The teaching of Paleontology through a practical class teaching experience report
Main Article Content
Abstract
This article presents an experience report of a pedagogical practice on Paleontology, on the issue of construction of fossils, developed in the Graduate Program in Science and Mathematics Education (Educimat) of the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes) campus Vila Velha. This is qualitative research, based on the foundations of Philippe Perrenoud's theory of competences, which aim was to understand paleontological concepts in a creative and playful way through a practical activity. The application of this practical activity proved to be relevant to work on the theme of fossils in elementary school as a possibility of replication. The proposal allows the active participation of students, the development of their skills, autonomy and scientific and critical thinking.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
ABAIDE, J. P. Fósseis: riqueza do subsolo ou bem ambiental? Curitiba: Editora Juruá. 2010.
ALMEIDA, C. N; ARAÚJO, C; MELLO, E. F. Geologia nas escolas de ensino básico: a experiência do Departamento de Geologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Terra e Didática, Campinas, SP, v. 11, n. 3, p. 150-161, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8643643 . Acesso em: 18 ago. 2022.
BACCI, D. de La C. (org.). Geociências e educação ambiental. Curitiba: Ponto Vital Editora, 2015.
BARTZIK, F.; ZANDER, L. D. A importância das aulas práticas de Ciências no Ensino Fundamental. @rquivo Brasileiro de Educação, v. 4, n. 8, p. 31-38, 26 mar. 2017.
BOGDAN, R. C; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Tradução: Maria João Alvarez; Sara Bahia dos Santos; Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto editora, 1994.
BRANCO, P. M. O que são e como se formam os fósseis? SGB Serviço Geológico do Brasil - CRPM, 2014. Disponível em: http://www.cprm.gov.br/publique/SGB-Divulga/Canal-Escola/O-que-sao-e-como-se-formam-os-fosseis%3F-1048.html . Acesso em: 11 ago. 2022.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 18 ago. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep)/Diretoria de Avaliação da Educação Básica – SAEB. Plano de Desenvolvimento da Educação: Prova Brasil. Brasília, 2011. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/prova%20brasil_matriz2.pdf . Acesso em: 07 ago. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
COMPIANI, M. Geologia/Geociências no ensino fundamental e a formação de professores. Geologia USP: Publicação Especial, São Paulo, v.3, p.13-30, set. 2005.
CRUZ, L. C. O; MORAES, S. S; CHAVES, R. S. Importância dada à Paleontologia e Geologia no ensino de Ciências Naturais e Biologia: o que mudou?. Terrae Didática, Campinas, SP, v. 15, p. 1 a 13, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8654886 . Acesso em: 18 ago. 2022.
CRUZ, S. F. C. F.; BOSETTI, E. P. A geografia e a paleontologia: perspectivas de inter-relações no ensino fundamental. Revista Terr@ Plural, Ponta Grossa, v. 1, n. 2, p. 129-128, 2007. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/tp/article/viewFile/1158/872 . Acesso em: 09 nov. 2023.
IZAGUIRRY, B. B. D. et al. A Paleontologia na escola: uma proposta lúdica e pedagógica em escolas do município de São Gabriel, RS. Cadernos da Pedagogia, v. 7, n. 13, 2014.
KAUARK, F. S. et al. LAPEC - Laboratório de Práticas de Ensino de Ciências do campus Vila Velha do Ifes: um lugar onde se aprende a ensinar. Editora do Ifes. 2015. Disponível em: https://educimat.ifes.edu.br/images/stories/Publica%C3%A7%C3%B5es/Produtos%20Educacionais/2015-PE-Fabiana-da-Silva-Kauark.pdf . Acesso em: 30 set. 2022.
MORAES, S. S.; SANTOS, J. F.S.; BRITO, M. M. M. (2007). Importância dada à Paleontologia na educação brasileira: uma análise dos PCN e dos livros didáticos utilizados nos colégios públicos de Salvador, Bahia. In: CARVALHO, I. S. et al. (ed.). Paleontologia: cenários da vida. Rio de Janeiro: Editora Interciência, 2007, volume 2, p. 71-75. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/299444406_Importancia_dada_a_Paleontologia_na_educacao_brasileira_uma_analise_dos_PCN_e_dos_livros_didaticos_utilizados_nos_colegios_publcios_de_Salvador_-_Bahia . Acesso em: 18 ago. 2022.
NOVAIS, T. et al. Uma experiência de inserção da paleontologia no ensino fundamental em diferentes regiões do Brasil. Terrae Didática, Campinas, SP, v. 11, n. 1, p. 33-41, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8637308 . Acesso em: 11 ago. 2022.
PEACOCK, M. The effect of authentic materials on the motivation of EFL learners. ELT Journal, p. 144-1531, abril, 1997.
PERRENOUD, P. Construir competências é virar as costas aos saberes?. Pátio – Revista Pedagógica, Porto Alegre, n. 11, p. 15-19, nov. 1999. Disponível em: http://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php_main/php_1999/1999_39.html . Acesso em: 07 ago. 2022.
PILETTI, C. (org.). Didática especial. 6.ed. São Paulo: Ática S.A, 1988.
RONQUI, L; SOUZA, M. R. de; FREITAS, F. J. C. de. A importância das atividades práticas na área de biologia. Revista científica da Faculdade de Ciências Biomédicas de Cacoal – FACIMED. 2009. Cacoal – RO. Disponível em: http://www.facimed.edu.br/o/revista/pdfs/8ffe7dd07b3dd05b4628519d0e554f12.pdf . Acesso em: 09 nov. 2023.
SCHWANKE, C; SILVA, M. A. J. Objetivos e princípios da Paleontologia. In: CARVALHO, I. S. (ed.). Paleontologia. 2.ed. Rio de Janeiro: Interciência. 2004. vol.2, p.123-130.
SILVA, F. K. M. e COMPIANI, M. Análise das imagens geocientíficas em livros didáticos. IV ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (ENPEC), 4., 2002. Anais... São Paulo, 2002. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/iv-enpec/painel/PNL058.pdf. Acesso em: 05 out. 2022.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.