Special biology didactic material development for visually impaired students with focusing on the high school
Main Article Content
Abstract
Visual impairment is a limitation in the field of vision, commonly subdivided between blind and low vision individuals. This situation establishes the need for modification of the standards usually set for most people who do not have these characteristics. In this study, sought to analyze the demand for specialized didactic material in biology requested by visually impaired students, enrolled in regular high school, besides looking contextualize all factors on issues involving people with visual impairment and inclusive education. Based on this analysis has been proposed as an aim the development of Genetic book. This adapted material served as a tool to assist teachers and students in the teaching-learning process of visually impaired students.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
AMERICAN PRINTING HOUSE FOR THE BLIND (APH). APHont: a font for low vision. Disponível em: http://www.aph.org/products/aphont// . Acesso em: 18 nov. 2013.
CROZARA, T. F.; SAMPAIO, A. A. M. Construção de material didático tátil e o ensino de geografia na perspectiva da inclusão. In: Encontro interno. XII Seminário de Iniciação Científica. Anais. Universidade Federal de Uberlândia. p. 1-7, 2008.
FERREIRA, M. E. S. Construção de um mapa tátil do campus Seropédica da UFRRJ. 41f. Monografia, (Instituto de Geografia), Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. 2008.
FREITAS, O. Equipamentos e materiais didáticos. Brasília, DF: Universidade de Brasília, 2007.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Ministério da Educação. Edital nº 01, de 08 de maio de 2013 - Exame Nacional do Ensino Médio - ENEM 2013. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/edital/2013/edital-enem-2013.pdf. Acesso em: 01 out. 2013.
KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. 4.ed. São Paulo: Edusp, 2011.
LÁZARO, R. C. G.; MAIA, H. Inclusão do aluno com baixa visão na rede regular de ensino: a que custo?. Rev. Benjamin Constant, Rio de Janeiro, n. 43, p 1-12, 2009.
LOPES, S. Bio: volume único. 2.ed. São Paulo: Saraiva, 2008.
MACIEL, C. V.; RODRIGUES, R. S.; COSTA, A. J. S. A concepção dos professores do ensino regular sobre a inclusão de alunos cegos. Rev. Benjamin Constant, Rio de Janeiro, v. 36, n. 2, p. 1-10, 2007.
OLIVEIRA, M. A. M.; AMARAL, C. T. Políticas públicas contemporâneas para a educação especial: inclusão ou exclusão?. 2004. Disponível em: http://www.anped.org.br/reunioes/27/gt15/t156.pdf. Acesso em: 22 nov. 2013.
SANTOS, C. R.; MANGA, V. P. B. B. Deficiência visual e ensino de biologia: pressupostos inclusivos. Revista FACEVV, Vila Velha, n. 3, p. 13-22, jul. 2009.