The verbal-social interaction process and the images built by students about teachers of Sciences and Biology

Main Article Content

Luis Gustavo dos Santos
Tatiana Galieta

Abstract

The article presents results of an empirical research whose main objective was to analyze the images that students construct of themselves and of their  professors of Sciences and Biology from the processes of verbal-social interaction that happen in the school context. The study has its theoretical framework based on the concepts of dialogism and dialogicity proposed by Mikhail Bakhtin and Paulo Freire, respectively. Data were collected through interviews with third year students (high school) of three public schools in the state of Rio de Janeiro. The
qualitative analysis indicates that the students consider that the good relationship with the teachers is related to the presence of the dialogue, providing a better interaction among them and reducing the possibilities of conflicts.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santos, L. G. dos, & Galieta, T. (2018). The verbal-social interaction process and the images built by students about teachers of Sciences and Biology. SBEnBio Biology Teaching Journal, 11(1), 55–72. https://doi.org/10.46667/renbio.v11i1.33
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa

References

ANDRADE, M. L. F; MASSABNI, V. G. O desenvolvimento de atividades práticas na escola: Um desafio para professores de Ciências. Ciência & Educação, v.17, n.4, p. 835-854, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132011000400005&lng=en&nrm=iso&tlng=pt Acesso em: 10 fev. 2018.

BAKHTIN, M. [VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 9.ed. São Paulo: Hucitec, 2000 [1929].

BAKHTIN, M. [VOLOCHINOV, V. N. Estética da criação verbal. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003[1992].

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BIZZO, N. Ciências: fácil ou difícil? 2. ed. São Paulo: Ática, 2007.

BRASIL. Lei Federal n° 9.605, de 12 de fevereiro de 1998. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9605.htm . Acesso em: 10 fev. 2018.

DEMO, P. Os desafios modernos da educação. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

DORVILLÉ, L. F. M. Religião, escola e ciência: conflitos e tensões nas visões de mundo de alunos de uma licenciatura em Ciências Biológicas. 357 f. Tese (Doutorado em Educação). Niterói, RJ: UFF, 2010.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Aprendendo com a própria história. Rio: Paz e Terra, 1987.

GALIETA-NASCIMENTO, T. O papel da linguagem na filosofia da educação de Paulo Freire: buscando aproximações com teorias sociais do discurso. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, v.9, p. 101-118, 2011. Disponível em: http://revistas.unincor.br/index.php/revistaunincor/article/view/132/pdf_1. Acesso em: 11 mar. 2016.

KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. 4.ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

MINAYO, M. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21.ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

MORTIMER, E. F. Sobre chamas e cristais: a linguagem cotidiana, a linguagem científica e o ensino de ciências. In: CHASSOT, A.; OLIVEIRA, R. J. (Org.). Ciência, ética e cultura na educação. São Leopoldo: Ed. UNISINOS, 1998.

OLIVEIRA, O. B. de; NICOLLI, A. A.; CASSIANI, S. Abordagens sobre linguagem nas pesquisas em educação em ciências: algumas implicações. In: GALIETA, T.; GIRALDI, P. M. (Org.). Linguagens e discursos na educação em ciências. Rio de Janeiro: Multifoco, 2014.

RAMOS, M. N. Brasil tem carência de 150 mil professores em ciências naturais, 2013. Disponível em: http://www.todospelaeducacao.org.br/educacao-na- midia/indice/26774/brasil-tem-carencia-de-150-mil-professores-em-ciencias-naturais/ .Acesso em: 05 mar. 2016.

RECHDAN, M. L. Dialogismo ou polifonia. Taubaté: Universidade de Taubaté, 2003.

SANTOS, L. G. A interação verbal-social no contexto escolar: imagens construídas por alunos no âmbito do ensino de Ciências. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas). Rio de Janeiro: FFP/UERJ. 2016. 64f.

TEIXEIRA, P. Evolução x criacionismo na escola: quais os objetivos do ensino de biologia?. In: Anais... XVII ENDIPE. Didática e Prática de Ensino na relação com a Sociedade. Fortaleza: EdUECE, 2016, (p. 2092-20102).

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.