Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE

Main Article Content

Ravelly Machado Soares
Dudu de Morro Agudo [Flávio Eduardo da Silva Assis]
Nivea Maria da Silva Andrade

Abstract

This text narrates the experience of two wheel of images whell of conversations with young people living in the Baixada Fluminense neighborhoods, in order to think about the relationships of young people with the environments in whith they live inside and outside of scholl. These experiences and research are woven within the field of studies with everyday people, where everyday life is understood as diverse and complex productions of knowledge and meanings. We propose an environmental education, which in conversation with young people, produces resumes woven into the relationships of different educators  and researchers that displace and provoke other perspectives and narratives about the environments.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Soares, R. M., [Flávio Eduardo da Silva Assis], D. de M. A., & Andrade, N. M. da S. (2023). Does Jardim Primavera have flowers? Is there a volcano in Nova Iguaçu? : provoking other narratives about the environment and Baixada FluminensePROVOKING OTHER NARRATIVES ABOUT THE ENVIRONMENT AND BAIXADA FLUMINENSE. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(1), 19–36. https://doi.org/10.46667/renbio.v16i1.1069
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Ravelly Machado Soares, Federal Fluminense University

Master in Education - Fluminense Federal University (UFF). Niteroi, RJ - Brazil. Science Teacher at the Secretary of Education of the State of Rio de Janeiro (SEEDUC). Rio de Janeiro, RJ - Brazil.

Dudu de Morro Agudo [Flávio Eduardo da Silva Assis], Federal Fluminense University

Master in Education - Fluminense Federal University (UFF). Niteroi, RJ - Brazil. Rapper and popular educator; Executive Director - Enraizados Institute - CEO - Hulle Brasil.

Nivea Maria da Silva Andrade, Federal Fluminense University

PhD in Education - State University of Rio de Janeiro (UERJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil. Adjunct professor - Fluminense Federal University (UFF). Niterói, RJ - Brazil.

References

ADICHIE, Chimamanda. O perigo de uma história única. São Paulo: Editora Schwarcz, 2019.

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho - o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; ALVES, Nilda. Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas - sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 13-38.

ANDRADE, Nivea; GUERREIRO, João. Pensando a democracia com jovens da baixada fluminense: algumas rodas de imagens e outras rodas de conversa. Políticas Culturais em Revista, v. 11, n. 2, p. 79-100, 2018.

ANDRADE, Nivea; ALVES, Nilda; CALDAS, Alessandra. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos: após muitas ‘conversas’ acerca deles. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; PEIXOTO, Leonardo Ferreira; SÜSSEKIND, Maria Luiza (org.). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019. p. 19-45.

BASTOS, G. S.; BARONI, P. R. Sobrevivência das Escolas-Pirilampo como modo de (re)existência. Educação & Realidade, v. 44, n. 3, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/84983 . Acesso em: 29 mar. 2023.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1996.

BUARQUE, Chico. Subúrbio. In: BUARQUE, Chico. Carioca. [S.l.]: Gravadora Biscoito Fino, 2006.

CARVALHO, Isabel Cristina, M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2012.

CARVALHO, Janete Magalhães. O cotidiano escolar como comunidade de afetos. Petrópolis: DP et Alii, 2009.

CARVALHO, Janete Magalhães. O Currículo como comunidade de afetos/afecções. Revista Teias, v. 13, n. 27, p. 75-87, jan./abr. 2011.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. 22. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

DAYRELL, Juarez. A escola faz as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil, Campinas, v. 28, n. 100, (Especial), p. 1105-1128, out. 2007.

ENNE, Ana Lucia; PASSOS, Pâmela. Juventudes e apropriações urbanas em uma leitura polissêmica: reflexões acerca da categoria “juventude” a partir de um estudo de caso sobre lan houses em favelas cariocas. Políticas Culturais em Revista, Salvador, v. 11, n. 2, p. 123-145, jul./dez. 2018.

GOG. Periferia Favela. In: Dia a dia da periferia. Brasília, DF. Só balanço, 1994. 1 CD. Faixas 6 (36 min 32).

GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

GUIMARÃES, Leandro Belinaso. A invenção de um dispositivo pedagógico sobre o ambiente. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 5, n. 1, p. 11-26, 2010.

LIGUORI, Guido; VOZA, Pasquale. Dicionário gramsciano. São Paulo: Boitempo, 2020.

MELO, Luciana C. M.; SOUZA, Gilmara S.; DAYRELL, Juarez. Escola e juventude: uma relação possível? Paidéia Revista do Curso de Pedagogia da Faculdade de Ciências Humanas Sociais e da Saúde/FUMEC, Universidade Fumec, Belo Horizonte, ano 9, n. 12, p. 161-186, jan./jun. 2012.

OLIVEIRA, Inês B. de. Certeau e as artes de fazer: as noções de uso, tática e trajetória na pesquisa em educação. In: OLIVEIRA, I. B.; ALVES, N. Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas - sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP & A, 2001. p. 49-64.

OLIVEIRA, Inês B. de; SGARBI, Paulo. Estudos do cotidiano e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

REIGOTA, Marcos A. dos S. A contribuição política e pedagógica dos que vêm das margens. Revista Teias, v. 11, p. 1-6, 2010.

RIBEIRO, Tiago; SOUZA Rafael de; SAMPAIO Carmen Sanches. É possível a conversa como metodologia de pesquisa? In: RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen S. (org.). Conversa como metodologia de pesquisa - por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018. p. 163-180.

SAMAIN, Etienne. As imagens não são bolas de sinuca. In: SAMAIN, Etienne. Como pensam as imagens. 2. ed. Campinas: Unicamp, 2018. p. 21-40.

SAMPAIO, Carmen S; RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de. Conversa como metodologia de pesquisa uma metodologia menor? In: RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen S. (org.). Conversa como metodologia de pesquisa - por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018. p. 21-40.

SERPA, Andréa. Conversas: possibilidades de pesquisa com o cotidiano. In: RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen S. (org.). Conversa como metodologia de pesquisa - por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018. p. 93-118.

STORTTI, Marcelo Aranda; SANCHEZ, Celso Pereira. Diálogos entre a formação inicial docente em biologia e a temática da justiça, conflitos e racismo ambiental. Remea: Revista Eletrônica do Mestrado em Educação, Rio Grande, v. 6, n. 2, p. 60-82, 2019. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/8925/5931. Acesso em: 15 jun. 2023

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.