Microbial fuel cell didactic material for the teaching of microbiology

Main Article Content

Renata Cristina Galera
Pierre Ferreira do Prado
Iolanda Cristina Silveira Duarte

Abstract

Learning materials aim to assist the process of construction of knowledge by the student, bringing reality closer and applying theories that were previously learned in class. Many technologies may be adapted to be used in class, among them is the
Microbial Fuel Cell (MFC) that aims to break down the organic matter by means of bacteria, decontaminating water and producing electricity. The MFC is easily adapted to the reality of the class and can be handled by both students and teacher, providing a significant construction of knowledge. The present study stablished the MFC as a learning material in the teaching of microbiology, chemistry and physics to technical, high school and undergraduate students, using low cost materials to guarantee the access to this resource

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Galera, R. C., Prado, P. F. do, & Duarte, I. C. S. . (2018). Microbial fuel cell: didactic material for the teaching of microbiology . SBEnBio Biology Teaching Journal, 11(1), 25–35. https://doi.org/10.46667/renbio.v11i1.80
Section
Relatos de Experiência
Author Biography

Renata Cristina Galera, Federal University of São Carlos

DBio (Department of Biology) - Area: Microbiology

References

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. P.; PERNAMBUCO, M. M. C. A. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

DU, Z.; LI, H.; GU, T. A state of the art review on microbial fuel cells: a promising technology for wastewater treatment and bioenergy. Biotechnology Advances, v. 25, n. 5, p. 464-482, 2007.

FREITAS, O. Equipamentos e materiais didáticos. Brasília: Universidade de Brasília, 2007. 132 p.

FREITAS, L. A. M.; BARROSO, H. F. D.; RODRIGUES, H. G.; AVERSI-FERREIRA, T. A. Construção de modelos embriológicos com material reciclável para uso didático. Bioscience Journal, v. 24, n.1, p. 91-97, 2008.

CAPELETTO, A. Biologia e educação ambiental: roteiros de trabalho. São Paulo: Ática, 1992. 224 p.

CARRAHER, T.N. Aprender pensando. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1989. 128p.

CARVALHO, A. M. P.; PÉREZ, D. G. Formação de professores de ciências. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2006. 128 p.

KRASILCHIK, M., MARANDINO, M. Ensino de ciências e cidadania. São Paulo: Moderna, 2004. 88 p.

KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. São Paulo: USP, 2008, 200 p.

LOGAN, B.E. Microbial fuel cell. New York: Willey, 2003. 216 p.

MOHAN, V.; RAGHAVULU, V.; SARMA, P.N. Influence of anodic biofilm growth on bioelectricity production in single chambered mediatorless microbial fuel cell using mixed anaerobic consortia. Biosensors and bioelectronics, v. 24, p. 41-47, 2008.

PICIOREANU, C.; XAVIER, J. B.;VANLOOSDRECHT, M. Advances in mathematical modeling of biofilm structure. Biofilms, v. 1, p. 1-13, 2004.

RACHINSKI, S.; CARUBELLI, A.; MANGONI, A.P.; MANGRICH, A. Pilhas de combustíveis microbianas utilizadas na produção de eletricidade a partir de rejeitos orgânicos: uma perspectiva para o futuro. Química Nova, v. 33, n. 8, p. 1773-1778, 2010.

SHARMA, V.; KUNDU, P. P. Biocatalysts in microbial fuel cells. Enzyme and microbial technology, v. 47, n. 5, p. 179-188, 2010.

SOUZA, S.E. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. Arq Mudi, v. 11, n. 2, p. 110-114, 2007.

SPIEGEL, A. Recursos didácticos: herramientas para enseñar, aprender y evaluar In: SPIEGEL, A. Recursos didácticos y formación profesional por competências. Bueno Aires: BID/FOMIN, 2006. p.31-42.

TEIXEIRA, P. M. M. A educação científica sob a perspectiva da pedagogia histórico- crítica e do movimento C.T.S. no ensino de ciências. Ciência & Educação. v. 9, n 2, p. 177-190, 2003.

XAVIER, J.; PICIOREANU, C.; ALMEIDA, J.;VAN LOOSDRECHT, M. Monitorização e modelação da estrutura de biofilmes. Boletim de Biotecnologia, v. 76, p. 2-13, 2002.

Similar Articles

<< < 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.