Networked biology a teaching out-of-class proposal through digital tools during the covid-19 pandemic
Main Article Content
Abstract
In 2020, the advent of a new reality reinforces the connection between education and technologies, due the occurrence of the COVID-19 pandemic. Therefore, the present study aimed identify the potentialities and weaknesses of a Biology teaching proposal in distance and out-of-class modalities, offered during the pandemic period. For this purpose, a qualitative and quantitative research was realized using as target audience the high school students participating in the referred project. The results indicated great potentials such as the learning by those involved, attractive and diversified resources and the offer of after-class help. The main weakness identified was the low participation of students, which also affected the motivation of the monitors.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
ANTUNES NETO, Joaquim M. F. Sobre ensino, aprendizagem e a sociedade da tecnologia: por que se refletir em tempo de pandemia? Prospectus, São Paulo, SP, v. 2, n. 1, p. 28-38, 2020.
ARAÚJO, Sérgio Paulino de; VIEIRA, Vanessa Dantas; KLEM, Suelen Cristina dos Santos; KRESCIGLOVA, Silvana Binde. Tecnologia na Educação: Contexto histórico, papel e diversidade. JORNADA DE DIDÁTICA, 4., 2017; SEMINÁRIO DE PESQUISA DO CEMAD; 3., 2017. Anais... Londrina, PR. p. 920-928, 2017. ISBN: 978-85-7846-384-7.
BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. São Paulo, SP: Penso, 2018. 430 p.
BATISTA, Sandra Aparecida; FREITAS, Carlos Cesar G. O uso da tecnologia na educação: um debate a partir da alternativa da tecnologia social. Revista Tecnologia e Sociedade, Paraná, PR, v. 14, n. 30, p. 121-135, 2018.
BRASIL. Ministério da Saúde. Protocolo de manejo clínico para o novo coronavírus (2019-n-CoV), Brasília, DF, 2020. 20 p.
CAFÉ, Laércio de Jesus; SELUCHINESK, Rosane Duarte Rosa. Motivação dos alunos de 3º ano do Ensino Médio para prosseguirem seus estudos frente às dificuldades da pandemia COVID-19. Humanidades & Inovação, v. 7, n. 16, p. 198-212, 2020.
CAPONI, Sandra. Covid-19 no Brasil: entre o negacionismo e a razão neoliberal. Estudos Avançados, São Paulo, SP, v. 34, n. 99, p. 209-224, 2020.
COLL, C. Psicologia e currículo: uma aproximação psicopedagógica à elaboração do currículo escolar. 3 ed. São Paulo, SP: Ática, 1998.
DANTAS, Luiz Felipe Santoro; DECCACHE-MAIA, Eline. Scientific dissemination in the fight against fake news in the Covid-19 times. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. e797974776, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i7.4776. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4776 . Acesso em: 12 fev. 2021.
DINIZ, Sirley Nogueira de Faria. O uso das novas tecnologias em sala de aula. 2001. 162 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2001.
KAPP, Karl M. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. San Francisco: Pfeiffer, John Wiley & Sons, 2012. 336 p.
LABURU, Carlos Eduardo; ARRUDA, Sérgio de Mello. Pluralismo metodológico no ensino de ciências. Ciência & Educação, Bauru, SP, v. 9, n. 2, p. 247-260, 2003.
LIMA, Cláudio Márcio Amaral de Oliveira. Informações sobre o novo coronavírus (COVID-19). Radiologia Brasileira, São Paulo, SP, v. 53, n. 2, p. 5-6, 2020.
LIMA, Rossano Cabral. Distanciamento e isolamento sociais pela Covid-19 no Brasil: impactos na saúde mental. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 30, p. e300214, 2020.
LOPES, Luiz Manoel; SILVA, José Edison Teixeira da; ANDRADE, Maria de Lourdes de; CRUZ, Espedito Antônio Saraiva da. Reflexão: motivação e experiência educacionais dos alunos no período da pandemia. Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade, São Luís, v. 6, n. 2, p. 142-155, 2020.
LORENZO, Eder Maia. A utilização das redes sociais na educação: importância, recursos, aplicabilidade e dificuldades. Clube de Autores, 2011. 105 p.
MARQUES, Ronualdo. FRAGUAS, Talita. A ressignificação da educação e o processo de ensino e aprendizagem no contexto de pandemia da COVID-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 3, n. 7, p. 31- 46, 2020. Disponível em: https://revista.ufrr.br/boca/article/viewFile/Marques/3000 . Acesso em: 31 jan. 2021.
MOREIRA, Marco A. Mapas conceituais e diagramas V. Porto Alegre, RS: Ed. do Autor. 2006.
NASCIMENTO, Francisca Georgiana Martins do; BENEDETTI, Tiago Rodrigues; DOS SANTOS, Adriana Ramos. Uso do Jogo Plague Inc.: uma possibilidade para o Ensino de Ciências em tempos da COVID-19 / Use of the Pest Game Inc.: a possibility for Science Education in the days of COVID-19. Brazilian Journal of Development, Curitiba, PR, v. 6, n. 5, p. 25909-25928, 2020.
NASCIMENTO, Juliano Lemos do; FEITOSA, Raphael Alves. Metodologias ativas, com foco nos processos de ensino e aprendizagem. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, p. 1-17, 2020.
OLIVEIRA, Ana Paula Monteiro; GANDINI, Louize Castro Ribeiro; DELGADO, Oscar Omar Carrasco. Novas tecnologias na educação: desafios e perspectivas no processo de ensino-aprendizagem. Revista Espaço Acadêmico, v. 5, n. 10, p. 39-50, 2018. Disponível em: https://multivix.edu.br/wp-content/uploads/2018/06/revista-espaco-academico-v05-n10-artigo-3.pdf. Acesso em: 09 de jan. 2021.
RESENDE, Tânia F.; BELIZÁRIO, Flávia A. O uso de smartphones na sala de aula e a negociação dos sentidos do aprender e da escola. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, RJ, v. 16, n. 43, p. 329-356, 2019.
SANTOS, Aline Coêlho dos. Integração de tecnologia na educação básica: um estudo de caso nas aulas de biologia utilizando laboratórios on-line. 2018. 267f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Informação e Comunicação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Araranguá, SC, 2018.
SANTOS, José Rufino Silva dos; SOUZA, Brenda Thaise Cerqueira de. A utilização das tecnologias da informação e comunicação no Ensino de Biologia: uma revisão bibliográfica. Id on Line Revista Multidisciplinar e de Psicologia, v. 13, n. 45, p. 40-59, 2019.
SILVA, Samara Marques da; SANTOS, Nayza Ferreira; COELHO, Rayssa Thamara Ribeiro; SILVA, Aline Alves da; PEREIRA, Débora Bárbara da Silva; GOMES, Alessandro Damásio Trani. Explorando o tema "Alimentação" para o ensino de bioquímica. Revista Debates em Ensino de Química, v. 4, n. 1, p. 148-179, 2018.
SOUZA, Grasiele Pereira; TEIXEIRA, Paulo Marcelo Marini. Ensino de genética no contexto CTS: elementos para a alfabetização científica. In: TEIXEIRA, Paulo Marcelo Marini. Movimento CTS: estudos, pesquisas e reflexões. Curitiba: CRV, 2020.
STRIEDER, Roseline Beatriz; WATANABE, Graciella. Atividades investigativas na educação científica: dimensões e perspectivas em diálogos com o ENCI. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 819-849, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183819 . Acesso em: 03 de dez. 2020.
VASCONCELLOS, Roberta Flavia Ribeiro Rolando; BRITO, Aniceta da Conceição Antunes de; MELANI, Alves. Um estudo da utilização do blog bioartes para a disciplina de biologia. Revista Magistro, v. 2, n. 16, 2017.
VIANA JÚNIOR, Osvaldo Tavares. Revisão de Literatura para uma proposta de aprendizagem social com foco no processo de interação e comunicação de estudantes em redes digitais durante a epidemia do COVID-19. BIUS - Boletim Informativo Unimotrisaúde em Sociogerontologia, v. 16, n. 10, p. 1-17, 2020.