Ecopedagogic practices integrated in the traveling notebook enriching the curricula through local knowledge

Main Article Content

Yayenca Yllas
Ana Paula Du Pin Moura Calmon
Heloisa de Camargo Tozato
Heloisa Teixeira Firmo

Abstract

This study was conducted at Pedro Ernesto Municipal School in Rio de Janeiro, from February to December 2022, during the COVID-19 pandemic. It involved 33 students from the 1st grade, their families, a teacher and a researcher. The aim was to recover the ancestral knowledge of the families and to relate them to the components of the Natural Sciences through eco-pedagogical practices based on Critical Environmental Education, using the Traveling Notebook as the central axis. The primary methodology was action-research complemented by participant observation and conversation circles. The study succeeded in creating a bridge between different curricula dimensions, providing plurality of knowledge, promoting collaborative learning, environmental awareness and social cohesion.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Yllas , Y., Calmon , A. P. D. P. M., Tozato, H. de C., & Firmo, H. T. (2023). Ecopedagogic practices integrated in the traveling notebook: enriching the curricula through local knowledge. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(nesp.1), 953–973. https://doi.org/10.46667/renbio.v16inesp.1.1033
Section
Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia
Author Biographies

Yayenca Yllas , Federal University of Rio de Janeiro, Rio de Janeiro

Yayenca Yllas is uruguayan and lives in Rio de Janeiro since 2013. She is a Master's student in Technology for Social Development at NIDES/UFRJ. Her work focuses on the potential of ecopedagogy as an instrument for promoting quality education, from its application in improving the school curriculum to supporting public policies.

Ana Paula Du Pin Moura Calmon , Municipal Secretariat for Education of Rio de Janeiro

Postgraduate degree in Early Childhood Education - Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-Rio). Rio de Janeiro, RJ - Brazil. Class leader teacher - Municipal Education Department of Rio de Janeiro (SME-RJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil.

Heloisa de Camargo Tozato, University of São Paulo

Ph.D. in Geography - Université de Rennes 2. Rennes, France. PhD in Environmental Sciences - University of São Paulo (USP). São Paulo, SP - Brazil. Post-doctorate - Joint Research Center of the European Commission. Ispra, Italy. Collaborating researcher - University of São Paulo (IEA-USP). São Paulo, SP - Brazil.

Heloisa Teixeira Firmo, Federal University of Rio de Janeiro

PhD in Energy Planning - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil. Full Professor - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil.

References

AFONSO, Maria Lúcia M.; ABADE, Flávia Lemos. Para reinventar as rodas. Belo Horizonte: RECIMAM, 2008.

ALBANUS, Lívia Lucina Ferreira. Ecopedagogia: educação e meio ambiente. Curitiba: Intersaberes, 2008.

ALBRECHT, Letícia Daiane; KRÜGER, Verno. Metodologia tradicional x Metodologia diferenciada: a opinião de alunos. Encontro de Debates sobre o Ensino de Química, 2013.

AVANZI, Maria Rita. Ecopedagogia. Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 35-49.

BOMBANA, Maria Célia B.; CZAPSKI, Silvia. Hortas na educação ambiental: na escola, na comunidade, em casa. São Paulo: Peirópolis, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional da Educação. Câmara Nacional de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica / Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. 562p. ISBN: 978-857783-136-4. Disponível em: https://tinyurl.com/mecDCN Consultado em Mar. de 2023.

BRASIL. Ministério de Educação do Brasil . Base Nacional Curricular (BNCC). 2017. Disponível em: https://tinyurl.com/BNCCBR Consultado em Jun. de 2021.

CAPORAL, Francisco Roberto; COSTABEBER, José Antônio. Agroecologia e extensão rural: contribuições para a promoção do desenvolvimento rural sustentável. Brasília: MDA/SAF/DATER-IICA, 2004.

CARNEIRO, Silvio. Vivendo ou aprendendo... A “ideologia da aprendizagem” contra a vida escolar. In: CASSIO, Fernando (org.). Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2008. ISBN 978-85-249-1068-5.

CECCON, Sheila. Educação ambiental crítica e a prática de projetos. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2012.

COSTA, Luana Corrêa. O espaço da Pedagogia Griô na escola oficial. Trabalho de Conclusão do Curso (Pós-graduação em Mídia, Informação e Cultura) - Centro de Estudos Latino-Americanos sobre Cultura e Comunicação, Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, 2014.

COSTA, Samara dos Anjos ; OLIVEIRA, Luana Maria. O Jardim Zoológico Como Espaço Para o Ensino de Mamíferos: Tecendo Uma Estratégia Investigativa. In: VI Enebio e VIII Erebio Regional 3, 2016, Maringá. I ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA, 1 e VIII ENCONTRO REGIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA DA REGIONAL 3 SUL, 8., 2016. Anais do... v. 9. p. 127-138. Disponível em: https://sbenbio.org.br/publicacoes/anais/VI_Enebio/VI_Enebio_completo.pdf Consultado em abr. de 2023.

FRACALANZA, Hilário; DO AMARAL, Amorosino do ; GOUVEIA, Mariley Simoes Floria. Ensino de ciências: no primeiro grau. São Paulo: Atual, 1986.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GADOTTI, Moacir. Pedagogia da terra. São Paulo: Peirópolis, 2000 - (Série Brasil Cidadão). ISBN 85-85663-44-8

GIANCATERINO, Roberto. Escola, professor, aluno: os participantes do processo educacional. São Paulo: Madras, 2007.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GUIMARÃES, Mauro. Educação ambiental crítica. In: Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 25-34. Disponível em: https://tinyurl.com/identidadesEA Acesso em 6 de março de 2023.

GUIMARÃES, Mauro. A dimensão ambiental na educação. 12.ed. Campinas, SP: Papirus, 2015.

GUTIÉRREZ, Francisco, PRADO, Cruz. Ecopedagogia e cidadania planetária. Tradução Sandra Trabucco Valenzuela. 3.ed. São Paulo: Cortez : Instituto Paulo Freire, 2002.

KINUPP, Valdely Ferreira et al. Plantas alimentícias não convencionais (PANC) no Brasil: guia de identificação, aspectos nutricionais e receitas ilustradas. [Nova Odessa, SP] : Plantarum, 2021.

LORENZI, Karina Smania de et al. Guia de atividades: educando com a horta. Florianópolis: Cepagro. v.1, 2019, 116p.

MAKIUCHI, Maria de Fátima Rodrigues. Alteridade. Encontros e caminhos: formação de educadoras (es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA: Diretoria de Educação Ambiental, 2005. p. 27-35. Disponível em: https://tinyurl.com/5n92zjrb Acesso em: 5 de junho de 2022

MAY, Tim; MAY, Tim. Pesquisa social: questões, métodos e processos. Porto Alegre: Artmed, 2004.

MELAZO, Guilherme Coelho. Percepção ambiental e educação ambiental: uma reflexão sobre as relações interpessoais e ambientais no espaço urbano. Olhares & Trilhas, v. 6, n. 1, 2005. Disponível em: https://tinyurl.com/melazo Acesso em: abril 2023.

MONTERO, Maritza. Hacer para transformar. Buenos Aires: Paidós, 2006.

MONTESSORI, Maria. El método de la Pedagogía Científica. Aplicado a la educación de la infancia en la "Case dei Bambini". 3 ed. Barcelona: Casa Editorial Araluce, 1937.

MORICONI, Lucimara Valdambrini. Pertencimento e identidade. Campinas, SP., 2014.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 3.ed. Brasília: Cortez, 2000.

NOGUEIRA, Maria Alice. A relação família-escola na contemporaneidade: fenômeno social/interrogações sociológicas. Análise social, p. 563-578, 2005.

OLIVEIRA, Thaisa; VARGAS, Icléia. Vivências integradas à natureza: por uma educação ambiental que estimule os sentidos. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 22, p. 309-322, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/2829/1600 Consultado em Abr. 2023.

PACHECO, José A. Teorias curriculares: políticas, lógicas e processos de regulação regional das práticas curriculares. Seminário “O Currículo Regional”, 2003.

PEREIRA, Viviane Camejo; KAUFMANN, Marielen Priscila; KUBO, Rumi Regina. As sementes crioulas e a agroecologia no âmbito da Segurança Alimentar e Nutricional. In: PREISS, Potira V.; SCHNEIDER, Sergio. COELHO-DE-SOUZA, Gabriela (org.). A contribuição brasileira à segurança alimentar e nutricional sustentável. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2020.

PRIMAVESI, Ana. Manual do solo vivo: solo sadio, planta sadia, ser humano sadio. 2.ed.rev. São Paulo: Expressão Popular, 2016a.

PRIMAVESI, Ana. Manejo ecológico de pragas e doenças: técnicas alternativas para a produção agropecuária e defesa do meio ambiente. São Paulo: Nobel, 2016b. p.137.

PRIMAVESI, Ana. Manual do solo vivo. São Paulo: Expressão Popular, 2016c.

PRIMAVESI, Ana. Cartilha da terra. São Paulo: Expressão Popular, 2020.

RAMOS, Mariana Oliveira; DACRUZ, Fabiana Thomé; COELHO-DE-SOUZA, Gabriela. Cadeias de produtos da sociobiodiversidade sob enfoque da Soberania e Segurança Alimentar e Nutricional: a cadeia da polpa de butiá no sul do Brasil. In: PREISS, Potira V.; SCHNEIDER, Sergio. COELHO-DE-SOUZA, Gabriela (org.). A contribuição brasileira à segurança alimentar e nutricional sustentável. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2020.

SANTIAGO, Izabella Costa. Refazer o caminho da história local : uma possibilidade de ensino a partir da parceria "escola & comunidade". 2018. 205 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Humanidades) - Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, 2018. Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/434

SANTOS, Boaventura de Sousa. Construindo as Epistemologias do Sul: antologia essencial. Buenos Aires: CLACSO, v. 1, 2018. Disponível em: https://tinyurl.com/2018SANTOS Consultado em Abr. 2023.

SEQUEIRA, Alejandro. Huerta, calendario ilustrado. Uruguay: Ediciones de La Plaza, 2020.

SILVA, Alessandro Soares da; ANSARA, Soraia. Escola e Comunidade: o difícil Jogo da participação. In: Formadores da criança e do jovem: interfaces da comunidade escolar. São Paulo: Cengage Learnig, 2014. p.97-134.

SILVA, Antonio Fernando Gouvêa da. A construção do currículo na perspectiva popular crítica das falas significativas às práticas contextualizadas. 2004. 485 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.

SIMÕES, António. A investigação-acção: natureza e validade. Revista portuguesa de pedagogia, v.24, n.3, p.39-51, 1990. Disponível em: https://tinyurl.com/SIMOES1990 Consultado em Mar. 2023.

SPAZZIANI, Maria de Lourdes; GONÇALVES, Marlene FC. Construção do conhecimento. In: Encontros e Caminhos: formação de educadoras (es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, Diretoria de Educação Ambiental, 2005. p. 103-114 Disponível em: https://tinyurl.com/5n92zjrb Acesso em: 5 de junho de 2022.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1986, 15, 16 p.

TOLEDO, Víctor Manuel; BARRERA-BASSOLS, Narciso. A memória biocultural: a importância ecológica das sabedorias tradicionais. Editora Expressão Popular, 2015. Disponível em: https://tinyurl.com/MEMORIABIOCULTURAL Consultado em abril de 2023.

YLLAS, Yayenca; TOZATO, Heloisa; VENDRAMINI, Ana Lúcia; FIRMO, Heloisa. Contribution of ecopedagogical practices to student psychosocial development after the covid-19 pandemic. In: GERMAN-BRAZILIAN SYMPOSIUM FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT, 10th., 2022. Anais...

YLLAS, Yayenca; TOZATO, Heloisa; FIRMO, Heloisa. Do espaço ao lugar: a horta escolar como elemento chave para o estímulo ao sentimento de pertencimento no ensino formal. Revista Espaço do Currículo, v. 16, n. 2, p. 1-16, 2023a. DOI: 10.15687/rec.v16i2.67263. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/67263. Acesso em: 15 set. 2023.

Similar Articles

<< < 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.