Memories of SBEnBIO through the narrative of experiences in teacher education

Main Article Content

Karine de Oliveira Bloomfield Fernandes

Abstract

The objective of this work is to narrate the author’s experiences at the Brazilian Association of Biology Teaching (SBEnBio), aiming to contribute to the rescue of the association’s memory. After all, SBEnBio plays a fundamental role as a space for dialogue for students, teachers and researches.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fernandes, K. de O. B. (2022). Memories of SBEnBIO through the narrative of experiences in teacher education. SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(nesp), 371–382. https://doi.org/10.46667/renbio.v15inesp.755
Section
Edição Especial: 25 anos da SBEnBio – Jubileu de Prata
Author Biography

Karine de Oliveira Bloomfield Fernandes, Geraldo Reis University College- COLUNI/UFF

PhD in Education - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil.
Professor of Biological Sciences - Colégio Universitário Geraldo Reis - Universidade Federal Fluminense (COLUNI/UFF EBTT) - Niterói, RJ - Brazil.

References

BORBA, Rodrigo Cerqueira do Nascimento; TEIXEIRA, Pedro Pinheiro; FERNANDES, Karine de Oliveira Bloomfield; BERTAGNA, Maína; VALENÇA, Cristiana Rosa; SOUZA, Lucia Helena Pralon de. Percepções docentes e práticas de ensino de ciências e biologia na pandemia: uma investigação da Regional 2 da SBEnBio. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 153-171, 2020. DOI: 10.46667/renbio.v13i1.337. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/337 . Acesso em: 19 abr. 2022

BUSNARDO, Flávia de Mattos Gionannini. A comunidade disciplinar no ensino de Biologia na produção de políticas de currículo. 2010. 96 f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. A didática em questão e a formação de educadores-exaltação à negação: a busca da relevância. In: CANDAU, Vera Maria Ferrão (Org.). A didática em questão. Petrópolis: Vozes, 1986, p. 12-22.

CARVALHO, Janete Magalhães. Potência das redes: de conversações na formação continuada com professores. In: SüSSEKIND, Maria Luiza; GARCIA, Alexandre. (Org.). Universidade-Escola: Diálogo e formação de professores. Rio de Janeiro: De Petrus et Alii, 2011. p. 59-78.

FREIRE, Paulo. Caminhos de Paulo Freire Revista Ensaio. São Paulo, n. 14, 1985.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Paz e Terra, 1997.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Lisboa: Educa, 2002.

LARROSA BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 19, p. 20-28, 2002.

OLIVEIRA, Flaviana Alves de; GOMES, Maria Margarida Pereira de Lima. O microscópio como objeto escolar da disciplina Biologia no Colégio Pedro II (1960-1970). Ciência & Educação, Bauru, v. 26, 2020.

SAMPAIO, Carmen Sanches; RIBEIRO, Tiago; HELAL, Igor. Estudar e pesquisar a prática pedagógica: experiência(s) de (auto)formação docente no exercício de narrar(se). In: SüSSEKIND, Maria Luiza; GARCIA, Alexandre. (Org.). Universidade-Escola: Diálogo e formação de professores. Rio de Janeiro: De Petrus et Alii, 2011. p. 113-134.

SOUZA, Elizeu Clementino de. “Vim aqui para ficar com os ‘comigos’ de mim”: estágio, narrativas e formação docente. In: SüSSEKIND, Maria Luiza; GARCIA, Alexandre. (Org.). Universidade-Escola: Diálogo e formação de professores. Rio de Janeiro: De Petrus et Alii, 2011. p. 79-89.

SOUZA, Elizeu Clementino de.; PASSEGGI, Maria da Conceição. Dossiê (auto)biografia e educação: pesquisa e práticas de formação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 327-332, 2011.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)