The teaching of biology as a justification for denial and disqualification of materiality of bodies, genders and sexualities in the school context
Main Article Content
Abstract
Diversity is a reality and the rationality which denies it and disqualifies it results in aphorisms that prevent us from breaking a segregationist and inhuman social practice. The scientific knowledge produced in the area of Biological Sciences was composed of different rationalities, based on Science, but also on teleological, moralist and essentialist precepts. Hence, the principal aim of this paper is to analyze two experience reports in a school context by discussing the relations between teaching and learning of binary, determinist and typological contents as well as the consequences for the social and school formation. Consequently, we as researchers and teachers have a duty to question and discuss, in a classroom or any other place, the reasons for denials and disqualification of the materiality of diversities since the creation of new rationalities, about that diversity as a possibility and way for a social practice of life and experiences production, require us a revolutionary acting on the social reality.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. 6. ed. São Paulo: Ed. WMF Martins Fontes, 2012.
BBC NEWS, Brasil. Homem Vitruviano, a resposta genial de Da Vinci a um enigma da Antiguidade para criar ‘edifícios perfeitos’. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-54265749 . Acesso em: 22 de fev. 2021.
ESPINOSA, Baruch de. Ética. In: ESPINOSA, Baruch de. Pensamentos metafísicos; Tratado da correção do intelecto; Ética; Tratado político; Correspondência. Seleção de textos de Marilena de Souza Chauí; traduções de Marilena de Souza Chauí. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1979. p. 71-301. (Os pensadores).
FERRARI, Anderson; MARQUES, Luciana Pacheco. Silêncios e Educação. In: FERRARI, Anderson; MARQUES, Luciana P. (Org.). Silêncios e educação. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2011. p. 9-26.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967. 149p.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 12. ed. Tradução Tomaz Tadeu da Silva & Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015. 64p.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976. 230p. (Rumos da cultura moderna, v. 26).
LOURO, Guacira Lopes. Currículo, gênero e sexualidade: O “normal”, o “diferente” e o “excêntrico”. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre (Org.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. p. 43-66.
MAYR, Ernst. Biologia, ciência única: reflexões sobre a autonomia de uma disciplina científica. São Paulo: Companhia das Letras, 2005. p. 18.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. (Série Manuais Acadêmicos). p. 9-28.
NICOLA, Ubaldo. Antologia ilustrada de filosofia: das origens à idade moderna. São Paulo: Globo, 2005.
PICQ, Pascal. A diversidade em perigo: de Darwin a Lévi-Strauss. 1. Ed. Rio de Janeiro: Valentina, 2016.
SANTOS, Sandro Prado. Experiências de pessoas trans: um problema de saúde para o Ensino de Biologia? In: FERREIRA, Márcia Serra; CHAVES, Sílvia Nogueira; AMORIM, Antônio Carlos Rodrigues de; GASTAL, Maria Luíza de Araújo; BASTOS, Sandra Nazaré Dias. (Org.). Vidas que ensinam o ensino da vida. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2020. – (Coleção ensino de biologia). p. 243-257.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p. 73-102.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 1. ed. [25. Reimpr.]. São Paulo: Atlas, 2019.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009. 496p.