Use of a questionnaire in the teaching and learning process in biology

Main Article Content

Felipe Lohmann Arend
José Claudio Del Pino

Abstract

Throughout the pratctice as a teacher, students´difficulties in learnig the scientific knowledge manifest through the carried out activities. Reflecting on the factors that cause such difficulties, one also thinks about what strategies could be adopted by the teacher to improve teaching and learning processes, such as new tools or theories. The main objective was to evaluate the proposal, using a pre and post test inquiry. For the majority of students, the number of correct answers increased in the final inquiry, increased between 19% and 39%. We can infer that there was na improvement in the teaching and learning process, and that the inquiry can be used as another instrument allowing the teacher to perform an evaluation of their teaching activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Arend, F. L., & Del Pino, J. C. (2017). Use of a questionnaire in the teaching and learning process in biology. SBEnBio Biology Teaching Journal, 10(1), 72–86. https://doi.org/10.46667/renbio.v10i1.36
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Felipe Lohmann Arend, Federal University of Rio Grande do Sul

Department of Exact and Natural Sciences, Area: Biology

José Claudio Del Pino, Federal University of Rio Grande do Sul

PhD in Biomass Engineering - Federal University of Rio Grande do Sul (1994); Post-doctor - University of Aveiro-Portugal (2004). Associate Professor - Federal University of Rio Grande do Sul. Advisor Professor at PPG Education in Chemical Science of Life and Health and at PPG Química both at the Federal University of Rio Grande do Sul.

References

ALVES-MAZZOTTI, A. J. e F. GEWANDSZNAIDER. O método nas Ciências Naturais e Exatas. São Paulo: Thomson Learning. 2.ed. 2002.

AREND, F.L. e DEL PINO, J.C. Avaliação da proposta de metodologia de trabalho desenvolvida em disciplina eletiva no Ensino Médio de Escola Pública (Trabalho completo). CONGRESSO INTERNACIONAL DE AVALIAÇÃO, 3.; CONGRESSO DE EDUCAÇÃO, 7. Gramado. 2013. Anais...2013.

CUSTÓDIO, J.F., CLEMENT, L., FERREIRA, G.K. Crenças de professores de física do ensino médio sobre atividades didáticas de resolução de problemas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias , v. 11, n.1, p. 225-252, 2012.

DEMO, P. Pesquisa: princípio científico e educativo. São Paulo: Cortez, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática pedagógica. 19.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 44.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GALIAZZI, M.C. Educar pela pesquisa: ambiente de formação de professores de ciências. Ijuí (RS): Unijuí, 2003.

KAGAN, D.M. Ways of evaluating teacher cognition: Inferences concerning the Goldilocks principle. Review of Educational Research, v.60, n.3, p. 419-469, 1990.

LINDEMANN, R.H., MUENCHEN, C., GONÇALVES, F.P. e GEHLEN, S.T. Biocombustíveis e o ensino de Ciências: compreensões de professores que fazem pesquisa na escola. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v.8, n.1, p.342-358, 2009.

LOPES, J.B. Aprender e ensinar física. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian e Fundação para a Ciência e Tecnologia, 2004. 430 p.

PAJARES, M.F. Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, v.62, n.3, p.307-332, 1992.

PCN - Parâmetros Curriculares Nacionais Ministério da Educação. PCN’s - Temas Transversais - Meio Ambiente. v.10, Brasília, DF: SEB, 2002.

PCN Ministério da Educação do Brasil. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino Médio. Brasília, DF: MEC. 2006.

PORLÁN, R. Las Concepciones Epistemológicas de los Profesores: el Caso de los Estudiantes de Magistério. Investigación en la Escuela, n.22, p. 67-84, 1994.

PORLÁN, R. Formulación de los contenidos escolares. Cuadernos de Pedagogía, n.276, p.65-70, 1999.

RICHARDSON, V. The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In: J. Sikula Handbook of research on teacher education. 2. ed. New York: Macmillan, 1996. 102-119p.

SCOARIS, R.C.O., PEREIRA, A.M.T.B. e SANTIM-FILHO, O. Elaboração e validação de um instrumento de avaliação de atitudes frente ao uso de história da ciência no ensino de ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v.8, n.3, p.901-922, 2009.

SILVA, V. M.; RICO, E.P; SOUZA, D.; OLIVEIRA, D. L. Impacto do uso de estratégias investigativas sobre as emoções e a motivação dos alunos e as suas concepções de ciência e cientista. Revista Electrónica de Enseñanza de lãs Ciências. v.14, n.1, p. 17-34, 2015.

STENHOUSE, L. La investigación como base de la enseñanza. 4 a ed. Madrid: Morata, 2004

Similar Articles

<< < 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.