Denunciations and announcements of biomes in science textbooks decolonial interlocutions

Main Article Content

Raíza Padilha Scanavaca
Suzani Cassiani
Carolina Cavalcanti do Nascimento

Abstract

The article aims to share results of the analysis of the theme biomes in nature science didactics. We seek to investigate possible reproductions of the coloniality of knowledge, through the teaching of biomes in formal education. We assume that the concept is very important in the discussion and search for solutions to the environmental crisis, and that there is a lack of consensus among ecologists on the distribution throughout South America. We analyze that in addition to heterogeneity in the identification of biomes in textbooks, there are foundations of neoliberal ideology and racism. Through this analysis, we announce the need for an education that is based together with the struggle for the land of indigenous and traditional populations for the formation of people capable of acting for socio-environmental issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Scanavaca, R. P., Cassiani , S. ., & Nascimento, C. C. do. (2022). Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions. SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(nesp.2), 872–887. https://doi.org/10.46667/renbio.v15inesp2.737
Section
Dossiê Temático - Relações Étnico-raciais e o Ensino de Biologia
Author Biographies

Raíza Padilha Scanavaca, Federal university of Bahia

Master in Scientific Education - Federal University of Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brazil. Doctoral Student - Federal University of Bahia, BA, Brazil.

Suzani Cassiani , Federal University of Santa Catarina

Doctor in Education - State University of Campinas (UNICAMP) Campinas, SP - Brazil. Full Professor - Federal University of Santa Catarina. Florianopolis, SC - Brazil.

Carolina Cavalcanti do Nascimento, Secretary of State for Education of Santa Catarina

PhD in Scientific and Technological Education - Federal University of Santa Catarina (UFSC). Florianopolis, SC - Brazil. Hired teacher - Santa Catarina State Department of Education - Youth and Adult Education Center / Quilombola School Education Modality. Florianopolis, SC - Brazil.

References

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política. Brasília, n. 11. p. 89-117, 2013.

BITTENCOURT, Maria. Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. Tese (doutorado em educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993.

CARNEVALLE, Maíra (Org.). Projeto Araribá Ciências 6º ano do ensino fundamental. 4.ed. São Paulo: Moderna, 2014.

CASSIANI, Suzani. Reflexões sobre os efeitos da transnacionalização de currículos e da colonialidade do saber/poder em cooperações internacionais: foco na educação em ciências. Revista Ciência e Educação. Bauru, v. 24, n. 1, p. 225-244, 2018.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Ciências sociais, violência epistêmica e o problema da ‘invenção do outro’”. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: Eurocentrismo e Ciências Sociais, perspectivas latino-americanas. CLACSO: Buenos Aires, 2005.

CLEMENTS, Frederic Edward. Dynamics of vegetation. New York: H.W. Wilson Co., 1949.

COUTINHO, Leopoldo Magno. O conceito de bioma. São Paulo, USP: 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/abb/a/RhxPXykYPBPbCQCxz8hGtSn/?format=pdf. Acesso em: 25 jan. 2022.

DIEGUES, Antonio Carlos. O mito da natureza moderna. São Paulo: Hucitec, 2001.

DUSSEL, Enrique. Europa, modernidade e eurocentrismo. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires : CLACSO, 2005.

ESPINOSA, Yuderkys. Una declaracion feminista autonoma. El desafío de hacer comunidad en la casa de las diferencias. In: ENCUENTRO FEMINISTA AUTÓNOMO. Cidade del Mexico, 2009. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/552272062/Una-Declaracion-Feminista-Autonoma. Acesso em: 15 jan. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 57.ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.

GEWANDSZNAJDER, Fernando. Projeto Teláris 7º ano do Ensino Fundamental. 2.ed. São Paulo: Ática, 2015.

KOPENAWA, Davi; ALBERTO, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. Tradução Beatriz Perrone-Moisés. 5.ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

MACEDO, Elizabeth. A imagem da ciência: folheando um livro didático. Revista Educação e Sociedade, v. 25, n. 86, p. 103-129, Campinas, 2004.

MIGNOLO, Walter. Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Buenos Aires: [s.n.] 2010.

MIRANDA, Cláudia; PASSOS, Ana H. Lugares epistêmicos outros para os novos estudos das relações raciais. Rio de Janeiro, 2011.

NASCIMENTO, Abdias. Processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

OLIVEIRA, Luiz Fernando. O que é uma educação decolonial. Revista Nuevamérica, Buenos Aires, v. 149, p. 35-39, 2016.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Os (des)caminhos do meio ambiente. São Paulo: Contexto, 1989.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

TAIBO, Carlos. Colapso: capitalismo terminal. Transição ecossocial ou ecofascismo. Tradução: Marília Andrade Torales Campos e Andréa Macedônio de Carvalho. Paraná: UFPR, 2020.

USBERCO, João et al. Companhia das ciências 7º ano do ensino fundamental. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 2015.

WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, Vera (Org.). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 07 Letras, 2009.

Similar Articles

<< < 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)