Special biology didactic material development for visually impaired students with focusing on the high school

Main Article Content

Guilherme Oliveira Andrade da Silva
Patricia Ignacio da Rosa
Mirian Araujo Carlos Crapez

Abstract

Visual impairment is a limitation in the field of vision, commonly subdivided between blind and low vision individuals. This situation establishes the need for modification of the standards usually set for most people who do not have these characteristics. In this study, sought to analyze the demand for specialized didactic material in biology requested by visually impaired students, enrolled in regular high school, besides looking contextualize all factors on issues involving people with visual impairment and inclusive education. Based on this analysis has been proposed as an aim the development of Genetic book. This adapted material served as a tool to assist teachers and students in the teaching-learning process of visually impaired students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, G. O. A. da, Rosa, P. I. da, & Crapez, M. A. C. (2017). Special biology didactic material development for visually impaired students with focusing on the high school. SBEnBio Biology Teaching Journal, 10(1), 6–21. https://doi.org/10.46667/renbio.v10i1.12
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Guilherme Oliveira Andrade da Silva, Federal Fluminense University

Department of Marine Biology - Area: Marine Microbiology and Bacterial Ecology

Patricia Ignacio da Rosa, Benjamin Constant Institute - IBC

Department of research and production of specialized material - DPME

Mirian Araujo Carlos Crapez, Fluminense Federal University - UFF

Department of Marine Biology - Area: Marine Microbiology and Bacterial Ecology

References

AMERICAN PRINTING HOUSE FOR THE BLIND (APH). APHont: a font for low vision. Disponível em: http://www.aph.org/products/aphont// . Acesso em: 18 nov. 2013.

CROZARA, T. F.; SAMPAIO, A. A. M. Construção de material didático tátil e o ensino de geografia na perspectiva da inclusão. In: Encontro interno. XII Seminário de Iniciação Científica. Anais. Universidade Federal de Uberlândia. p. 1-7, 2008.

FERREIRA, M. E. S. Construção de um mapa tátil do campus Seropédica da UFRRJ. 41f. Monografia, (Instituto de Geografia), Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. 2008.

FREITAS, O. Equipamentos e materiais didáticos. Brasília, DF: Universidade de Brasília, 2007.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Ministério da Educação. Edital nº 01, de 08 de maio de 2013 - Exame Nacional do Ensino Médio - ENEM 2013. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/edital/2013/edital-enem-2013.pdf. Acesso em: 01 out. 2013.

KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. 4.ed. São Paulo: Edusp, 2011.

LÁZARO, R. C. G.; MAIA, H. Inclusão do aluno com baixa visão na rede regular de ensino: a que custo?. Rev. Benjamin Constant, Rio de Janeiro, n. 43, p 1-12, 2009.

LOPES, S. Bio: volume único. 2.ed. São Paulo: Saraiva, 2008.

MACIEL, C. V.; RODRIGUES, R. S.; COSTA, A. J. S. A concepção dos professores do ensino regular sobre a inclusão de alunos cegos. Rev. Benjamin Constant, Rio de Janeiro, v. 36, n. 2, p. 1-10, 2007.

OLIVEIRA, M. A. M.; AMARAL, C. T. Políticas públicas contemporâneas para a educação especial: inclusão ou exclusão?. 2004. Disponível em: http://www.anped.org.br/reunioes/27/gt15/t156.pdf. Acesso em: 22 nov. 2013.

SANTOS, C. R.; MANGA, V. P. B. B. Deficiência visual e ensino de biologia: pressupostos inclusivos. Revista FACEVV, Vila Velha, n. 3, p. 13-22, jul. 2009.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.