The teaching of nutrition and energy metabolism from a board game named Survival “Version 1.0” metabolism
Main Article Content
Abstract
The study of nutrition and energy metabolism in high school depends on a series of concepts of organic chemistry, which will only be worked on in the last year by the Chemistry professor. The great difficulty for Biology teachers is to introduce these chemical concepts in parallel to this content. We believe that only the lectures are not enough to arouse the interest of students. Based on this premise, we believe that the development of new educational materials is very relevant to improve learning. “Survival” is an investigative / cooperative board game on nutrition and energy metabolism. Used as a playful strategy, it was developed as teaching material to assist teachers in reviewing concepts on the topic.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
BORDENAVE, J. D; PEREIRA, A. M. Estratégias de ensino-aprendizagem. 30.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
CAMPOS, L. M. L.; BORTOLOTO, T. M.; FELICIO, A. K. C. A produção de jogos didáticos para o ensino de ciências e biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. Cadernos dos Núcleos de Ensino, São Paulo, p. 35-48, 2003. Disponível em: http://www.unesp.br/prograd/PDFNE2002/aproducaodejogos.pdf. Acesso em: Dezembro 2019.
KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. 4. ed. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2016.
LUZ, M. R. M. P., OLIVEIRA, G. A.; SOUSA, C. R.; DA POIAN, A. T. Glucose as the sole metabolic fuel: the possible influence of formal teaching on the establishment of a misconception about energy-yielding metabolism among students from Rio de Janeiro, Brazil. Biochem. Mol. Biol. Educ., v.36, p.407-416, 2008.
OLIVEIRA, G. A. O metabolismo energético no ensino médio: diagnóstico e proposta de ensino. Dissertação de mestrado. Departamento de Bioquímica Médica (ICB/UFRJ). 2003
SPIEGEL, C. N; ALVES, G. G; CARDONA, T.S; MELIM; L.M.C.; LUZ, M.R.M.P., ARAÚJO-JORGE, T.C.; PONS, H. A. Célula Adentro (discovering the cell) an educational game in cell and molecular biology for secondary-level students. Journal of Biology Education, v. 43, n.1, p.27-35, 2008.