Teaching zoology in Brazil an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events

Main Article Content

Renato Amorim da Silva
Anderson Thiago Monteiro da Silva
Alzira de Lucena Correia Leite Neta
Ricardo Ferreira das Neves

Abstract

Scientific events concentrate significant discussions on Science and Biology Teaching. Thus, we aim to analyze the approach of Teaching Zoology, focusing on the Cnidarians in scientific events. The annals of five events (ENPEC, CONAPESC, ENEBIO, EREBIO NE and CONGREBIO) were verified, quantified in the area of Zoology and its Teaching, and those involving Cnidarians were identified. We captured 16,747 works, of which 866 were from the Zoology and Teaching Area, and 14 included Cnidarians. ENEBIO had a higher number related to the Teaching of Zoology, also presenting a greater number of works involving Cnidarians. We believe that more research may emerge in the future regarding these animals, with works that can place greater emphasis on the importance of these organisms.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, R. A. da ., Silva, A. T. M. da, Leite Neta, A. de L. C., & Neves, R. F. das. (2021). Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events. SBEnBio Biology Teaching Journal, 14(1), 639–657. https://doi.org/10.46667/renbio.v14i1.374
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Renato Amorim da Silva, Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE)

Master's student in Science and Mathematics Teaching - Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE). Professor at the State Department of Education of Pernambuco (SEDUC).

Anderson Thiago Monteiro da Silva, Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE)

Master's student in Science and Mathematics Teaching - Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE). Professor at the State Department of Education of Pernambuco (SEDUC).

Alzira de Lucena Correia Leite Neta, Federal University of Pernambuco (UFPE)

Degree in Biological Sciences from the Federal University of Pernambuco (UFPE).

Ricardo Ferreira das Neves, Federal University of Pernambuco - Academic Center of Vitória / Professor of the Biological Sciences course and the PROFBIO professional Master's degree. Federal Rural University of Pernambuco / Collaborating Professor of the Posgraduate Program in Science Teaching PPGEC

PhD in Science Teaching and Mathematics - Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE). Professor at the Federal University of Vitória/PE (UFPE - CAV). Collaborating Professor in the Graduate Program in Science Teaching (PPGEC) Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE).

References

BARDIN, Laurence. Análise do conteúdo. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAUER, Martin. W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes curriculares nacionais para o ensino médio. Brasília: MEC/CNE, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Formação de professores do ensino médio, etapa II - caderno III. Ciências da Natureza. Curitiba: MEC/SEB, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 13 mar. 2021.

BRUSCA, Richard. C.; BRUSCA, Gary. J. Invertebrados. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara-Koogan, 2007.

CAMPELLO, Bernadete Santos. Encontros científicos. In: CAMPELLO, Adete Santos; CENDÒN, Valadares; KREMER, Ette Marguerite. (Org.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000. p. 55-72.

CAMPOS, Luciana Maria Lunardi; BORTOLOTO, T. M.; FELÍCIO, A. K. C. A produção de jogos didáticos para o ensino de ciências e biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. Caderno dos núcleos de Ensino. v. 47, p. 47-60, 2003.

CORREIA, Mônica. D.; SOVIERZOSKI, Hilda H. Ecossistemas marinhos: recifes, praias e manguezais. Maceió: EDUFAL, 2005.

CRISTIANO, Samanta da Costa. Levantamento de ocorrências e acidentes causados por cnidários pelágicos no município de Imbé, litoral norte do Rio Grande do Sul-Brasil. 2011. 86 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Ciências Biológicas). Instituto de Biociências da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande, 2011.

GOMES, Sandra Lúcia Rebel; MENDONÇA, Marília Alvarenga Rocha; SOUZA, Clarice Muhlethaler. Literatura cinzenta. In: CAMPELLO, Adete Santos; CENDÒN, Valadares; KREMER, Ette Marguerite. (Org.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000. p. 97-104.

HADDAD JUNIOR, Vidal. Animais aquáticos de importância médica no Brasil. Revista da Sociedade Brasileira de Medicina Tropical. v. 36, n. 5, p. 591-597, 2003.

HICKMAN JUNIOR, Cleveland. P. et al. Princípios integrados de zoologia. 16. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2016.

LACERDA, Aureliana Lopes. et al. A importância dos eventos científicos na formação acadêmica: estudantes de biblioteconomia Importance of scientific meetings at the academic formation: library science students. Revista ACB. v. 13, n. 1, p. 130-144, 2008.

MARCHIORI, Patrícia Zeni. et al. Fatores motivacionais da comunidade científica para publicação e divulgação da sua produção em revistas. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 2006. Salvador, BA. Anais... 2006.

MARTINS, Suzanne Giovelli; BERTOLDO, Janice Vidal. Prática pedagógica de qualidade: a criatividade docente. Disciplinarum Scientia Ciências Humanas. v. 14, n. 1, p. 37-45, 2013.

MCFADDEN, Catherine S. et al. A Molecular phylogenetic analysis of the octocorallia (cnidaria: anthozoa) based on mitochondrial protein-coding sequences. Molecular Phylogenetics and Evolution. v. 41, n. 3, p. 513-527, 2006.

MIRANDA, Mikaela Zuchinalli. Acidentes com cnidários (cnidaria: medusozoa) planctônicos no município de Balneário Rincão, Santa Catarina. 2017. 45 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Ciências Biológicas). Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2017.

NARDI, Roberto. Memórias do ensino de ciências no Brasil: a constituição da área segundo pesquisadores brasileiros, origens e avanços da pós-graduação. Revista do IMEA-UNILA. v. 2, n. 2, p. 13-46, 2014.

NEVES, R. F. Abordagem do conceito de célula: uma investigação a partir das contribuições do Modelo de Reconstrução Educacional (MRE). 2015. 264f. Tese (Doutorado) Ensino das Ciências e Matemática, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2015.

OLIVEIRA, Danielle Britto Guimarães. et al. O Ensino de Zoologia numa perspectiva evolutiva: análise de uma ação educativa desenvolvida com uma turma do Ensino Fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2011. Campinas,SP. Anais... ABRAPEC, 2011.

PECHENIK, Jan. A. Biologia dos invertebrados. 7. Ed. Porto Alegre: AMGH, 2016.

PEREIRA, Natália Bueno. Perspectiva para o ensino de zoologia e os possíveis rumos para uma prática diferente do tradicional. 2012. 43 f. Monografia (Ciências Biológicas). Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012.

POBLACION, Dinah Aguiar; NORONHA, Daisy Pires; CURRÁS, Emília. Literatura cinzenta versus literatura branca: transição dos autores das comunicações dos eventos para produtos de artigos. Ciência da informação. v. 25, n. 2, 1996.

RUPPERT, Edward. E.; FOX, Richard. S.; BARNES, Robert. D. Zoologia dos invertebrados: uma abordagem funcional e evolutiva. 7. ed. São Paulo: Roca, 2005.

SANTOS, Saulo César Seiffert; TERÁN, Augusto Fachín. Possibilidades do uso de analogias e metáforas no processo de ensino-aprendizagem do ensino de zoologia no 7º ano do ensino fundamental. In: CONGRESSO NORTE NORDESTE DE ENSINO DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICA, 2009. Boa Vista, RR. Anais... 2009.

SANTOS, Saulo César Seiffert. Diagnóstico e possibilidades para o ensino de zoologia em Manaus/AM. 2010. 237 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências). Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, AM, 2010.

SANTOS, Saulo César Seiffert; TERÁN, Augusto Fachín; SILVA-FORSBERG, Maria Clara. Analogias em livros didáticos de biologia no ensino de zoologia. Investigações em Ensino de Ciências. v. 15, n. 3, p. 591-603, 2011.

SCHMIDT, Luciana; OHIRA, Maria Lourdes Blatt. Bibliotecas virtuais e digitais: análise das comunicações em eventos científicos (1995/2000) Virtual and digital libraries: analysis communications in scientific events (1995-2000). Revista ACB. Florianópolis/SC, v. 7, n. 1, p. 73-97, 2002.

SEVERINO, Antônio J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2014.

VILLAÇA, Roberto. Recifes Biológicos. In: PEREIRA, Renato Crespo; SOARES-GOMES, Abilio. (Eds.). Biologia Marinha. Rio de Janeiro: Interciência, 2002. p. 399-420.

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)