Curriculum development in Youth Education Science education in the margins of precariousness and resistance

Main Article Content

Mariana Cassab

Abstract

This research aims to understand the processes that create Youth Education science curricula. Supported by authors stemming from critical theories and by Freirean thought, it analyzes curriculum as a social construction shaped by the agency of educators in the face of structural conditions that define their actions. Through interviews, this paper highlights the paths that educators take when facing the challenge of overcoming a teacher-centric identity, by striving to achieve a professional performance of greater autonomy and the creation of curricular designs specific to Youth Education. This requires learning how to listen to the students, build dialogue, and combat their self-depreciation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cassab, M. (2023). Curriculum development in Youth Education: Science education in the margins of precariousness and resistance. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(nesp.1), 728–753. https://doi.org/10.46667/renbio.v16inesp.1.1072
Section
Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia
Author Biography

Mariana Cassab, Juiz de Fora Federal University

PhD in Education - Fluminense Federal University (UFF) - Niterói, RJ - Brazil. Associate Professor III - Faculty of Education at the Federal University of Juiz de Fora (UFJF). Juiz de Fora, MG - Brazil.

References

ARROYO, Miguel. Balanço da EJA: o que mudou nos modos de vida dos jovens-adultos populares? Revej@ - Revista de Educação de Jovens e Adultos, Belo Horizonte, v. 1, p. 5-19, 2007a. Disponível em: http://nedeja.uff.br/wp-content/uploads/sites/223/2020/05/Balano-da-EJA-MiguelArroyo.pdf

ARROYO, Miguel. Educandos e educadores: seus direitos e o currículo. In: BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do (org.). Indagações sobre o currículo. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 17-52, 2007b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/indag2.pdf

ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2011.

ARROYO, Miguel. Os jovens, seu direito a se saber e o currículo. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares. (org.). Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014, p. 157-203.

ARROYO, Miguel. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.

CASSAB, Mariana. Educação de Jovens e Adultos, Educação em Ciências e Currículo: diálogos potentes. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 21, p. 13-38, 2016.

GOODSON, Ivor. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.

GOODSON, Ivor. O currículo em mudança. Estudos na construção social do currículo. Porto: Porto Editora, 2001.

GOODSON, Ivor. Narrativas em educação: a vida e a vos dos professores. Porto, Portugal: Porto Editora, 2015.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, P. Professora, Sim. Tia, Não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho Dágua, 1993.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

JUIZ DE FORA. Proposta Curricular Educação de Jovens e Adultos. Juiz de Fora: Prefeitura de Juiz de Fora, Secretaria de Educação, 2012. Disponível em: https://www.pjf.mg.gov.br/secretarias/se/escolas_municipais/curriculos/arquivos/miolo_eja.pdf

LOPES, Alice. Conhecimento escolar: ciência e cotidiano. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1999.

MARX, Karl. O 18 de brumário de Luís Bonaparte. Trad. Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2011.

NÓVOA, Antônio. Os Professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, e84910, 2019.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2017.

SOARES, Leôncio. O educador de jovens e adultos e sua formação. Educação em Revista, n. 47, p. 83-100, jun. 2008.

VENTURA, Jaqueline; BOMFIM, Maria Inês. Formação de professores e Educação de Jovens e Adultos: o formal e o real nas licenciaturas. Educação em Revista, Belo Horizonte v.31, n.02, p. 211-227, abr./jun., 2015.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.