Diversified didactic-pedagogical resources for teaching Botany

Main Article Content

Rosiane Elvina Sousa de Andrade
Natanael Charles da Silva
Magnólia Fernandes Florêncio de Araújo

Abstract

The study aimed to discuss, through the construction and application of a Didactic Sequence that made use of diversified didactic-pedagogical resources, about the teaching and learning process in botany in view of the diversity of pedagogical tools used. The qualitative research had the participation of 34 students of elementary school II (basic education) of a school located in the city of Natal-RN. The results indicate that the activities provided greater interaction between students, greater autonomy in the development of activities and discovery of new didactic-pedagogical tools by the students. Therefore, the diversification of methodological resources to be used in the classroom enriches and streamlines the teaching and learning process, as it promotes the collective participation of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Andrade, R. E. S. de, Silva, N. C. da, & Araújo, M. F. F. de. (2024). Diversified didactic-pedagogical resources for teaching Botany. SBEnBio Biology Teaching Journal, 17(1), 114–136. https://doi.org/10.46667/renbio.v17i1.1142
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Rosiane Elvina Sousa de Andrade, Federal University of Rio Grande do Norte

Master in Teaching Natural Sciences and Mathematics from the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). Natal, RN - Brazil. Teacher at the state education network in the State of Rio Grande do Norte. Natal, RN - Brazil.

Natanael Charles da Silva, Federal University of Rio Grande do Norte

PhD student in Science and Mathematics Teaching - Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). Natal, RN - Brazil. Biology Professor - Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará - (IFPA) Abaetetuba Campus. Francilândia, Abaetetuba, PA - Brazil.

Magnólia Fernandes Florêncio de Araújo, Federal University of Rio Grande do Norte

PhD in Ecology and Natural Resources - Federal University of São Carlos (UFSCar). São Carlos, SP - Brazil. Full professor - Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). Natal, RN - Brazil.

References

ALMEIDA, S. L.; ARAÚJO, M. F. F.; SILVA, N. C. Aprender ciências por meio de textos de divulgação científica: estratégias contributivas para professores em formação sobre a construção de conceitos ambientais. Educação & Formação, v. 7, n. 1, p. 23, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8944/8225. Acesso em: 14 fev. 2023.

ARROIO, A.; DINIZ, M. L.; GIORDAN, M. A utilização do vídeo educativo como possibilidade de domínio da linguagem audiovisual pelo professor de Ciências. V ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (ENPEC), 5., 2005. Anais eletrônicos, Bauru, v. 5, p.1-10, 2005.

ARROIO, A.; GIORDAN, M. O vídeo educativo: aspectos da organização do ensino. Química nova na escola, v. 24, n. 1, p. 8-11, 2006.

BARBOSA, P. P.; URSI, S. Motivação de professores para a aprendizagem sobre botânica: reflexões a partir de um Curso de Formação Continuada a Distância. RE@ D-Revista de Educação a Distância e Elearning, v. 4, n. 1, p. 42-64, 2021.

BARBOSA, T. D. J. V. B.; PAES, L. S.; MARQUES, J. D. O.; DE FREITAS, M. S.; TAVARES, L. A. Atividades de ensino em espaços não formais amazônicos: um relato de experiência integrando conhecimentos botânicos e ambientais. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 11, n. 4, p. 174-183, 2016.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 21 set. 2022.

CABELEIRA, M. D. S.; FELLIPETTO, I. F.; ARAÚJO, M. C. P. Compreensões de professores do ensino médio em relação aos objetivos do desenvolvimento sustentável (ODS). Revista Vitruvian Cogitationes, v. 2, n. 1, p. 134-149, 2021.

CAMBRÉA, V. C. Vamos jogar? Jogos como recursos didáticos no ensino de Ciências e Biologia. Caderno de Textos FCC, v. 35, p. 131-159, 2012.

CAMPOS, L. M. L.; BORTOLOTO, T. M.; FELÍCIO, A. K. C. A produção de jogos didáticos para o ensino de Ciências e Biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. Caderno dos Núcleos de Ensino, v. 47. 2002. p.47-60.

COSTA, A. M. M.; BRITO, S. F.; MOTA, A. P. A. Publicações sobre ensino de botânica: o que os estudos dos anos de 2017 a 2020 mostram? Arquivos do Mudi, v. 25, n. 2, p. 111-126, 2021. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/55811/751375152540. Acesso em: 21 set. 2022.

DURÉ, R. C.; ANDRADE, M. J. D.; ABÍLIO, F. J. P. Ensino de Biologia e contextualização do conteúdo: quais temas o aluno de ensino médio relaciona com o seu cotidiano?. Experiências em ensino de ciências, v. 13, n. 1, p. 259-272, 2018.

FERREIRA, L. N. A.; QUEIROZ, S. L. Textos de divulgação científica no ensino de ciências: uma revisão. Alexandria: revista de educação em ciência e tecnologia, v. 5, n. 1, p. 3-31, 2012.

FONSECA, J. J. S. Apostila de metodologia da pesquisa científica. João José Saraiva da Fonseca, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREITAS, M.; PEREIRA, E. R. O diário de campo e suas possibilidades. Quadernos de Psicologia, v. 20, n. 3, p. 235-244, 2018.

GADOTTI, M. Educar para a sustentabilidade. Inclusão Social, Brasília, v. 3, n. 1, p. 75- 78, 2008.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GOMIDES, L. F.; LAZZARONI, J. H. D. G.; CUPERTINO, M. C.; ROCHA-FILHO, I. B. M..; NOGUEIRA, R. S.; DIAS-JUNIOR, S.V.; CARVALHO, V. M. M.; BARRETO, L. B.; BATISTA, R.S. Meditação, Memória e Aprendizagem: Estudos Neurobiológicos. Revista Neurociências, v. 29, p. 1–37, 2021. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/neurociencias/article/view/10871. Acesso em: 17 maio. 2023.

GÜLLICH, R. I. C. A botânica e seu ensino: história, concepções e currículo. Dissertação de Mestrado. Universidade Regional do Noroeste do Rio Grande do Sul, RS, 2003.

KEMPER, A.; ZIMMERMANN, E. Textos populares de divulgação científica como ferramenta didático-pedagógica: o caso da evolução biológica. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 10, n. 3, 2010.

LEME, J. S.; URSI, S. Ciclos de vida das plantas: uma visão integradora. Revista da SBEnBIO, v. 7, p. 4288-4297, 2014.

LIMA, J. C.; SILVA, D. E. L. O ensino de ciências da natureza com enfoque na botânica, anos finais, por meio de trilhas interpretativas. Scientia Naturalis, v. 4, n. 1, 2022. Disponível em: https://revistas.ufac.br/index.php/SciNat/article/view/6104. Acesso em: 21 set. 2022.

LOPES, B. M.; FANFA, M. S.; LEÃO, R. S. C. Espaços de educação não formal: no mar, no céu e na flora. 1º Seminário especial estudos e pesquisas em educação em ciências. 2.ed. Porto Alegre: LETRA1, 2022. Disponível em:

https://web.archive.org/web/20220605112650id_/https://www.editoraletra1.com.br/epub/9786587422251/9786587422251.pdf#page=111. Acesso em: 21 set. 2022.

MASSARANI, L.; MOREIRA, I. C. Science communication in Brazil: A historical review and considerations about the current situation. Anais da Academia Brasileira de Ciências, Rio de Janeiro, v. 88, n. 3, p. 1577-1595, 2016.

MELO, E. A.; ABREU, F. F.; ANDRADE, A. B.; ARAÚJO, M. I. O. A aprendizagem de Botânica no Ensino Fundamental: dificuldades e desafios. Scientia Plena, v. 8, n. 10, p. 44-58, 2012.

MIRANDA, S. Do fascínio do jogo à alegria do aprender nas séries iniciais. 1. ed. Campinas: Papirus, 2001.

MORAES, I. G.; DE ALMEIDA, O. J. G. Jardim Sensorial: O ensino de Botânica através dos sentidos. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 6., 2019. Anais do..., Fortaleza. 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127_MD4_SA10_ID5463_15082019204758.pdf. Acesso em: 14 abr. 2023.

MORAN, J. M. Leituras dos meios de comunicação. São Paulo: Pancast, 1993.

MORÁN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas In: SOUZA, Carlos Alberto de; MORALES, Ofelia Elisa Torres (org.). Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG/PROEX, 2015. (Mídias Contemporâneas, 2) p. 15-33. ISBN: 978-978-85-63023-14-8.

NEVES, A.; BÜNDCHEN, M.; LISBOA, C. P. Cegueira botânica: é possível superá-la a partir da Educação? Ciência & Educação (Bauru), v. 25, p. 745-762, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/xQNBfh3N6bdZ6JKfyGyCffQ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 06 out. 2022.

PANTOJA, A. P.; SILVA, N. C.; MONTENEGRO, A. V. Uso de elementos da gamificação como recurso metodológico no ensino de Biologia: aplicações no ensino remoto no IFPA - Câmpus Abaetetuba. Vivências, v. 18, n. 36, p. 303-321, 2022.

RODRIGUES, A. A. T.; MEIADO, M. V.; SOARES, S. M. N. A. Divulgação científica nas escolas: a importância da polinização das flores na agricultura. Paubrasilia, v. 5, p. e84-e84, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsb.edu.br/index.php/paubrasilia/article/view/84/55. Acesso em: 14 fev. 2023.

SANTOS, K. M.; MIRANDA, J. C. Uso de um jogo didático como motivador para estudo da relação entre o Rio Pomba e a cidade de Santo Antônio de Pádua-RJ. Educação Ambiental em Ação, v. 61, p. 1-18, 2017.

SANTOS, M. S. B.; MOREIRA, J. A. S. Políticas curriculares na BNCC e o ensino das ciências da natureza e suas tecnologias no ensino médio. Horizontes-Revista de Educação, v. 8, n. 15, p. 61-80, 2020. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/horizontes/article/view/10343. Acesso em: 21 set. 2022.

SCARPA, D. L.; CAMPOS, N. F. Potencialidades do ensino de Biologia por Investigação. Estudos avançados, v. 32, p. 25-41, 2018.

SCHWAN, G.; SANTOS, R. A. Dimensionamentos curriculares de enfoque CTS no ensino de ciências na educação básica. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 6, p. e098120, 2020.

SILVA, V. T. D.; AOYAMA, E. M. A. Imagem e educação: uso da fotografia no processo de ensino-aprendizagem de Botânica. Revista Entreideias: Educação, Cultura E Sociedade, v. 11, n. 2, 2022. https://doi.org/10.9771/re.v11i2.38521

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009, p. 33-44.

SOUZA, L. M. C. de; NOGUEIRA, C. A Pesquisa participante e a educação ambiental na prática laboratorial com estudantes do ensino fundamental. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 22, n. 5, p. 617–623, 2021. DOI: 10.17921/2447-8733.2021v22n5p617-623. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.com.br/ensino/article/view/8134. Acesso em: 11 maio. 2023.

URSI, S.; BARBOSA, P. P.; SANO, P. T.; BERCHEZ, F. A. D. S. Ensino de Botânica: conhecimento e encantamento na educação científica. Estudos avançados, v. 32, p. 07-24, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/fchzvBKgNvHRqZJbvK7CCHc/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 19 set. 2022.

VELOSO, P. H. F.; CORRÊA, M. C. S; SANTANA, J. M. V.; MENDES, M. G. A.; AZEVEDO, I. F. P. Uso de jogos como metodologia ativa no ensino superior: uma visão didática sobre os vegetais e uma ferramenta no ensino da botânica. 13°Fórum Ensino, Pesquisa, Extensão e Gestão, 2019.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. trad. Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

Similar Articles

<< < 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.