Identification of socio-environmental problems in the community the use of photographic records for environmental literacy at school

Main Article Content

Fernanda Soton Ferreira Salles
Lígia Cristina Ferreira Machado

Abstract

Given the current scenario we are experiencing when a major environmental crisis threatens the lives of even humans, a teaching practice is necessary which prioritizes developing in students a reflective, critical, questioning, and investigative stance regarding the socio-environmental problems surrounding us. This article aims to analyze the contributions of an activity on Environmental Education from the perspective of Scientific Literacy using photographs as a pedagogical tool. The analysis of this activity highlighted the process of building scientific knowledge, bringing students closer to the importance and socio-environmental reality that we are experiencing

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Salles, F. S. F., & Machado, L. C. F. (2024). Identification of socio-environmental problems in the community: the use of photographic records for environmental literacy at school. SBEnBio Biology Teaching Journal, 17(1), 7–24. https://doi.org/10.46667/renbio.v17i1.1231
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Fernanda Soton Ferreira Salles, Federal Rural University of Rio de Janeiro

Master in Science and Mathematics Education - Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ), Seropédica, RJ - Brazil. Teaching Professor I - State Department of Education of Rio de Janeiro (SEEDUC RJ), Rio de Janeiro, RJ - Brazil.

Lígia Cristina Ferreira Machado, Federal Rural University of Rio de Janeiro

PhD in Education - Fluminense Federal University (UFF) - Niterói, RJ - Brazil. Associate Professor at the Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRJ) - Rio de Janeiro, RJ - Brazil.

References

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto, 1994.

CHASSOT, Attico. Educação conSciência. 2.ed. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 35.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GADOTTI, Moacir. Educar para a sustentabilidade: uma contribuição à década da

Educação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Editora e Livraria Paulo Freire, 2009. (Série Unifreire: 2).

GUIMARÃES. Mauro. Pedras que sustentam o caminhar. In: GUIMARÃES, Mauro. Educação Ambiental e a "CoMvivênciaPedagógica": emergências e transformações no século XXI. Campinas, SP: Papirus, 2021a. p. 31-58.

GUIMARÃES. Mauro. Situações educativas no caminho. In: GUIMARÃES, Mauro. Educação Ambiental e a "CoMvivência Pedagógica": emergências e transformações no século XXI. Campinas, SP: Papirus Editora, 2021b. p. 79-100.

GRANIER, Noeli Borek; KLEIN, Angela Luciane; GUIMARÃES, Luciana Guedes; GUIMARÃES, Mauro. A "CoMvivência Pedagógica" do Caminho de Santiago. In: GUIMARÃES, M. Educação Ambiental e a "CoMvivência Pedagógica": emergências e transformações no século XXI. Campinas, SP: Papirus Editora, 2021. p. 203-214.

MACHADO, Lígia Cristina. Uma perspectiva de aprendizagem em ciências nos anos iniciais do ensino fundamental: evidenciando os movimentos dos alunos em torno de significações de natureza científica. In: AYRES, A. C. M.; CASSAB, M; TAVARES, D. L. Ao longo de toda a vida: conhecer, inventar, compreender o mundo. Curitiba: Editora Prismas, 2014, p. 27-46.

POZO, Juan Ignacio; CRESPO, Miguel Ángel Gómes. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5.ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Revista Ambiente & Sociedade, v. XVII, n. 1, p. 23-40, 2014.

SANTAELLA, Lucia. Leitura de Imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

SAUVÉ, Lucie. Educação Ambiental: Possibilidades e Limitações. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 317-322, 2005.

Similar Articles

<< < 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)