Paths taken at PIBID teaching modalities experienced during the initial training of Biology teachers

Main Article Content

Caio Henrique de Moura Santana
Everaldo Nunes de Farias Filho
Maria Danielle Araújo Mota
Wanieverlyn de Lima Silva
Betânia Cristina Guilherme

Abstract

Initial teacher training has been shaped by various public policies aimed at enhancing the role of teachers in disseminating knowledge and improving the quality of basic education teaching. Notably, the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID) stands out, with its objective of establishing a connection between future teachers and public school classrooms. This report shares the experiences of students from the Biology nucleus (notice 2022/2024) at the Federal Rural University of Pernambuco, highlighting the main teaching modalities employed during different moments of intervention in three (03) partner schools. The reports indicate that PIBID holds significant potential during the initial training process, fostering meaningful experiences for future educators.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santana, C. H. de M., Farias Filho, E. N. de, Mota, M. D. A., Silva, W. de L., & Guilherme, B. C. (2024). Paths taken at PIBID: teaching modalities experienced during the initial training of Biology teachers. SBEnBio Biology Teaching Journal, 17(nesp.1), 535–557. https://doi.org/10.46667/renbio.v17inesp.1.1501
Section
Dossiê Temático: PIBID e Residência Pedagógica: as disciplinas Ciências e Biologia na relação entre escola e universidade
Author Biographies

Caio Henrique de Moura Santana, Federal Rural University of Pernambuco

Bachelor's Degree in Biological Sciences. Master's degree in Sciences at the Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE) - Recife, PE

Everaldo Nunes de Farias Filho, Federal Rural University of Pernambuco

PhD in Science and Mathematics Teaching - Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE). Recife, PE - Brazil. Professor at the Dom Agostinho Ikas Agricultural College of the Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE). Recife, PE - Brazil

Maria Danielle Araújo Mota, Federal Rural University of Pernambuco

PhD in Education - Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE). Recife, PE - Brazil. Adjunct Professor at the Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE). Recife, PE - Brazil.

Wanieverlyn de Lima Silva, Federal Rural University of Pernambuco

Master in Science Teaching, from the Federal Rural University of Pernambuco (UFRP). Recife, PE. Biology Teacher at the Sizenando Silveira Reference High School. Boa Vista, Recife - PE. Brazil.

Betânia Cristina Guilherme, Federal Rural University of Pernambuco

PhD in Biological Sciences - Federal University of Pernambuco (UFPE). Recife, PE - Brazil. Associate Professor IV at the Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE). Recife, PE - Brazil.

References

ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de; BIAJONE, Jefferson. Saberes docentes e formação inicial de professores:implicações e desafios para as propostas de formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.33, n.2, p. 281-295, maio/ago. 2007.

ALVES, Felipe junior Santos; CÉLIA, Tarcielle. O PIBID como ferramenta de teoria aliada à prática docente: um relato de experiência. RECME. Revista Colombiana de Matemática Educativa, [s.l.], v.2, n.1, p.51-56. 2017.

ARAÚJO, Maurício dos Santos; FREITAS, Wanderson Lopes dos Santos. A experimentação no ensino de biologia: uma correlação entre teoria e prática para alunos do ensino médio em Floriano/PI. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [s.l.], v.12, n.1, p. 22-35, 2019.

BONZANINI, TaitiânyKárita. O ensino por investigação na formação inicial de professores de biologia: contribuições do pibid. In: MOLINA, Karina Soledad Maldonado. A tessitura formativa e reflexiva: o PIBID na Universidade de São Paulo (2018-2020), Piracicaba: ESALQ-USP. 2021. 159-175.

BRASIL. Programa de Residência Pedagógica e do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Coordenação de aperfeiçoamento de pessoal de nível superior. Brasília, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt- br/centrais-de-conteudo/editais . Acesso: 28 de maio 2024.

CARVALHO, Antonia Dalva França. O programa institucional de bolsa de iniciação à docência: instituindo o paradigma prático-reflexivo na formação docente. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 8, n. 2, sup. 2, p. 489-505, 2012.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa (org.). Ensino de Ciências por investigação: Condições para implementação em sala de aula, São Paulo: Cengage Learning, 2013. p. 01-20.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa; GIL-PERÉZ, Daniel. Formação de professores de Ciências: tendências e inovações. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

COSENZA, Angélica. Formação docente no PIBID: entre a potência e a resistência. Revista Pesquisa e Debate em Educação, [S.l.], v. 8, n. 1, p. 700 – 707. 2018.

DECOTTIGNIES, Michele Pires; KRAUZER, Kelly Araújo Ferreira; PENHA, Marina Cadete da; PIRES, Carlos Roberto; PASSOS, Marize Lyra Silva. Sequência de ensino por investigação: sistema respiratório e o desenvolvimento de habilidades socioemocionais. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [s. l.], v. 15, n. 1, p. 150-170, 2022.

DEMARCHI, Jeisiane Cristina; WIRZBICKI, Sandra Maria; FURTADO, Jennifer Lourdes. Aspectos das modalidades didáticas no ensino e aprendizagem de Biologia. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, [s. l.], v. 9, n. 3. Set./Dez. 2019.

GASPAR, Alberto; MONTEIRO, Isabel Cristina de Castro. Atividades experimentais de demonstrações em sala de aula: uma análise segundo o referencial da teoria de Vygotsky. Investigações em Ensino de Ciências, [s. l.], v.10 (2), p. 227-254, 2005.

INTERAMINENSE, Bruna de Kássia Santana. A importância das aulas práticas no ensino da Biologia: uma metodologia interativa/The Importance of practical lessons in the teaching of Biology: an interactive methodology. ID online. Revista Multidisciplinar e de psicologia, [s.l.], v. 13, n. 45, p. 342-354, 2019.

JOHANN, Cristiane Antonia Hauschild; DE LIMA, Jaqueline Rabelo. PIBID e Residência Pedagógica e seus impactos na formação docente: percepção de coordenadores institucionais. Revista Linhas. Florianópolis, v. 24, n. 56, p. 12-31, set./dez. 2023.

KRASILCHIK, Myriam. Prática de ensino de biologia. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo. 2004.

MARANDINO, Martha e SELLES, Sandra Escovedo e FERREIRA, Marcia Serra. Ensino de Biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. São Paulo: Cortez, 2009.

MENEGAZZO, Renato Fernando. Teatro em Biologia contribui para a aprendizagem e pode ser utilizado em outras disciplinas. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, v. 5, n. 2, 2018.

MÜHL, Eldon, Henrique. Habermas e a educação: racionalidade comunicativa, diagnóstico crítico e emancipação. Revista Educação & Sociedade. Campinas, v. 32, n. 117, p. 1035-1050, out./dez. 2011.

NÓVOA, António Sampaio da. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

OLIVEIRA, Maria Marly. Sequência didática interativa no processo de formação de professores. Petrópolis: Vozes, 2013.

OLIVEIRA, Rebeca Milena; DA SILVA, Leyla Patrícia Alves; DE SANTANA, Vânia Vieira, GUILHERME, Betânia Cristina. O Uso de Sequência Didática Interativa Sobre a Importância dos Anelídeos. In: ENCONTRO DE ZOOLOGIA DO NORDESTE - UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO, 21, 2023. Anais... Recife-PE, 2023. Disponível em: https://www.doity.com.br/anais/resumosezn2023/trabalho/309624.

PEREIRA, Marcelo; MOTOKANE, Marcelo Tadeu. As contribuições do PIBID na formação continuada e inicial de professores de biologia: a experiência do núcleo de biologia de ribeirão preto. In: MOLINA, Karina Soledad Maldonado. A tessitura formativa e reflexiva: o PIBID na universidade de São Paulo (2018-2020), Piracicaba: ESALQ-USP. 2021. 121-141.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 8. ed. (Revisada e Ampliada). São Paulo: Cortez, 2017.

POLICARPO, Natacha Aguiar. Experiências compartilhadas no PIBID e possibilidades de resistência docente: o que acontece agora? In: SEMINÁRIO NACIONAL FONTES DOCUMENTAIS E PESQUISA HISTÓRICA, 3., 2019. Universidade Federal de Campina Grande. Anais… Campina Grande-PB, 2019. dspace.sti.ufcg.edu.br. ISSN 21764514.

ROCHA, Diego Floriano da; RODRIGUES, Marcello da Silva. Jogo didático como facilitador para o ensino de biologia no ensino médio. Cippus, [s. l.] v. 6, n. 2, p. 01-08, 2018.

SANTANA, Ana Júlia Soares; MOTA, Maria Danielle Araújo. Natureza da Biologia, ensino por investigação e alfabetização científica: uma revisão sistemática. Revista Educar Mais. [s. l.], v. 6, p. 450–466, 2022.

SANTOS JÚNIOR, J. B.; SILVA, F. K. M. Análise dos modelos didáticos pessoais apresentados por um grupo de licenciandos em Química. Ciência & Educação, v. 23, n. 2, p. 493-506, 2017. https://doi.org/10.1590/1516-731320170020013

SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, A. M. P. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011.

SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio, Belo Horizonte, v. 17, p. 49-67, 2015. Número especial.

SCHÖN, Donald Alan. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

SILVA, Breno Carvalho da; SILVA, Natanael Charles da. Aula de campo como recurso metodológico para o conhecimento da malacofauna: uma experiência com uma turma de graduação. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [s. l.], p. 171-187, 2022.

SILVA, Clécio Danilo Dias da; SANTOS, Daniele Bezerra dos. Além dos muros da escola: um estado da arte sobre aulas de campo no ensino de ciências e biologia nas pesquisas publicadas no CONEDU. Unisanta Bio Science, [s. l.], v. 13, n. 1, p. 14-27, 2024.

SILVA, Wanieverlyn de Lima. Desafios de professores de Ciências e Biologia em início de carreira. 2017. 163f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências). Universidade Federal Rural de Pernambuco. Recife, Pernambuco. 2017.

SOARES, R. G.; COPETTI, J. Formação Profissional Docente: Perfil e Compreensão ee Professores De Uma Escola Pública Do Rs. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 40, p. 573-591, 2020.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

VIEIRA, Valdecir Junior da Costa; CORRÊA, Maria José Pinheiro. O uso de recursos didáticos como alternativa no ensino de Botânica. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, p. 309-327, 2020.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.