The teaching of Paleontology through a practical class teaching experience report

Main Article Content

Franciny da Silva Santos
Giseli da Silva Lucas
Verônica Machado de Oliveira
Jeane Santos de Jesus
Carlos Roberto Pires Campos

Abstract

This article presents an experience report of a pedagogical practice on Paleontology, on the issue of construction of fossils, developed in the Graduate Program in Science and Mathematics Education (Educimat) of the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes) campus Vila Velha. This is qualitative research, based on the foundations of Philippe Perrenoud's theory of competences, which aim was to understand paleontological concepts in a creative and playful way through a practical activity. The application of this practical activity proved to be relevant to work on the theme of fossils in elementary school as a possibility of replication. The proposal allows the active participation of students, the development of their skills, autonomy and scientific and critical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santos, F. da S., Lucas , G. da S., Oliveira, V. M. de, Jesus, J. S. de, & Campos, C. R. P. (2023). The teaching of Paleontology through a practical class: teaching experience report. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(2), 1279–1296. https://doi.org/10.46667/renbio.v16i2.912
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Franciny da Silva Santos, Federal Institute of Espírito Santo

Master's student in the Postgraduate Program in Science and Mathematics Education (Educimat) - Federal Institute of Espírito Santo (IFES), Vila Velha, ES - Brazil. Science Teacher - Alfredo Chaves City Hall, Alfredo Chaves, ES - Brazil

Giseli da Silva Lucas , Instituto Federal do Espírito Santo

Master's student in the Postgraduate Program in Science and Mathematics Education (Educimat) -  Federal Institute of Espírito Santo (Ifes). Vila Velha, ES - Brazil. Science Teacher - Marataízes City Hall. Marataízes, ES - Brazil

Verônica Machado de Oliveira, Instituto Federal do Espírito Santo

Master's student in the Postgraduate Program in Science and Mathematics Education (Educimat) -  Federal Institute of Espírito Santo (Ifes). Vila Velha, ES - Brazil. Biology Teacher - Sesi. Cariacica, ES - Brazil

Jeane Santos de Jesus, Instituto Federal do Espírito Santo

Master's student in the Postgraduate Program in Science and Mathematics Education (Educimat) - Federal Institute of Espírito Santo (Ifes). Vila Velha, ES - Brazil.

Carlos Roberto Pires Campos, Instituto Federal do Espírito Santo

PhD in Social History - Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-Rio). Full professor - Federal Institute of Espírito Santo (IFES). Vila Velha, ES - Brazil.

References

ABAIDE, J. P. Fósseis: riqueza do subsolo ou bem ambiental? Curitiba: Editora Juruá. 2010.

ALMEIDA, C. N; ARAÚJO, C; MELLO, E. F. Geologia nas escolas de ensino básico: a experiência do Departamento de Geologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Terra e Didática, Campinas, SP, v. 11, n. 3, p. 150-161, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8643643 . Acesso em: 18 ago. 2022.

BACCI, D. de La C. (org.). Geociências e educação ambiental. Curitiba: Ponto Vital Editora, 2015.

BARTZIK, F.; ZANDER, L. D. A importância das aulas práticas de Ciências no Ensino Fundamental. @rquivo Brasileiro de Educação, v. 4, n. 8, p. 31-38, 26 mar. 2017.

BOGDAN, R. C; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Tradução: Maria João Alvarez; Sara Bahia dos Santos; Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto editora, 1994.

BRANCO, P. M. O que são e como se formam os fósseis? SGB Serviço Geológico do Brasil - CRPM, 2014. Disponível em: http://www.cprm.gov.br/publique/SGB-Divulga/Canal-Escola/O-que-sao-e-como-se-formam-os-fosseis%3F-1048.html . Acesso em: 11 ago. 2022.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 18 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep)/Diretoria de Avaliação da Educação Básica – SAEB. Plano de Desenvolvimento da Educação: Prova Brasil. Brasília, 2011. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/prova%20brasil_matriz2.pdf . Acesso em: 07 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

COMPIANI, M. Geologia/Geociências no ensino fundamental e a formação de professores. Geologia USP: Publicação Especial, São Paulo, v.3, p.13-30, set. 2005.

CRUZ, L. C. O; MORAES, S. S; CHAVES, R. S. Importância dada à Paleontologia e Geologia no ensino de Ciências Naturais e Biologia: o que mudou?. Terrae Didática, Campinas, SP, v. 15, p. 1 a 13, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8654886 . Acesso em: 18 ago. 2022.

CRUZ, S. F. C. F.; BOSETTI, E. P. A geografia e a paleontologia: perspectivas de inter-relações no ensino fundamental. Revista Terr@ Plural, Ponta Grossa, v. 1, n. 2, p. 129-128, 2007. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/tp/article/viewFile/1158/872 . Acesso em: 09 nov. 2023.

IZAGUIRRY, B. B. D. et al. A Paleontologia na escola: uma proposta lúdica e pedagógica em escolas do município de São Gabriel, RS. Cadernos da Pedagogia, v. 7, n. 13, 2014.

KAUARK, F. S. et al. LAPEC - Laboratório de Práticas de Ensino de Ciências do campus Vila Velha do Ifes: um lugar onde se aprende a ensinar. Editora do Ifes. 2015. Disponível em: https://educimat.ifes.edu.br/images/stories/Publica%C3%A7%C3%B5es/Produtos%20Educacionais/2015-PE-Fabiana-da-Silva-Kauark.pdf . Acesso em: 30 set. 2022.

MORAES, S. S.; SANTOS, J. F.S.; BRITO, M. M. M. (2007). Importância dada à Paleontologia na educação brasileira: uma análise dos PCN e dos livros didáticos utilizados nos colégios públicos de Salvador, Bahia. In: CARVALHO, I. S. et al. (ed.). Paleontologia: cenários da vida. Rio de Janeiro: Editora Interciência, 2007, volume 2, p. 71-75. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/299444406_Importancia_dada_a_Paleontologia_na_educacao_brasileira_uma_analise_dos_PCN_e_dos_livros_didaticos_utilizados_nos_colegios_publcios_de_Salvador_-_Bahia . Acesso em: 18 ago. 2022.

NOVAIS, T. et al. Uma experiência de inserção da paleontologia no ensino fundamental em diferentes regiões do Brasil. Terrae Didática, Campinas, SP, v. 11, n. 1, p. 33-41, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8637308 . Acesso em: 11 ago. 2022.

PEACOCK, M. The effect of authentic materials on the motivation of EFL learners. ELT Journal, p. 144-1531, abril, 1997.

PERRENOUD, P. Construir competências é virar as costas aos saberes?. Pátio – Revista Pedagógica, Porto Alegre, n. 11, p. 15-19, nov. 1999. Disponível em: http://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php_main/php_1999/1999_39.html . Acesso em: 07 ago. 2022.

PILETTI, C. (org.). Didática especial. 6.ed. São Paulo: Ática S.A, 1988.

RONQUI, L; SOUZA, M. R. de; FREITAS, F. J. C. de. A importância das atividades práticas na área de biologia. Revista científica da Faculdade de Ciências Biomédicas de Cacoal – FACIMED. 2009. Cacoal – RO. Disponível em: http://www.facimed.edu.br/o/revista/pdfs/8ffe7dd07b3dd05b4628519d0e554f12.pdf . Acesso em: 09 nov. 2023.

SCHWANKE, C; SILVA, M. A. J. Objetivos e princípios da Paleontologia. In: CARVALHO, I. S. (ed.). Paleontologia. 2.ed. Rio de Janeiro: Interciência. 2004. vol.2, p.123-130.

SILVA, F. K. M. e COMPIANI, M. Análise das imagens geocientíficas em livros didáticos. IV ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (ENPEC), 4., 2002. Anais... São Paulo, 2002. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/iv-enpec/painel/PNL058.pdf. Acesso em: 05 out. 2022.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.