What can the technoscience of the black people reveal to us about a visit to the gold mine in an experience of training natural science teachers?

Main Article Content

Ingriddy Nathaly Santos Moreira
Fábio Augusto Rodrigues e Silva

Abstract

The racism of Brazilian society presents itself in several ways, one of which is through epistemicide that insists on silencing and making invisible the techno-scientific contribution of Afro-Brazilian peoples. This knowledge is still absent in the degrees of natural sciences that have curricula anchored in Eurocentric principles. With the intention of offering an anti-racist education, we propose a collaborative workshop with PIBID-Ciências students that contemplates “other knowledge”. In this work, we highlight the third meeting for highlighting the active production of ignorance and epistemicide as a strategy for teacher training. With the contribution of the Actor-Network Theory, we evidenced the affectation generated among the undergraduates and how much the denial of the intellectuality of black bodies can have devastating consequences for the democratization of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Moreira, I. N. S., & Silva, F. A. R. e. (2022). What can the technoscience of the black people reveal to us about a visit to the gold mine in an experience of training natural science teachers?. SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(nesp.2), 691–711. https://doi.org/10.46667/renbio.v15inesp2.731
Section
Dossiê Temático - Relações Étnico-raciais e o Ensino de Biologia
Author Biographies

Ingriddy Nathaly Santos Moreira, University of Sao Paulo

Master in Science Teaching - Federal University of Ouro Preto (UFOP). Ouro Preto, MG - Brazil. Doctoral Student in Education - University of São Paulo (USP). Sao Paulo, SP - Brazil.

Fábio Augusto Rodrigues e Silva, Federal University of Ouro Preto

Doctor in Education - Federal University of Minas Gerais (UFMG). Belo Horizonte, MG - Brazil. Associate Professor at the Federal University of Ouro Preto (UFOP). Ouro Preto, MG - Brazil.

References

ALLAIN, Luciana Resende; COUTINHO, Francisco Ângelo. Identidade docente enquanto performatividade: um estudo entre licenciandos em Biologia inspirado na Teoria Ator-Rede. Pro-Posições, v. 29, n. 3, p. 359-382, set. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/HCk7MMWWrMVjDZDHcK5k93m/?lang=pt. Acesso em: 12 fev. 2021.

BRULON, Bruno. Descolonizar o pensamento museológico: reintegrando a matéria para repensar os museus. Anais. Museu Paulista: História e Cultura Material, v. 28, p. 1-30, 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/155323 Acesso em: 17 fev. 2022.

CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. 339 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

CONTIER, Djana. A ação dos educadores-mediadores de museus e exposições em controvérsias sociotécnicas. 2018. 225 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

COUTINHO, Francisco Ângelo; SILVA, Fábio Augusto Rodrigues. Análise do texto de um livro didático de biologia orientada pela Teoria Ator-Rede: um estudo sobre o tema evolução biológica. Investigações em ensino de ciências, v. 19, n. 3, p. 531-539, 2014.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílo. Lentes teóricas para o estudo da construção da identidade docente. Educação em Perspectiva, v.7, n. 1, p. 9-34, 2016.

DRESSLER; Fernanda Costa dos Santos; SILVA, Fábio Augusto Rodrigues e; KATO, Danilo Seithi. A Teoria Ator-Rede em uma sequência didática para discussão do tema ecossistemas e suas transformações. ReBECEM, v. 4, n. 2, p. 165-188, ago. 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/343675748 Acesso em: 10 set. 2021.

FREIRE, Letícia de Luna. Seguindo Bruno Latour: notas para uma antropologia simétrica. Comum, v. 11, n. 26, p. 46-65, 2006. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/12232 Acesso em: 15 maio 2020.

GENTILI, Pablo. Prefácio: Inventar outras ciências sociais. In: SANTOS, Boaventura de Sousa. Construindo as Epistemologias do Sul: antologia essencial. Buenos Aires: CLACSO, 2018. Volume I: Para um pensamento alternativo de alternativas, p. 13-17.

GODOY, Eliete Aparecida. A ausência das questões raciais na formação inicial de professores. Revista Educação PUC-Campinas, v. 22, n. 1, p. 77-92, 2017. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/3433/2396 Acesso em: 14 maio 2020.

GOMES, Laurentino. Escravidão: do primeiro leilão de cativos em Portugal à morte de Zumbi. Rio de Janeiro: Globo Livros, 2019.

GOMES, Nilma Lino. Intelectuais negros e produção do conhecimento: algumas reflexões sobre a realidade brasileira. In: SANTOS, Boaventura Sousa; MENEZES, Maria Paula (Org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009. p. 419-442.

GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, v. 80, p. 115-147, 2008. Disponível em: http://journals.openedition.org/rccs/697 Acesso em: 21 mar. 2022.

GROSFOGUEL, Ramón. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 25-49, 1 jan. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/xpNFtGdzw4F3dpF6yZVVGgt/?lang=pt Acesso em: 5 fev. 2022.

LANDER, Edgardo. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, 2005. Colección Sur Sur.

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1994.

LATOUR, Bruno. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: UNESP, 2000.

LATOUR, Bruno. Gabriel Tarde and the end of the Social. In: Joyce, Patrick. The social in question. New bearings in history and the social sciences. London: Routledge, 2002. p. 117-132.

LATOUR, Bruno. Como falar do corpo. In: NUNES João Arriscado; ROQUE, Ricardo (Ed.). Objectos impuros: experiências em estudos sociais da ciência. Porto: Afrontamento, 2008. p. 39-61.

LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à Teoria do Ator-Rede. Salvador: EDUFBA, 2012.

LATOUR, Bruno; WOOLGAR, S. A vida de laboratório: a produção dos fatos científicos. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1997.

MELO, Maria de Fátima Aranha Queiroz e. Discutindo a aprendizagem sob a perspectiva da Teoria Ator-Rede. Educar em Revista, n. 39, p. 177-190, jan./abr. 2011. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/Discutindo-a-aprendizagem-sob-a-perspectiva-da-F%C3%A1tima-Queiroz/afe46dc0f5ac64554d6e839c2b4b80e03849a520 Acesso em: 27 mai. 2020.

MIGNOLO, Walter. Histórias locales/disenos globales: colonialidade, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Akal, 2003.

MOREIRA, Ingriddy Nathaly Santos. Racismo ambiental como questão bioética para o Ensino de Ciências: construção de uma proposta colaborativa de formação inicial de professores. 2020, 134 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2020.

NANSEN, Bjorn; van RYN, Luke; VETERE, Frank; ROBERTSON, Toni; BRERETON, Margot; DOUISH, Paul. An internet of social things. NSW: Australia Copyright, 2004. Disponível em: http://www.dourish.com/publications/2014/InternetOfSocialThings.pdf Acesso em: 21 fev. 2022.

NECTOUX, Andrea Lugo. Epistemicídio, Identidade e educação: uma reflexão crítica sobre o papel da escola na reprodução do racismo no Brasil e os auspiciosos caminhos abertos pelas Leis 10.639/03 e 11.645/08. ABATIRÁ-Revista de Ciências Humanas e Linguagens, v. 2, n. 4, p. 772-802, 2021. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/13090 Acesso em: 5 jan. 2022.

OLIVEIRA, Kaio Eduardo de Jesus; PORTO, Cristiane de Magalhães. Educação e Teoria Ator-Rede. fluxos heterogêneos e conexões híbridas. Ilhéus: EDITUS, p. 139, 2016

PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Educação em ciências na escola democrática e as relações étnico-raciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 19, p. 329-344, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/13139/11886 Acesso em: 21 mar. 2020.

PROCTOR, Robert. Agnotology: A Missing term to describe the cultural production ofignorance (and its study). In: PROCTOR, Robert; SCHIEBINGER, Londa (Ed.). Agnotology: the making and unmaking of ignorance. Stanford: Stanford Univ., 2008. v. 1, p. 1-36.

RAMOS, Paulo César. Gramática negra contra a violência de Estado: da discriminação racial ao genocídio negro (1978-2018). 2021. 328 f. Tese (Doutorado em Sociologia) - Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Construindo as Epistemologias do Sul: antologia essencial. Buenos Aires: CLACSO, 2018. Volume I: Para um pensamento alternativo de alternativas.

SANTOS, Boaventura Sousa; MENEZES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009.

SILVA, Fábio Augusto Rodrigues; COUTINHO, Francisco Ângelo. A formação docente em ensino de Ciências: uma reflexão a partir da epistemologia da ignorância. Educação em Foco, v. 21, n. 1, p. 197-214, mar/jun. 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/305392814 Acesso em: 26 jan. 2018.

SILVA, Patrícia.; PRETTO, Nelson. Sociomaterialidade e Teoria Ator-rede na educação. Atos de Pesquisa em Educação, v. 16, p. 8676, 10 maio 2021. Disponível em: https://bu.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/8676/4979 Acesso em: 15 jan. 2021.

VENÂNCIO, Bruno; VIANA, Gabriel Menezes; SILVA, Fábio Augusto Rodrigues e. Seguindo o rastro do tempo: um estudo ator-rede de performances de práticas de ensino de licenciandos em Ciências Biológicas. ACTIO: Docência em Ciências, v. 5, n. 3, p. 1, 14 nov. 2020. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/11915 Acesso em: 14 fev. 2022.

Similar Articles

<< < 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)