Evaluation of Learning Objects about Biological Evolution from the Cognitive Load Theory

Main Article Content

Tereza Cristina Lima Portela
Mario Cezar Amorim de Oliveira

Abstract

Biological Evolution is an integrating axis of biological knowledge produced by other fields of Biology; however, research points to the difficulty of teaching and a deficit in learning this subject. The Cognitive Load Theory (CBT) can guide both the development of better teaching resources, which effectively contribute to the teaching-learning process, and the construction of instruments to pedagogically evaluate such resources. Thus, the objective of this research was to evaluate the pedagogical potential of learning objects (LOs) related to Biological Evolution from some effects of CBT. The 14 OAs related to EB were taken from the International Bank for Educational Objects (BIOE) and evaluated based on the effects of divided attention, modality, redundancy and isolated elements.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Portela, T. C. L., & Oliveira, M. C. A. de. (2020). Evaluation of Learning Objects about Biological Evolution from the Cognitive Load Theory. SBEnBio Biology Teaching Journal, 13(2), 400–425. https://doi.org/10.46667/renbio.v13i2.378
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Tereza Cristina Lima Portela, Ceará State Department of Education

Master in Biology Teaching (PROFBio-UECE). Biology Professor at Ceará State Education Network (SEDUC-CE).

Mario Cezar Amorim de Oliveira, Ceara State University

PhD student in Teaching, Philosophy and History of Sciences - Federal University of Bahia (UFBA). Professor of Biology Teaching at the Collegiate Degree in Biological Sciences - Faculty of Education of Itapipoca (FACEDI-UECE) and of the Professional Master's Degree in Biology Teaching in the National Network (PROFBio-UECE).

References

ALMEIDA, R. R. et al. Avaliação de objetos de aprendizagem sobre o sistema digestório com base nos princípios da Teoria Cognitiva de Aprendizagem Multimídia. Ciência & Educação (Bauru), v. 20, n. 4, p. 1003-1017, 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2510/251032706015.pdf. Acesso em: 28 maio 2018.

ALMEIDA, R. R.; CHAVES, A. C. L.; ARAÚJO JR, C. F. de. Avaliação de objetos de aprendizagem: aspectos a serem considerados neste processo. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA–SINECT, 3., 2012. Anais... Ponta Grossa, PR. Disponível em: http://www.sinect.com.br/anais2012/html/artigos/tic/11.pdf . Acesso em: 28 maio 2018.

AMORIM, D. S. Elementos básicos de sistemática filogenética. 2. ed. Ribeirão Preto: Holos Editora e Sociedade Brasileira de Entomologia, 1997.

ARAÚJO, L. A. L. (Org.). Evolução biológica: da pesquisa ao ensino. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2017. Disponível em: https://docs.wixstatic.com/ugd/48d206_6b2a4da3805a47eab5c2b37b15f8b0d8.pdf. Acesso em: 28 jun. 2019.

AUDINO, D. F.; NASCIMENTO, R. S. Objetos de Aprendizagem - Diálogos entre conceitos e uma nova proposição aplicada à educação. Revista Contemporânea de Educação, v. 5, n. 10, p.128-148, 2010. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1620. Acesso em: 08 maio 2018.

AYRES, P.; SWELLER, J. The split-attention principle in multimedia learning. In: MAYER, R. E. The Cambridge handbook of multimedia learning. Florida, EUA: Cambridge Univ., 2014. 206-226. Disponível em: https://doi.org/10.1017/ CBO9781139547369.011. Acesso em: 02 abr. 2019.

BIDINOTO, V. M. Concepções de futuros professores de ciências e biologia sobre a teoria de evolução de Darwin: tensões e desafios. 2015. 259p. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação da UNIMEP. Disponível em: https://www.unimep.br/phpg/bibdig/pdfs/docs/06042016_ 172056_vanessaminuzzibidinoto_ok.pdf . Acesso em: 16 abr. 2019.

BIZZO, N.; EL-HANI, C. N. O arranjo curricular do ensino de evolução e as relações entre os trabalhos de Charles Darwin e Gregor Mendel. Filosofia e História da Biologia, v. 4, n. 1, p. 235-257, 2009. Disponível em: http://www.abfhib.org/FHB/FHB-04/FHB-v04-08.html. Acesso em: 18 ago. 2018.

BRANDÃO, E. J. R. Repensando modelos de avaliação de software educacional. In: 3º Simpósio de Investigação e desenvolvimento de software educativo, 3.,1998. Anais... Évora, Portugal. Disponível em: minerva.uevora.pt. Acesso em: 11 jun. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/ BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf Acesso em: 12 jun. 2019.

CASTRO, E.C. V.; OLIVEIRA, M. C. A.; LEYSER, V. Teaching about evolution: when science, ethics and religion come together. Revista Portuguesa de Filosofia, Fasc. 3, p. 587-608, 2010. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/41354904?seq=1/ subjects. Acesso em: 24 jan. 2019.

CHRISTUDAS, B. C. L.; KIRUBAKARAN, E.; THANGAIAH, P. R. J. An evolutionary approach for personalization of content delivery in e-learning systems based on learner behavior forcing compatibility of learning materials. Telematics and Informatics, v. 35, n. 3, p. 520-533, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.02.004. Acesso em: 20 ago. 2018.

CLARK, R. C.; NGUYEN, F.; SWELLER, J. Efficiency in learning: evidence‐based guidelines to manage cognitive load. San Francisco, CA: Pfeiffer, 2006. Disponível em: sci-hub.tw/10.1002/pfi.4930450920 . Acesso em: 02 jul. 2019.

COSTA, F. A. Metas de Aprendizagem na área das TIC: Aprender com Tecnologias. Inovação Curricular com TIC. In: I Encontro Internacional TIC e Educação, 2010, Lisboa. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2010, p. 931-936. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/5704 . Acesso em: 24 abr. 2019.

DOBZHANSKY, T. Nothing in biology sense except in the light of evolution. American Biology Teacher, v. 35, p. 125-129, 1973. Disponível em: http://www.bioone.org/doi/full/10.2307/4444260. Acesso em: 12 abr. 2019.

FARIAS, I. M. S.; SILVA, S. P.; CARDOSO, N. S. Metodologia da pesquisa educacional em biologia. Fortaleza, CE: Secretaria de Educação à Distância (SEAD) da Universidade Estadual do Ceará (UECE), 2011.

FARIAS, S. C. Os benefícios das tecnologias de informação e comunicação (TIC) no processo de educação a distância (EAD). RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 11, n. 3, p. 15-29, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.20396/rdbci.v11i3.1628. Acesso em: 24 abr. 2019.

FURTADO, G.; PESSOA, F. A. C. Lições sobre 7 conceitos fundamentais da Biologia Evolutiva. Fortaleza: Expressão, 2009.

FUTUYMA, D. J. Evolução, ciência e sociedade. São Paulo, SP: Sociedade Brasileira de Genética, 2002. Disponível em: https://www.sbg.org.br/sites/default/files/evolucao_ciencia_e_sociedade.pdf. Acesso em: 13 abr. 2019.

GALLO, P.; PINTO, M. G. Professor, esse é o Objeto Virtual de Aprendizagem. Revista Tecnologias na Educação, v. 2, n. 1, p. 1-12, 2010. Disponível em: http://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2015/07/Art2-vol2-julho2010.pdf. Acesso em: 14 set. 2017.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo, SP: Atlas, 2002.

GODOI, K. A.; PADOVANI, S. Avaliação de objetos de aprendizagem: um estudo sobre abordagens e critérios de avaliação. In: 3º CONGRESSO NACIONAL DE AMBIENTES HIPERMÍDIA PARA APRENDIZAGEM, 3., 2008. Anais... São Paulo. Disponível em: http://wright.hiperlab.egr.ufsc.br/~alice/CONAHPA/anais/2008/conahpa2008.zip%20Folder/artigos/Avaliacao_de_objetos_de_aprendizagem_um_estudo_sobre_abordagens_e_criterios_de_avaliacao.pdf Acesso em: 29 maio 2018.

GOULD, S. J. Vida maravilhosa: o acaso na evolução e a natureza da história. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

GOULD, S. J. Nonoverlapping Magisteria. Natural History, v. 106, p.16-22, 1997. Disponível em: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=292198. Acesso em: 19 jul. 2019.

GOULD, S. J. Pilares do tempo: ciência e religião na plenitude da vida. Rio de Janeiro, RJ: Rocco, 2002a.

GOULD, S. J. The structure of evolutionary theory. Massachusetts-USA: Harvard Univ., 2002b.

GRANDO, A. R. C. S.; KONRATH, M. L. P.; TAROUCO, L. M. R. Alfabetização visual para a produção de objetos educacionais. RENOTE: revista novas tecnologias na educação, v. 1, n. 2, p. 1-9, 2003. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Liane_Tarouco/publication/237485976_Alfabetizacao_visual_para_a_producao_de_objetos_educacionais/links/561bb7bd08ae044edbb382be/Alfabetizacao-visual-para-a-producao-de-objetos-educacionais.pdf. Acesso em: 24 fev. 2019.

INEP. Censo Escolar da Educação Básica 2018 - Notas Estatísticas. Brasília, 2019. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/ notas_estatisticas/2018/notas_estatisticas_censo_escolar_2018.pdf. Acesso em: 13 jul. 2019.

KALYUGA, S.; SWELLER, J. The redundancy principle in multimedia learning. In: MAYER, Richard E. The Cambridge handbook of multimedia learning. Florida, EUA: Cambridge Univ., 2014. 247-262. Disponível em: https://doi.org/10.1017/CBO9781139547369.013. Acesso em: 02 jan. 2019.

LEITE, L. O. O Lúdico na Educação a Distância. RENOTE, v. 3, n. 1, p. 1-8, 2005. Disponível em: http://www.cinted.ufrgs.br/renoteold/maio2005/artigos/a64_ ludicoead.pdf. Acesso em: 29 jun. 2019.

MARTINS, M. V. De Darwin, de caixas-pretas e do surpreendente retorno do criacionismo. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v. 8, n. 3, p. 739-756, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/hcsm/v8n3/7654.pdf. Acesso em: 19 jun. 2019.

MAYR, E. Biologia, ciência única: reflexões sobre a autonomia de uma disciplina científica. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2005.

MAYR, E. Isto é Biologia: a ciência do mundo vivo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

OLIVEIRA, M. C. A. Aspectos da pesquisa acadêmica brasileira sobre o ensino dos temas ‘origem da vida’ e ‘evolução biológica’. 2011. 173 p. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação Científica e Tecnológica) Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/94733. Acesso em: 16 abr. 2019.

OLIVEIRA, M. C. A. O ensino dos temas "origem da vida" e" evolução biológica" nos encontros nacionais de ensino de biologia (ENEBIO). Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v.5, Atas do IV ENEBIO e II EREBIO da Reg. 4. São Carlos: SBEnBio, 2012. Disponível em: https://sbenbio.org.br/wp-content/uploads/edicoes/revista_sbenbio_n5/ arquivos/2176.pdf. Acesso em: 20 abr. 2019.

PEGORARO, A. et al. A importância do ensino de evolução para o pensamento crítico e científico. Revista Interdisciplinar de Ciência Aplicada, v. 2, n. 2, p. 10-15, 2016. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/ricaucs/article/view/ 4335/2691. Acesso em: 19 jul. 2019.

PIMENTA, P.; BAPTISTA, A. A. Das plataformas de e-learning aos objectos de aprendizagem. In: DIAS, Ana Augusta Silva. E - Learning Para E - Formadores. Guimarães, Portugal: TecMinho, 2004. 97-109. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/8723. Acesso em: 02 jul. 2019.

POONDEJ, C.; LERDPORNKULRAT, T. The development of gamified learning activities to increase student engagement in learning. Australian Educational Computing, v. 31, n. 2, p. 1-16, 2016. Disponível em: http://journal.acce.edu.au/ index.php/AEC/article/view/110. Acesso em: 21 maio 2018.

PORTELA, T. C. L.; OLIVEIRA, M. C. A. Instrumentos de avaliação de Objetos de Aprendizagem (OA) a partir da Teoria da Carga Cognitiva (TCC). Revista Mais Educação, v.2, n.9, p. 1161-1176, 2019. Disponível em: https://www.revistamaiseducacao.com/ ArtigosV2N9NOV2019/110. Acesso em: 10 mar. 2020.

REIS, J. S. et al. Evolução Biológica: saberes e aceitação de alunos do ensino médio de uma instituição educacional de Rondônia. Areté - Revista Amazônica de Ensino de Ciências, v. 10, n. 22, p. 49-60, 2017. Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/ article/view/630. Acesso em: 12 nov. 2019.

SANTOS JÚNIOR, V. B.; MONTEIRO, J. C. S. Educação e COVID-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade, v. 2, p. 1-15, 2020. Disponível em: http://www.revistas.uneb.br/ index.php/encantar/article/view/8583. Acesso em: 10 jun. 2020.

SELLES, S. E. A polêmica instituída entre ensino de evolução e criacionismo: dimensões do público e do privado no avanço do neoconservadorismo (Editorial). Ciência & Educação, v. 22, n. 4, p. 831-835, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v22n4/1516-7313-ciedu-22-04-0831.pdf. Acesso em: 19 jul. 2019.

SPINELLI, W. Os objetos virtuais de aprendizagem: ação, criação e conhecimento. 2007. Disponível em: http://rived.mec.gov.br/comousar/textoscomplementares/ textoImodulo5.pdf. Acesso em: 30 jun. 2019.

TARMIZI, R. A.; SWELLER, J. Guidance during mathematical problem solving. Journal of educational psychology, v. 80, n. 4, p. 424-436, 1988. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.80.4.424. Acesso em: 02 abr. 2019.

TIDON, R.; VIEIRA, E. O ensino da evolução biológica: um desafio para o século XXI. ComCiência, n. 107, p. 1-4, 2009. Disponível em: http://comciencia.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-76542009000300008&lng=e&nrm=iso&tlng=pt Acesso em: 12 ago. 2018.

TRIANA-MUÑOZ, M. M.; CEBALLOS-LONDOÑO, J. F.; VILLA-OCHOA, J. A. Una dimensión didáctica y conceptual de un instrumento para la Valoración de Objetos Virtuales de Aprendizaje. El caso de las fracciones. Entramado, v. 12, n. 2, p. 166-186, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18041/entramado. 2016v12n2.24219. Acesso em: 27 ago. 2018.

UNESCO. Disponível em: http://www.unesco.org/new/pt/brasilia/communication-and-information/access-to-knowledge/ict-in-education/ Acesso em: 06 jun. 2018.

VAN MERRIËNBOER, J. J. G.; SWELLER, J. Cognitive load theory in health professional education: design principles and strategies. Medical education, v. 44, n. 1, p. 85-93, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2009.03498.x. Acesso em: 13 ago. 2019.

WARMLING, C. M. et al. Ensino da bioética: avaliação de um objeto virtual de aprendizagem. Revista Bioética, v. 24, n. 3, p. 503-514, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1983-80422016243150. Acesso em: 21 ago. 2018.

ZAMBERLAN, E. S. J.; SILVA, M. R. O evolucionismo como princípio organizador da biologia. Temas & Matizes, v. 8, n. 15, p. 27-41, 2009. Disponível em:

http://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/3904. Acesso em: 12 ago. 2018.

Similar Articles

<< < 22 23 24 25 26 27 

You may also start an advanced similarity search for this article.