The use of podcasts as a pedagogical instrument for the scientific dissemination of Astrobiology in basic education
Main Article Content
Abstract
The work discusses the podcasts that were produced and used as a methodological tool for scientific dissemination, given that, with the spread of the Internet, there is a need for new and more advanced pedagogical strategies. With this, the works were applied to the 1st and 2nd year classes of high school in the afternoon shift. With this project, the objective is to bring to the school environment, discussions about the themes involving Astrobiology, in addition to addressing the possibilities of this audio tool as a didactic-pedagogical instrument that enhances learning, bringing Science closer to the reality of students in their daily activities. As a result, five podcasts were obtained and shared in the virtual learning environment with participating students.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
BAHIA. Secretaria Estadual de Educação da Bahia. Instrução Normativa nº 03/2021. Salvador, Bahia, 2021. Disponível em: http://www.educacao.ba.gov.br/sites/default/files/private/midiateca/documentos/2021/instrucaonormativa032021acc.pdf. Acesso em: 13 mai. 2022.
BELL, T.; COCKBURN A.; WINGKVIST A.; GREEN R. Podcasts as a supplement in tertiary education: a nexperiment witht two Computer Science courses. MoLTA 2007: Conference on Mobile Learning Technologies and Applications, New Zealand, 2007, p. 70 – 77. Disponível em: https://ir.canterbury.ac.nz/bitstream/handle/10092/482/12602889_podcast.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 13 mai. 2022.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 02 jul. 2021.
CARVALHO, C. J. O uso de podcasts no ensino e na aprendizagem das Ciências Naturais: um estudo com alunos de 9º ano sobre temas do Corpo Humano/Saúde. Ozarfaxinars, Portugal, n. 8, p. 2009. Disponível em: https://cfaematosinhos.eu/O%20Uso%20de%20Podcasts%20no%20Ensino%20e%20na%20Aprendizagem_08.pdf. Acesso em: 13 mai. 2022.
CARVALHO, A. A. A.; AGUIAR, C.; MACIEL, R. Taxonomia de podcasts: da criação à utilização em contexto educativo. In: CARVALHO, C. V. de; SILVEIRA, R.; CAEIRO, M. (Coord.) TICAI 2009 -TIC'spora o Aprendizagem da Engenharia. Portugal: Edições Politema - Fundação Instituto Politécnico do Porto, 2011. p. 171 - 177. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/15964/1/TICAI2009TaxonomiaPodcasts.pdf. Acesso em: 13 mai. 2022.
CIEAC - CENTRO INTEGRADO DE EDUCAÇÃO ASSIS CHATEAUBRIAND. Projeto Político Pedagógico (PPP) do CIEAC, nº 1, de 22 de dezembro de 2017. Feira de Santana, BA, 2017.
CRUZ, S. C. O podcast no ensino básico. In: Carvalho, A. A. A. (org.) Actas do Encontro sobre Podcasts, Centro de Investigação em Educação (CIEd), Portugal, 2009. p. 65 - 80. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/9991/1/Cruz-2009-Enc%20sobre%20Podcasts.pdf. Acesso em: 13 mai. 2022.
CUNHA, M. B. A percepção de Ciência e Tecnologia dos estudantes de ensino médio e a divulgação científica. 2009. 364 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-02032010-091909/publico/Marcia_Borin_Cunha.pdf. Acesso em: 13 mai. 2022.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. 34.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
MARQUES, C. G.; CARVALHO, A. A. A. Podcasts no ensino superior: um estudo em licenciaturas de gestão. In: CARVALHO, C. V. de; SILVEIRA, R.; CAEIRO, M. (coord.) TICAI 2009 -TIC'spora o Aprendizagem da Engenharia. Porto, Portugal: Edições Politema - Fundação Instituto Politécnico do Porto, 2011. p. 161 - 166. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/15743/1/TICAI2009PodcastsEnSuperior.pdf. Acesso em: 13 mai. 2022.
OLIVEIRA, A. D.; ROCHA, D. C.; FRANCISCO, A. C. A ciência cantada: um meio de popularização da ciência e um recurso de aprendizagem no processo educacional. SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA, v. 1, p. 1-10, 2008. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/setembro2012/biologia_artigos/musica_ciencias.pdf. Acesso em: 13 mai. 2022.
SOARES, A. B.; MIRANDA, P. V.; SMANIOTTO, C. B. Potencial pedagógico do podcast no ensino superior. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, v. 7, n. 1, 2018. Disponível em: http://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/1078. Acesso em: 13 mai. 2022.