What is behind the Federal District’s movement curriculum? An analysis of the conceptions of science and knowledge in the school subjects Natural Sciences and Biology

Main Article Content

Lizandra Costa Pereira Brandt
Thalita Quatrocchio Liporini

Abstract

This research aimed to investigate the theoretical assumptions of the scholar curriculum of brazilian Federal District on the conception of science and knowledge in the disciplines of Natural Sciences and Biology. In addition, it was also intended to analyze whether such conceptions brought by the CMDF and the CMNEMDF are in accordance with the principles of PHC, since this document claims to be grounded in the light of this counter-hegemonic pedagogical theory. Characterized as document analysis research, it started from the analytical categories conception of knowledge and conception of science, guided by the Marxist category totality. The results obtained infer disagreement between the theoretical basis of the curriculum and the defended by PHC, causing a theoretical-methodological plurality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Brandt, L. C. P., & Liporini, T. Q. (2023). What is behind the Federal District’s movement curriculum? An analysis of the conceptions of science and knowledge in the school subjects Natural Sciences and Biology. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(nesp.1), 557–576. https://doi.org/10.46667/renbio.v16inesp.1.1062
Section
Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia
Author Biographies

Lizandra Costa Pereira Brandt, SESI Lab - CNI (National Confederation of Industry)

Degree and Bachelor's degree in Biological Sciences - University of Brasília (UnB) Brasília, DF - Brazil. Educator - SESI LAB. Brasília, DF - Brazil.

Thalita Quatrocchio Liporini, Federal University of Tocantins

PhD in Education for Science - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) Bauru, SP - Brazil. Adjunct Professor - Federal University of Tocantins (UFT). Porto Nacional, TO - Brazil.

References

ACCIOLY, Inny; LAMOSA, Rodrigo de Azevedo Cruz. As competências socioemocionais na formação da juventude: mecanismos de coerção e consenso frente às transformações no mundo do trabalho e os conflitos sociais no Brasil. Vértices, v. 23, n. 3, p. 706-733, 2021. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15976 . Acesso em: 27 jul. 2023.

ANJOS, Ricardo Eleutério. Desenvolvimento psíquico e educação escolar de adolescentes: apontamentos sobre o problema da forma do ensino. In: PASQUALINI, Juliana; TEIXEIRA, Lucas; AGUDO, Marcela. (org.). Pedagogia histórico-crítica: legado e perspectivas. Uberlândia: Navegando, 2018. p. 149-168.

APPLE, Michael Whitman. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? Currículo, Cultura e Sociedade. São Paulo: Cortez, 2001.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 27 jul. 2023.

BRASIL. Lei 13.415/2017. Altera a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9.394/1996. Brasília, DF, 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 27 jul. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRASIL. Resolução CNE/CP no 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: MEC, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=77781%E2%80%9D. Acesso em: 27 jul. 2023.

COELHO, Leandro Jorge; LIPORINI, Thalita Quatrocchio; PRESSATO, Daiany. A importância do Ensino de Ciências no contexto da pandemia no Brasil: proposições fundamentadas na pedagogia histórico-crítica. Momento: Diálogos em Educação, v. 30, n. 01, p. 147-172, 2021. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13166. Acesso em: 27 jul. 2023.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação do DF. Currículo em movimento da educação básica: pressuposto teóricos. Brasília, 2014a.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação do DF. Currículo em movimento da educação básica – ensino fundamental: anos finais. Brasília, 2014b.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação do DF. Currículo em movimento do Distrito Federal - ensino fundamental: anos iniciais – anos finais. 2. ed. Brasília, 2018.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação do DF. Currículo em movimento do novo ensino médio. Brasília, 2020.

DUARTE, Newton. “Um montão de amontoado de muita coisa escrita”. Sobre o alvo oculto dos ataques obscurantistas ao currículo escolar”. In: MALANCHEN, Júlia; MATOS, Neide da Silveira Duarte de; ORSO, Paulino José (org.). A pedagogia histórico-crítica, as políticas educacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Campinas: Autores Associados, 2020. p. 31-46.

GAMBOA, Silvio Sanchez. A dialética da pesquisa em educação: elementos de contexto. In: FAZENDA, Ivani. (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 12.ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 91-116.

GAMA, Carolina Nozella; DUARTE, Newton. Concepção de currículo em Dermeval Saviani e suas relações com a categoria marxista de liberdade. Interface, v. 21, n. 62, p. 521-530, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/mZKXbDZVP4KsZkgWr9x7RTg/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 jul. 2023.

GAMA, Carolina Nozella; MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. Dermeval Saviani: produção acadêmica e histórica de uma vida dedicada à educação. In: PASQUALINI, Julina; TEIXEIRA, Lucas; AGUDO, Marcela (org.). Pedagogia Histórico-Crítica: legado e perspectivas. 1. edição eletrônica. Uberlândia: Navegando, 2018. p. 13-48.

JOHANN, Rafaela Cristina. Base Nacional Comum Curricular e o acirramento de interesses privatistas na educação pública: a resistência a partir da pedagogia histórico-crítica. In: MALANCHEN, J. (org.). Políticas Educacionais, trabalho pedagógico & pedagogia histórico-crítica. 1. edição eletrônica. Uberlândia: Navegando, 2022. p. 45-69.

LIBÂNEO, José Carlos. Políticas educacionais no Brasil: desfiguramento da escola e do conhecimento escolar. Cadernos Pesquisa, v. 46, n. 159, p. 38-62, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/ZDtgY4GVPJ5rNYZQfWyBPPb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 27 jul. 2023.

LIPORINI, Thalita Quatrocchio. Q. A disciplina escolar Biologia na Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio: expressões da Pós-Modernidade e do Neoliberalismo. Orientador: Renato Eugênio da Silva Diniz. 2020. 210f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) - Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Bauru, São Paulo, 2020.

LIPORINI, Thalita Quatrocchio; DINIZ, Renato Eugênio da Silva Diniz. Análise crítica do documento “Currículo em Movimento do Novo Ensino Médio do Distrito Federal”. In: SEMINÁRIO NACIONAL EM PESQUISA, 1., 2021. Anais... Campinas: Unicamp, 2021, p. 141-143. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/agenda-de-eventos/i-seminario-nacional-empesquisa-a-reforma-neoliberal-do-ensino-medio-tempos. Acesso em: 27 jul. 2023.

LIPORINI, Thalita Quatrocchio; DINIZ, Renato Eugênio da Silva. Biologia e Ensino de Biologia: identificando elementos das principais ideias pedagógicas brasileiras à luz da pedagogia histórico-crítica. In: CAMPOS, Luciana Maria Lunardi; DINIZ, Renato Eugênio da Silva (org.). Ensino de ciências e pedagogia histórico-crítica: fortalecendo aproximações. São Paulo: Livraria da Física, 2022. p. 107-155.

MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

MASSON, Gisele. As contribuições do método materialista histórico e dialético para a pesquisa sobre políticas educacionais. In: SEMINÁRIO ANPED Sul, 9., 2012. Anais... Caxias do Sul: UCS, 2012. p. 1-13. Disponível em: https://docplayer.com.br/26066917-As-contribuicoes-do-metodo-materialista-historico-e-dialetico-para-a-pesquisa-sobre-politicas-educacionais.html. Acesso em: 27 jul. 2023.

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2007.

PEREIRA, Maria Zuleide da Costa; SANTOS, Edilene da Silva. Políticas educacionais e globalização: tensões entre os processos de regulação e emancipação na construção da trajetória histórica das políticas curriculares no Brasil de 1985-2006. Revista Eletrônica Espaço do Currículo, ano 01, n. 01, p. 65-99, 2008. Disponível em: https://www.periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/3642. Acesso em: 27 jul. 2023.

PRESSATO, Daiany; MONGOLO JUNIOR, Alberto; LIPORINI, Thalita Quatrocchio. Conhecimentos biológicos no Currículo Paulista do Ensino Médio e a superação das concepções pragmáticas de desenvolvimento humano a partir das contribuições da pedagogia histórico-crítica. In: MAIA, Jorge Sobral da Silva; CAMPOS, Luciana Maria Lunardi; MASSI, Luciana (org.). Pedagogia histórico-crítica, Educação em Ciências e Educação Ambiental Crítica. São Paulo: Livraria da Física, 2022. p. 275-316.

SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristóvão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351. Acesso em: 27 jul. 2023.

SAVIANI, Dermeval. A Nova Lei da Educação: LDB trajetória, limites e perspectivas. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, Dermeval. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Movimento – Revista de Educação, v. 3, n. 4, p. 54-84, 2016. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32575. Acesso em: 27 jul. 2023.

UNESCO. Declaração mundial sobre educação para todos e plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, Tailândia: UNESCO, 1990. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000086291_por. Acesso em: 27 jul. 2023.

ZANK, Débora Cristine Trindade; MALANCHEN, Júlia. A Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio e o retorno da pedagogia das competências: uma análise baseada na pedagogia histórico-crítica. In: MALANCHEN, Júlia; MATOS, Neide da Silveira Duarte de; ORSO, Paulino José (org.). A pedagogia histórico-crítica, as políticas educacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Campinas: Autores Associados, 2020. p. 131-160.

Similar Articles

<< < 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.