática com texto de divulgação científica em aulas de física. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 4., 2003, Bauru. Atas..., Bauru: ABRAPEC, p. 1-11, 2003.

TOWATA, N.; URSI, S.; SANTOS, D. Y. A. C. Análise da percepção dos licenciandos sobre o ‘ensino de botânica na educação básica’. Revista da SBenBio. n.3, p.1603-1612, 2010.

TROTTA, J. et al. Análise e conhecimento do uso popular de plantas de quintais urbanos no Estado de São Paulo, Brasil. Revista de Estudos Ambientais, v.14, n.3, p.17-34, 2012.

URSI, S., BARBOSA, P.P., SANO, P.T. & BERCHEZ, F.A.Z. Ensino de Botânica: conhecimento e encantamento na educação científica. Estudos Avançados 32: 7-24, 2018. http://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0002.

URSI, S.; SALATINO, A. É tempo de superar termos capacitistas no Ensino de Botânica: “Impercepção Botânica” como alternativa para “Cegueira Botânica”. Bol. Bot. Univ. São Paulo, São Paulo, v. 39, p. 1-4, 2022

VASQUES, D. T.; FREITAS, K. C.; URSI, S. Aprendizado Ativo: conceito, história e práticas. In: VASQUES, D.T.; FREITAS, K.C.; URSI, S. (org.). Aprendizado Ativo no ensino de Botânica. Univ. São Paulo, São Paulo, 172p, 2021.

WANDERSEE, J. H.; SCHUSSLER, E.E. Prevent Plant blindness. The American Biology Teacher, v.61, n.2, 1999.

WANDERSEE, J. H.; SCHUSSLER, E.E. Towards a theory of plant blindness. Plant Sci Bull vol 47, 2-9, 2001.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.